Back to Top
Maandag 19 Nov
86212 users - nu online: 1215 people
86212 users - nu online: 1215 people login
VAN ONZE EDITORS
Printervriendelijke Pagina  
Julidans 2018: actueel & geëngageerd, krachtig & expressief


door Redaktie in Theater, Kunst & Expo , 18 juni 2018

This article is also available in English


Van 2 tot en met 15 juli vindt op diverse locaties in Amsterdam, onder meer de Stadsschouwburg, Theater Bellevue, de Melkweg, het Vondelpark, Podium Mozaïek en het Bijlmer Parktheater, de achtentwintigste editie van Julidans plaats.

To Da Bone
Een belangrijk thema op dit internationale festival voor hedendaagse dans met nieuw en recent werk van gevestigde namen en aanstormende talenten, is identiteit. Wie ben ik? Waar hoor ik bij? Met persoonlijke verhalen over oorlog, je thuis moeten verlaten, machtsmisbruik en seksuele identiteit. Als smaakmaker een signalering van een tiental hoogtepunten.


‘Canine Jaunâtre 3’ van Marlene Monteiro Freitas door Batsheva Dance Company

De Kaapverdiaanse choreografe Marlene Monteiro Freitas is het nieuwe enfant terrible van de danswereld. Haar werk, dat flirt met mode en popconcerten, is theatraal, extreem en spectaculair. Met het Israëlische topgezelschap Batsheva Dance Company maakt ze nu de voorstelling Canine Jaunâtre 3. Het decor is een bouwplaats met steigers en stof, werklui en opzichters, opdrachten en ongevallen. Een absurde mini-maatschappij, waar geen regels lijken te gelden en evenveel wordt gebouwd als gesloopt.


‘Set of Sets’ van Guy Nader en Maria Campos door GN/MC
 
De Libanese Guy Nader en de Spaanse Maria Campos vinden elkaar in hun gemeenschappelijke danstaal, waarmee ze de grenzen van beweging en het lichaam opzoeken. Voor hun werk Fall Seven Times werden ze vorig jaar bekroond met de prestigieuze Duitse theaterprijs Der Faust 2017.

Op Julidans 2018 is hun nieuwe voorstelling Set of Sets te zien, die eind april in Barcelona in première is gegaan en waarin de dansers met eindeloos herhalende, ritmische bewegingen de zwaartekracht lijken te tarten.


‘Via Kanana’ van Gregory Maqoma door Via Katlehong Dance
 
De danser/choreograaf Gregory Maqoma is een van de meest getalenteerde artiesten van de nieuwe Zuid-Afrikaanse generatie. Bij Via Katlehong Dance, dat in 1990 ontstond in een township bij Johannesburg, biedt hij jongeren een alternatief voor een leven in de criminaliteit.
Via Kanana is hun eerste gezamenlijke productie, een energieke voorstelling op basis van de pantsula, ontstaan tijdens het Apartheidsregime en vergelijkbaar met de Amerikaanse hiphop.


‘To Da Bone’ van en door (La)Horde

Jumpers uit alle windstreken van Europa delen in To Da Bone van het Franse collectief (La)Horde hun tomeloze dansenergie en geestdrift. Jumpstyle - dat lijkt op een eigentijdse, doorgedraaide versie van volksdans - komt oorspronkelijk uit Nederland.

Op het podium staan vijftien tot achttien onstuimige dansers, straatjongeren die via YouTube auditie deden, en het publiek een flinke dosis energie bezorgen. Tot op het bot.


‘The Seas Within’ van Lisbeth Gruwez en Maarten Van Cauwenberghe door Voetvolk
 
Na haar succesvolle “trilogie van het extatische lichaam” – It’s Going to Get Worse and Worse My Friend, AH/HA en We’re Pretty Fuckin’ Far From Okay – slaat de Belgische danseres en choreografe Lisbeth Gruwez, de muze van Jan Fabre, een nieuwe richting in. Haar eerste grote-zaalproductie The Sea Within, de openingsvoorstelling en een coproductie van Julidans 2018, is een hypnotiserende dansperformance waarin Gruwez niet langer orde schept in de chaos, maar chaos creëert.

Nog altijd even scherp en intens zoomt ze deze keer niet in op het individu, maar laat ze elf danseressen verdwalen in een groots, adembenemend landschap. Na de voorstelling is Maarten Van Cauwenberghe dj op het openingsfeestje.


