Back to Top
Woensdag 12 Dec
86227 users - nu online: 1283 people
86227 users - nu online: 1283 people login
VAN ONZE EDITORS
Printervriendelijke Pagina  
Facebook belooft meer privacy, maar data graaien gaat gewoon door


door Ron Meijer in Internet , 03 juni 2018


Boos en verontwaardigd. Dat waren de reacties in de media op de praktijken van marketingbedrijf Cambridge Analytica. Het bedrijf verzamelde de persoonsgegevens van tien duizenden Facebook-gebruikers en gebruikte die tijdens de Amerikaanse presidentsverkiezingen om kiezers te beïnvloeden door gerichte boodschappen te sturen en in te spelen op angst en onderbuikgevoelens.


Dit leidde uiteindelijk tot felle kritiek op Facebook, dat die praktijken mogelijk had gemaakt. Er kwam zelfs een anti-Facebookbeweging op gang: prominenten als Elon Musk zegden hun account op.

Facebook deed een mea mea maxima culpa zoals gebruikelijk als iets uitlekt dat verborgen had moeten blijven en gaf snel Cambridge Analytica de schuld. Cambridge Analytica zette de eigen bestuursvoorzitter op non-actief. Beide bedrijven beloofden hun leven te beteren. En daarmee leek  de rust wedergekeerd.


Facebook dat een monster werd

Facebook en Cambridge Analytica laten slechts zien in welke richting advertentiemarkt al jaren aan het bewegen is en waar elke adverteerder in meer of mindere mate aan meedoet. Niet alleen Coca-Cola en Unilever maar ook politieke partijen en ja ook in Nederland, maken steeds meer gebruik van gerichte marketingcampagnes. Facebook is daarvoor een ideaal vehikel. Als Facebook een monster is, dan is het dat geworden omdat adverteerders dat willen.

Waar deze data verzamelaars – deels in dienst van de bedrijven en partijen die ze inhuren – mee bezig zijn, is duidelijk: het verzamelen van zoveel mogelijk gebruikersgegevens om daarmee profielen te ontwikkelen en uiteindelijk met gerichte beïnvloeding burgers, consumenten en gebruikers omzetten in kopers. Daarvoor worden alle mogelijkheden uit de kast getrokken.

Websites plaatsen tracking cookies om gebruikers te volgen op een website, en van de ene naar de andere. Deze cookies zijn standaard. Via de vele mobiele apps gaat het volgen verder. Je kunt er inzicht krijgen in de locaties, telefoonboeken en berichtengeschiedenis, evenals foto’s en video’s. Standaard staan ook hier de meeste toestemmingen aan, anders kan de app niet worden geïnstalleerd.

En dat volgen kan niet alleen via de smartphone, maar ook op een groeiend aantal met internet verbonden intelligente apparaten zoals smart-tv’s, tablets en mediaboxen. Een nieuwe loot is de homepod, zoals de Amazon Echo, een slimme luidspreker die in de woonkamer vragen van gebruikers beantwoordt, muziek afspeelt en het belangrijkste: kan helpen bij het kopen en bestellen van producten. Het Internet of Things biedt een schat aan nieuwe mogelijkheden om gebruikers nog verder te volgen. Thuis, onderweg en in winkels.

Gebruikersprofielen zijn extra waardevol als gedrag en voorkeuren online gekoppeld kunnen worden aan fysieke locaties en echte identiteiten zoals we die kennen van de offline marketing: de postcodes. Ook hier zijn steeds meer bedrijven bezig om verrijkte profielen te maken, waarbij deze online en offline gegevens worden gecombineerd: IP-adressen met echte adressen. Facebook was een stap vooruit ten opzichte van MSN en andere netwerken. Diverse bedrijven hebben koppelingen gemaakt tussen IP-adressen en fysieke regio’s en bieden deze te koop aan. Bij Facebook ‘moeten’ gebruikers hun echte naam en identiteit gebruiken en kunnen ze geen account aanmaken onder een alias. Met WhatsApp is de koppeling met het telefoonboek, dus de contacten, te maken.


Hoe kunt U dit allemaal voorkomen

Nou, als U radicaal een einde wil maken aan het graaien in Uw privé data dan smijt U facebook en whatsapp en de rest van de Facebook familie van Uw systemen af en gebruik de email van Uw eigen provider U hebt daar google mail helemaal niet voor nodig, want ook google snuffelt in Uw privé zaken. Schaf ccleaner aan en laat die na elke websessie van Uw browser alle cookies verwijderen. Gaat U dit allemaal te ver? Dan kunt U het volgende doen, maar bedenk wel Facebook is er helemaal niet voor U. U bent alleen het middel om zoveel mogelijk informatie te krijgen en deze aan adverteerders ter beschikking te stellen, lees verkopen.

Wat U ook doet er is een hoop dat Facebook altijd kan en ook doet met de data die over u verzameld wordt.


Waar u bent geweest

Het gaat hier niet slechts om wat u zelf invult bij 'woonplaats'. Ook waar u zich op het moment dat u inlogt bevindt, waar u onlangs bent geweest en waar u heen gaat kan Facebook bijhouden. Dit geldt trouwens alleen als u de Facebook-app op uw mobiele (smart)telefoon gebruikt (of op een tablet mét gps). Facebook analyseert bluetooth-, gps- en wifisignalen van uw mobiele telefoon. U gaat daar mee akkoord als u de app installeert. Facebook slaat ook locatie-gegevens op wanneer u een foto uploadt  of van een foto die uw vriend uploadde waarin u wordt getagd.


