Back to Top
Zaterdag 25 Nov
86026 users - nu online: 1097 people
86026 users - nu online: 1097 people login
VAN ONZE EDITORS
Printervriendelijke Pagina  
Ralf König krijgt belangrijke Duitse stripprijs uitgereikt


door Rob Blauwhuis in Films & boeken , 04 november 2017


In de documentaire König des Comics, die Rosa von Praunheim in 2012 over de Duitse striptekenaar Ralf König maakte, antwoordt een heteroseksuele fan op de vraag of iemand van König’s strips homo kan worden met een volmondig “ja.”

Natuurlijk is dit ironisch bedoeld, maar het antwoord geeft wel aan dat König’s hilarische vertellingen bij een publiek dat veel omvattender is dan alleen homo’s voor een acceptatie van het homo-leven heeft gezorgd. In de film brengt Von Praunheim de tekenaar echter ook samen met een homo-fan uit Zwitserland, die hem euforisch vragen stelt en vertelt hoezeer König’s werken hem hebben geholpen bij zijn coming-out. Aangezien deze Zwitser ongetwijfeld niet de enige is die König bij zijn zelfacceptatie heeft ondersteund, kan dit als bepaald geen geringe emancipatorische prestatie worden beschouwd.

Ralf König, die zelf als negentien-jarige uit de kast kwam, werd op 8 augustus 1960 geboren in Soest in de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen. Al tijdens zijn coming-out in 1979 publiceerde hij zijn eerste, korte en, tegen de achtergrond van de gepolitiseerde homobeweging, zeer geëngageerde stripverhalen, onder andere in het tijdschrift Rosa Flieder. Dit was het belangrijkste niet-commerciële Duitse homotijdschrift, dat tussen 1979 en 1989 door vrijwilligers werd gemaakt.

Het zette zich onder andere in voor de afschaffing van de beruchte paragraaf 175 uit het Duitse Wetboek van Strafrecht, dat seksuele handelingen tussen twee mannen verbood (en pas in juni 1994 definitief werd afgeschaft), maar hield zich ook omstandig bezig met discussies binnen de homobeweging en de maatschappelijke acceptatie van homo’s in het algemeen, ongeacht de juridische situatie.

In 1981 publiceerde König bij de Berlijnse homo-uitgeverij Rosa Winkel het eerst deel van zijn SchwulComix, dat in 1984 werd gevolgd door SchwulComix 2 en Macho Comics. Zijn grote doorbraak kwam in 1987 met Der bewegte Mann, dat bij de gerenommeerde algemene uitgeverij Rowohlt verscheen en in 1994 door Sönke Wortmann werd verfilmd met in één van de hoofdrollen de Duitse filmster Til Schweiger, die enkele jaren later naast onder anderen Angelina Jolie zou schitteren in Jan de Bont’s Lara Croft: Tomb Raider – The Cradle of Life.

Der bewegte Mann is met 6,5 miljoen bioscoopbezoekers in Duitsland één van de succesvolste Duitse films, hoewel König zelf ook wel enige kritiek bij de film had. In tegenstelling tot de strips waarop Der bewegte Mann is gebaseerd worden in de film namelijk alleen de homo-karakters karikaturaal neergezet en niet de hetero-personages, waardoor de film een “heteronormatifief” gezichtspunt heeft gekregen.


Al voor de film een succes werd had König’s carrière echter al een hoge vlucht genomen. Ondertussen zijn werken van zijn hand in achttien talen vertaald en zelfs de achtenswaardige Franse krant Le Monde loofde hem met de opmerking: “Het komt zelden voor, dat een Duitser ons tot lachen brengt.”