‘While They Are Floating’ van Hooman Sharifi door Carte Blanche

De Iraanse choreograaf Hooman Sharifi was hiphopper, maar heeft zich nu geheel toegelegd op hedendaagse dans. Met het Noorse gezelschap Carte Blanche maakte hij de voorstelling While They Are Floating, gebaseerd op verhalen van vluchtelingen. Vaak worden vluchtelingen gepresenteerd als een anonieme massa, maar deze voorstelling heeft juist oog voor de individuele ervaringen, voor keuzes, herinneringen, verlies en verdriet.


‘Mitten wir im Leben sind / Bach6Cellosuiten’ van Anne Teresa De Keersmaeker door Rosas
 
Johann Sebastian Bach’s Zes suites voor onbegeleide cello zijn met hun ingenieuze architectuur, dansante ritmes en tijdloze schoonheid een mijlpaal in de westerse muziekgeschiedenis.

In deze voorstellingen worden de zes suites, bewerkt en uitgevoerd door de wereldberoemde Jean-Guihen Queras, gedanst door drie dansers en twee danseressen, onder wie de levende legende Anne Teresa De Keersmaeker zelf. Een fascinerende symbiose van muziek en dans, die het wezen van de afzonderlijke suites en hun onderlinge wisselwerking onthult.
 

‘Xenos’ van en door Akram Khan



Ook in Xenos is een levende legende aan het werk te zien. De Brits-Bengaalse danser en choreograaf Akram Khan, die al vele keren op Julidans stond, keert terug met een solo, zijn laatste. Xenos, met elementen van klassieke oosterse en hedendaagse westerse dans en live begeleid door vijf muzikanten, verbeeldt de traumatische herinneringen aan de Eerste Wereldoorlog van een koloniale soldaat.

Het is het portret van een Indiase danser wiens getrainde lichaam wordt misbruikt als oorlogswapen. Voor Julidans NEXT in de Melkweg neemt Khan vier aanstormende choreografen mee, die bij hem dansten.


‘Unwanted’ van Dorothée Munyaneza door Compagnie Kadidi

De littekens van de geschiedenis staan centraal in het werk van de in Rwanda geboren Dorothée Munyaneza. Unwanted onderzoekt de fysieke en emotionele gevolgen van verkrachtingen als oorlogsinstrument en is gebaseerd op de verhalen van Tutsi-vrouwen die tijdens de genocide na een verkrachting een kind kregen.

Voor deze indrukwekkende solo, live begeleid door de experimentele muzikant Holland Andrews, werkte Munyaneza samen met componist Alain Mahé en beeldend kunstenaar Bruce Clark.


‘Dark Field Analysis’ van Jefta van Dinther

Jefta van Dinther stond in 2016 op Julidans met de voorstelling Protagonist, die hij bij het Cullberg Ballet maakte. Nu keert hij terug met een intiem duet van twee naakte mannen. Dark Field Analysis ontleent zijn naam aan een alternatieve geneeswijze die met donkerveldmicroscopie de bron van ziektes opspoort in het bloed.

De gesprekken van de twee mannen gaan echter over meer dan medische feiten. Bloed is hier een analogie voor naar binnen en buiten kijken, in en buiten onszelf.


 Julidans 2018, van 2 tm 15 juli,
voor het complete programma:  www.julidans.nl.



 








Julidans 2018: actueel & geëngageerd, krachtig & expressief

Redaktie, in Theater, Kunst & Expo op 18 juni 2018
Je kunt reageren :: Mijn reactie:

Je naam:
Email (wordt niet getoond):













Rubrieken:








In het nieuwste nummer, Gay News 327, november 2018














Meer uit Theater, Kunst & Expo
Meer uit nummer 322
Meer van Redaktie





RoB


Leather, Rubber & Twisted gear

meer info |visit


Cuckoos nest


Cruise bar with big darkroom

meer info |visit















bottom image




Entire © & ® 1995/2018 Gay International Press & Stichting G Media, Amsterdam. All rights reserved.
Gay News ® is een geregistreerde merknaam. © artikelen Gay News; duplicatie niet toegestaan. Opname uitsluitend na schriftelijke toestemming van uitgever, met verplichte bronvermelding gaynews.nl. Door derden overgenomen artikelen worden in rekening gebracht, en zo nodig geincasseerd. Gay News ISSN: 2214-7640, ISBN 8717953072009. Gay News op Wikipedia.
Volg Gay News:
Twitter Issuu
RSS RSS Editors
zelfstandige Escortboys

CMI
Neem contact op
Abonneren
Adverteren






© 1995/2018 Gay News ®, GIP/ St. G Media