Back to Top
Dinsdag 24 Apr
86111 users - nu online: 1119 people
86111 users - nu online: 1119 people login
VAN ONZE EDITORS
Printervriendelijke Pagina  
Peter Hujar en de sluitersnelheid van het leven


door Redaktie in Theater, Kunst & Expo , 06 april 2018

This article is also available in English


Het leven en werk van Peter Hujar (1934-1987) waren geworteld in het centrum van New York. Hujar was van nature op zichzelf, strijdlustig, belezen, en relaties aanknopend en bewoonde een wereld van avant-garde dans, muziek, kunst en travestie. Zijn volwassen carrière liep parallel met de publieke ontvouwing van het homoseksuele leven tussen de Stonewall-rellen in 1969 en de aids-crisis van de jaren tachtig.

Peter Hujar, Self-Portrait JumpingIn zijn zolderstudio in de East Village richtte Hujar zich op diegenen die hun creatieve instincten volgden en mainstream succes meden. Hij maakte, in zijn woorden, “ongecompliceerde, directe foto’s van gecompliceerde en moeilijke onderwerpen,” waardoor hij momenten, personen en subculturen die met de snelheid van het leven voorbijgaan, onsterfelijk maakte.

De tentoonstelling Peter Hujar: Speed of Life, die momenteel te zien is in New York, presenteert honderdveertig foto’s van deze belangrijke en invloedrijke kunstenaar. De expositie volgt Hujar vanaf zijn begindagen in het midden van de jaren vijftig tot zijn centrale rol in de kunstwereld van de East Village drie decennia later.

Speed of Life heeft de vorm gekregen van een traditionele overzichtsexpositie, maar blijft toch trouw aan hoe Hujar wilde dat zijn werk werd tentoongesteld. In zijn galerie-exposities toonde Hujar foto’s geïsoleerd en op zichzelf staand of in grote groepen, al flirtend met wanorde. Hij stemde de indeling van zijn laatste show (1986) zodanig af dat er geen enkel type beeld (portret, naakt, dier, stilleven, landschap, stadsbeeld) tweemaal achter elkaar te zien was.

Pter Hujar, ‘Gay Liberation Front Poster Image'Hujar was gemakkelijk in de omgang, maar het was moeilijk hem écht te leren kennen. Hij nam deel aan een duizelingwekkende reeks maatschappelijke activiteiten en subculturen, zonder er echt onderdeel van te worden. Voor hem bood de camera op basis van intimiteit, stilte en vertrouwen een middel om een relatie te creëren tussen kunstenaar en onderwerp.

Hujar ontmoette in 1963 op Sicilië de schrijfster Susan Sontag via hun gemeenschappelijke vriend, de kunstenaar Paul Thek. Sontag schreef later de inleiding bij een in 1976 verschenen monografie over Hujar, Portraits in Life and Death. Dit bevatte ook zijn iconische liggende portret van Sontag.

Het liggende portret is een genre in de fotografie dat Hujar zich eigen heeft gemaakt. Hij vertrouwde erop als middel om met elke persoon iets unieks te creëren. Het onder ogen zien van een cameralens vanuit een liggende positie is een onbekende en provocerende ervaring. Bij iedereen bracht deze poseerhouding een unieke reactie teweeg.

Hujar’s maatschappelijke en politieke wereld

In het midden van de jaren zestig, toen veel van zijn vrienden succesvol werden, bleef Hujar steken in de periferie van de kunstwereld. Er was geen markt voor zijn werk, maar hij fotografeerde toen menigten bij evenementen als optochten en anti-oorlogsbetogingen. Toen hij in 1969 werkzaam was voor muziek- en modebladen zette hij zijn kunst eindelijk toch in voor politieke doeleinden. Eind juni van dat jaar leidde een politie-inval tot fel verzet in de Stonewall Inn, in de West Village. Hujar’s toenmalige vriend, Jim Fouratt, riep daarop het Gay Liberation Front (GLF) in het leven, de eerste politieke groepering die homoseksualiteit expliciet in de naam noemde. Hujar ging ermee akkoord een foto voor een GLF-poster voor zijn rekening te nemen. De poster, die een juichende groep GLF-leden afbeeldde onder de slogan COME OUT!!, verscheen in het late voorjaar van 1970, net voor de homobevrijdingsbetoging die de eerste gedenkdag van de Stonewall-rellen markeerde.

