Back to Top
Woensdag 19 Sep
86192 users - nu online: 1284 people
86192 users - nu online: 1284 people login
VAN ONZE EDITORS
Printervriendelijke Pagina  
Club 57: Film, performance en kunst in de East Village, 1978-1983


door Redaktie in Theater, Kunst & Expo , 07 maart 2018

This article is also available in English


Het reilen en zeilen in de wijk East Village in New York in de jaren zeventig en tachtig van de vorige eeuw blijft het grote publiek over de hele wereld fascineren. In de kelder van een Poolse kerk op 57 St. Marks Place begon Club 57 (1978-1983) als een no-budget locatie voor muziek- en filmtentoonstellingen.

Club 57 werd al snel een belangrijke plek als een van de tegen-culturele locaties in het centrum van New York, gevoed door lage huren, het presidentschap van Reagan en de wens te experimenteren met nieuwe vormen van kunst, performance, mode, muziek en tentoonstelling.

Club 57 was een centrum van creativiteit in de East Village, met artiesten als Keith Haring, Ann Magnuson, Klaus Nomi, Tseng Kwong Chi, John Sex, Fab 5 Freddy, John “Lypsinka” Eppperson en Lisa Baumgardner. Club 57 beïnvloedde vrijwel elke club die daarna in de voetsporen van deze club stapte.

Club 57: Film, Performance, and Art in the East Village, 1978-1983 in het New Yorkse Museum of Modern Art (MoMA) is de eerste grote tentoonstelling die deze baanbrekende interdisciplinaire periode van dé ultieme alternatieve ruimte in downtown New York volledig nader onderzoekt. De expositie maakt gebruik van de nalatenschap van de oprichters en curators van Club 57, filmprogrammeurs Susan Hannaford en Tom Scully, tentoonstellingsorganisator Keith Haring en performance-curator Ann Magnuson.

De tentoonstelling onderzoekt hoe het samenkomen van film, video, performance, kunst en curatorschap in de club-omgeving van New York in de jaren 1970 en 1980 een model werd voor een nieuwe tijdsgeest van interdisciplinaire inspanningen. De tentoonstelling presenteert de veelzijdige en uiteenlopende prestaties en verworvenheden van Club 57 in verschillende disciplines - van film, video, performance en theater tot fotografie, schilderen, tekenen, drukwerk, modeontwerp en curatorschap. Voortbouwend op uitgebreid onderzoek en de mondelinge geschiedenis toont de tentoonstelling veel werken die sinds de jaren tachtig niet meer in het openbaar te zien zijn geweest.

De manager van Club 57, Stanley Strychacki, had zijn ervaringen al vastgelegd in zijn autobiografische Life As Art: The Club 57 Story, dat in 2012 werd gepubliceerd. De werken van de meer gerenommeerde kunstenaars, zoals Keith Haring, Kenny Scharf en Jean-Michel Basquiat, die Strychacki in dit boek beschrijft, zijn uitvoeriger besproken in kunstgeschiedenisboeken en catalogi.

Maar deze beroemde kunstenaars en ook hun minder gevierde werken zijn verweven met de omstandigheden van Club 57: hoe het allemaal tot stand kwam, hoe de deelnemers met elkaar omgingen, en hoe de dingen die gebeurden, konden gebeuren. Het draait vooral om dat laatste. Hoe kon het zijn dat wat een punkrockclub leek te zijn, met zijn visueel buitensporige, verbaal uitdagende en openlijk met seks experimenterende jongeren, vijf jaar in de kelder van een kerk kon blijven opereren? En hoe kwamen de leden avond na avond met optredens, kunstexposities, filmfestivals, groepsactiviteiten en producties? Bijna elke avond een nieuw programma, en dit allemaal zonder enige financiering of sponsering van de overheid.

Om het persoonlijke beeld van Strychacki verder uit te werken, heeft het MoMA ter gelegenheid van deze expositie het gebonden boek Club 57: Film, Performance, and Art in the East Village, 1978–1983 uitgegeven, dat werd samengesteld door Ron Magliozzi en Sophie Cavoulacos. Het bevat zelden geziene kunstwerken, filmbeelden, foto’s, posters en flyers, om zo een uniek gedetailleerd portret van ongebreidelde creativiteit neer te zetten. En dat vóór het begin van het digitale tijdperk. Het boek (176 pages, ISBN 9781633450301) maakt het mogelijk dat deze baanbrekende locatie ook nader bestudeerd kan worden door mensen die niet in staat zijn de tentoonstelling te bezoeken.


 De expositie over Club 57 is te zien tot en met 1 april 2018.
Museum of Modern Art, 11 West 53 Street, New York, NY 10019, U.S.A., www.moma.org
Photography: © MoMA , all images copyright and courtesy of the artist and MoMA, New York.



 









Rubrieken:





Brief uit Brussel: Negationisme


Zomercarnaval Rotterdam


Eerste verkiezing van Miss Travestie Limburg


Karin Spaink houdt jaarlijkse Mosse-lezing


Deuren Amistad Hotel weer open

    toon meer





In het nieuwste nummer, Gay News 325, september 2018














Meer uit Theater, Kunst & Expo
Meer uit nummer 318
Meer van Redaktie





Getto


Food and Drinks

meer info |visit


The Queens Head


cosy and busy gay bar

meer info |visit















bottom image




Entire © & ® 1995/2018 Gay International Press & Stichting G Media, Amsterdam. All rights reserved.
Gay News ® is een geregistreerde merknaam. © artikelen Gay News; duplicatie niet toegestaan. Opname uitsluitend na schriftelijke toestemming van uitgever, met verplichte bronvermelding gaynews.nl. Door derden overgenomen artikelen worden in rekening gebracht, en zo nodig geincasseerd. Gay News ISSN: 2214-7640, ISBN 8717953072009. Gay News op Wikipedia.
Volg Gay News:
Twitter Issuu
RSS RSS Editors
zelfstandige Escortboys

CMI
Neem contact op
Abonneren
Adverteren






© 1995/2018 Gay News ®, GIP/ St. G Media