Hobby's, uw seksuele geaardheid, politieke voorkeur en burgerlijke staat

Ja, dat gaat heel erg ver. Zelfs karaktertrekken als impulsief zijn, creativiteit, optimisme - Facebook leest het allemaal af door te registreren wie en wat u geliked hebt op Facebook en van welke Facebook-groepen u lid bent. Maar ook vooral aan de hand van informatie die Facebook krijgt via andere websites met een Facebook Like-button op de pagina.

Bezoekt U zo'n site dan wordt er een cookie op uw computer of telefoon opgeslagen zoals de site die u bezocht. Facebook leest die uit wanneer u weer op Facebook komt. Ook als u dus een artikel over honden gelezen heeft, weet Facebook dat u een artikel over het onderwerp heeft gelezen en is het mogelijk dat U hondenvoer advertenties te zien krijgt. Dit is helaas niet te voorkomen. Was u op zoek naar een nieuwe computer? Opeens ziet u op Facebook het product dat u zojuist bekeken hebt in een webshop!


Wie uw vrienden zijn

Plus waar ze vandaan komen, wat ze leuk vinden, etc. Facebook kan redelijk goed inschatten wie uw allerbeste vrienden zijn, aan de hand van het aantal contactmomenten. Bedenk dat Facebook ook eigenaar is van WhatsApp en Instagram. De data die wordt verzameld wordt binnen de 'Facebook-familie' van websites gedeeld. Facebook slaat al uw gesprekken met vrienden op, inclusief zinnen die u wel typte maar nooit verstuurde.

Is dit te voorkomen? Nee, tenzij u behalve Facebook ook geen WhatsApp meer gebruikt.

Bedenk dat Facebook dit soort privacygevoelige informatie dus absoluut niet mag verkopen aan derden maar dat het dus al jaren wel gebeurd. Met al die informatie kan Facebook een compleet profiel van u maken: en dat doen ze ook. Facebook is echter niet de enige partij. Vrijwel ieder bedrijf dat een gratis dienst aanbiedt doet dit - en de grootste boosdoener is nog altijd Google.

De Verenigde Staten willen bij visumaanvragen mensen vragen om op het formulier hun gebruikersnamen voor sociale media in te vullen. Dat blijkt uit een voorstel van het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken. De maatregel is bedoeld voor de jaarlijks 14 miljoen mensen die zonder intentie om te immigreren naar de Verenigde Staten reizen.

De Amerikaanse overheid wil het verzoek toevoegen aan een formulier waarmee het beoordeelt of de aanvrager in aanmerking komt voor een visum.

Reizigers naar de Verenigde Staten moeten bij hun visumaanvraag alle gebruikte accounts op sociale media, e-mailadressen en telefoonnummers van de afgelopen vijf jaar overhandigen. De overheid stelt de lijst van sociale media op, maar visumaanvragers mogen ook gebruikersnamen van niet-genoemde sociale media invullen.

Reizigers die via het ESTA-programma naar de Verenigde Staten willen reizen, wordt sinds december 2016 al gevraagd naar gebruikersnamen op sociale media. In het formulier kunnen zij onder meer hun Facebook-, LinkedIn-, Twitter- en YouTube-accounts invullen. Ook dit is optioneel.

Via het ESTA-programma kunnen bezoekers maximaal drie maanden naar de Verenigde Staten reizen zonder daarvoor een visum aan te vragen. Aan dit programma doen 38 landen mee, waaronder Nederland.

Het is dus echt oppassen geblazen, want weet U echt nog wat U vier jaar geleden in een boze bui geschreven heeft? Nou ja Facebook weet het wel en al heeft U het gewist het is er nog steeds naar onlangs ook naar buiten is gekomen, de data bleken helemaal niet gewist.

Ik zou zeggen bekijk Facebook en Google eens met andere ogen. De tijd van “ik heb niets te verbergen” is al jaren voorbij.
 



 








Facebook belooft meer privacy, maar data graaien gaat gewoon door

Ron Meijer, in Internet op 03 juni 2018
Reageren? Jouw reactie:

Je naam:
Email (wordt niet getoond):
min. 15 karakters, geen links of html svp














Rubrieken:








In het nieuwste nummer, Gay News 328, december 2018














Meer uit Internet
Meer uit nummer 321
Meer van Ron Meijer







Eagle


Famous Cruise Club

meer info |visit















bottom image




Entire © & ® 1995/2018 Gay International Press & Stichting G Media, Amsterdam. All rights reserved.
Gay News ® is een geregistreerde merknaam. © artikelen Gay News; duplicatie niet toegestaan. Opname uitsluitend na schriftelijke toestemming van uitgever, met verplichte bronvermelding gaynews.nl. Door derden overgenomen artikelen worden in rekening gebracht, en zo nodig geincasseerd. Gay News ISSN: 2214-7640, ISBN 8717953072009. Gay News op Wikipedia.
Volg Gay News:
Twitter Issuu
RSS RSS Editors
zelfstandige Escortboys

CMI
Neem contact op
Abonneren
Adverteren






© 1995/2018 Gay News ®, GIP/ St. G Media