De Christopher Street Pier, aan de Hudson River bij West Tenth Street, stond in de jaren zeventig bekend als “de sekspier.” Een plek om te zien en gezien te worden en een plek waar een fotograaf openlijk kon werken. De pier is een idylle op de foto’s van Hujar. Ondanks zijn illegale buitenstaanderstatus schijnt de zon er volop op en is de pier een vanzelfsprekend onderdeel van het stadsleven. Tijdens een hittegolf in het paasweekend van 1976 fotografeerde Hujar een man met zijn benen gekruist op de houten richel van de pier. In de afbeelding zijn de plek en de sfeer duidelijk herkenbaar. De foto zou later verschijnen op de omslag van een nummer van The Village Voice, ter gelegenheid van de viering van de tiende Stonewall-gedenkdag.
Peter Hujar, ‘Christopher Street Pier (2)’
In het begin van de jaren zeventig keerde Hujar bewust de commerciële mainstream de rug toe en zei hij dat de drukte van de mode- en muziekfotografie “niet goed voor mij was.” In 1973 verhuisde hij naar een zolderwoning boven een theater op Twelfth Street en Second Avenue, waar hij een leven als arme bohémien nastreefde. Hij nam alleen betaalde banen aan als dat echt nodig was en concentreerde zich op de onderwerpen die hem voortdreven. Het vervallende East Village, dat steeds vaker het toneel was van misdaad en brandstichting, was een plek waar kunstenaars konden leven zonder al te veel aan geld te hoeven denken. Het was ook de juiste plek voor de eerste uitingen van punk, die opkwam in muziek, kunst en mode. Hujar werd daarheen geleid door zijn instincten, zijn contacten met popjournalisten, en zijn interesse in absurdistische travestie en performance.

In 1981 evolueerde een korte affaire tussen de fotograaf en de jonge kunstenaar David Wojnarowicz tot een mentorschap dat hun beider levens zou veranderden. Tijdens hun uitstapjes naar verwoeste gebieden rondom New York maakte Hujar het portret van een stad in vrije val, als aanvulling op Wojnarowicz’ duistere visie op het Reagan-tijdperk. In de laatste zeven jaar van zijn leven ging hij verder met het vastleggen van een creatieve subcultuur in een binnenstad die in de snel veranderende metropool spoedig tot het verleden zou gaan behoren. Peter Hujar stierf in 1987 aan een aids-gerelateerde longontsteking.

Dertig jaar na zijn dood zijn de foto’s van Hujar bekender dan gedurende zijn leven. Ze komen meer empathisch over dan die van een oudere kunstenaar, Diane Arbus, en worden gezien als meer betrokken en psychologisch dan die van een jongere kunstenaar, Robert Mapplethorpe. Het was schoonheid die hem ertoe bracht foto’s te maken. Hujar bewonderde de hedendaagsheid van zijn tijdgenoot Andy Warhol, maar voelde zich meer verwant met negentiende-eeuwse voorgangers als Julia Margaret Cameron en Mathew Brady. Net als deze kunstenaars, schreef hij, “componeer ik de foto in de camera. Ik maak de afdruk. Het moet mooi zijn.”

Bij de tentoonstelling is een catalogus verschenen, uitgegeven door Aperture (ISBN 9781597114141). Dit gebonden boek bevat paginagrote reproducties van honderdzestig foto’s, essays van curator Joel Smith, Philip Gefter en Steve Turtell, en de eerste gedegen onderzochte chronologie, tentoonstellingsgeschiedenis en bibliografie die over Hujar is gepubliceerd.


 De expositie is te bezichtigen tot 20 mei 2018 bij
The Morgan Library & Museum, 225 Madison Avenue, New York, NY 10016, USA.
Zie www.themorgan.org voor meer informatie.
 



 









Rubrieken:








In het nieuwste nummer, Gay News 321, mei 2018














Meer uit Theater, Kunst & Expo
Meer uit nummer 319
Meer van Redaktie





A. van Ostade Bed & Breakfast


Rooms with all the comfort you may need.

meer info |visit


Mister B


Leather, rubber, tattoo & piercing

meer info |visit















bottom image




Entire © & ® 1995/2018 Gay International Press & Stichting G Media, Amsterdam. All rights reserved.
Gay News ® is een geregistreerde merknaam. artikelen Gay News; duplicatie niet toegestaan. Opname uitsluitend na schriftelijke toestemming van uitgever, met verplichte bronvermelding gaynews.nl. Door derden overgenomen artikelen worden in rekening gebracht, en zo nodig geincasseerd. Gay News ISSN: 2214-7640, ISBN 8717953072009. Gay News op Wikipedia.
Volg Gay News:
Twitter Issuu
RSS RSS Editors
zelfstandige Escortboys

CMI
Neem contact op
Abonneren
Adverteren






© 1995/2018 Gay News ®, GIP/ St. G Media