Het is dus niet meer dan een daad van eenvoudige rechtvaardigheid dat König op 1 november aanstaande de tweejaarlijkse Wilhelm-Busch-Preis krijgt uitgereikt. Deze prijs, die met tienduizend euro is gedoteerd, is vernoemd naar de Duitse dichter en tekenaar Wilhelm Busch (1832-1908), die nog steeds faam geniet als de schepper van het beeldverhaal Max und Moritz:

Eine Bubengeschichte in sieben Streichen uit 1865. Dit verhaal over twee kwajongens die hun dorp onveilig maken bestaat uit tekeningen met bij elk prentje rijmende tekstregels.

Het boek wordt daarom als een voorloper van het stripverhaal gezien. Aanvankelijk was Max und Moritz niet erg succesvol, maar nadat in 1868 een tweede druk was verschenen namen de verkoopcijfers gestaag toe zodat er in het jaar van Busch’s overlijden reeds zesenvijftig drukken waren verschenen en meer dan 430.000 exemplaren verkocht. Dit leidde ertoe dat pedagogen kritiek op het boek begonnen uit te oefenen als een frivool werkje met een voor jongeren schadelijke werking, als “bedenkelijke jeugdlectuur” dus, zoals iemand het boek omschreef.

Ook Ralf König’s werk is in de jaren negentig onder vuur genomen door zogenaamde beschermers van de jeugd, die enkele boeken op een index wilden laten plaatsen. Hierbij toonde vooral het Beierse “Landesjugendamt” grote ijver. De verantwoordelijke “Bundesprüfstelle für jugendgefährdende Schriften” wees een verbod van onder andere Bullenklöten (1992) vervolgens af onder verwijzing naar de vrijheid van kunst.

In 1996 werd echter op verordening van het Openbaar Ministerie te Meiningen (in midden-Duitsland) een onderzoek verricht waarbij in zo’n duizend boekwinkels invallen werden gedaan en stripboeken van diverse kunstenaars in beslag werden genomen, waaronder König’s Kondom des Grauens (1987). Dit verhaal over een castrerend en moordend condoom dat in de bordelen van New York rondwaart werd in 1996 verfilmd door regisseur Martin Walz.

Wat censuurlustige eerbaarheidsbeschermers zich, ondanks een eeuwenlange aanschouwelijke geschiedenis, nog steeds niet lijken te realiseren is dat wat (mogelijk) verboden wordt, juist daardoor een nog grotere aantrekkingskracht krijgt. König’s carrière is door deze juridische zedelijkheidsstrapatsen dan ook geen enkele schade toegebracht, zoals de toekenning van de Wilhelm-Busch-Preis bewijst. De jury looft König zelfs omdat hij zich “geheel in de voetsporen van Wilhelm Busch (...) tegen alle pogingen keert het vrije denken in te perken, en in plaats daarvan de nadruk legt op het streven naar zelfontplooiing – ook en juist tegen maatschappelijke weerstand in.”

Ralf König en Rosa von PraunheimDe  Wilhelm-Busch-Preis is niet de eerste onderscheiding waarmee Ralf König is geëerd. In Italië oontving hij bijvoorbeeld voor Bullenklöten (Palle di toro) een onderscheiding en in Spanje voor Kondom des Grauens (El condón asesino). Toeval of niet, maar dit zijn de boeken die in König’s vaderland juist de zedelijkheidsbeschermers in het strijdperk riepen.

Dit wil echter niet zeggen dat König daar niet ook de nodige lof toeviel, want naast verschillende andere prijzen werd hij vier keer geëerd met de tweejaarlijkse Max-und-Moritz-Preis, die wordt uitgereikt tijdens de Internationale Comic-Salon te Erlangen. In 2014 kreeg hij hier zelfs een Ereprijs voor zijn levenswerk. De eerste prijs die König ooit kreeg overhandigd was echter de Joop Klepzeikerprijs, die hij in 1988 in Amsterdam in ontvangst mocht nemen.

Deze prijs, die is vernoemd naar de door de Nederlandse striptekenaar Eric Schreurs bedachte stripfiguur Joop Klepzeiker, werd in het leven geroepen door stripuitgever Ger van Wulften, die daarmee meer waardering voor stripkunst hoopte te bewerkstelligen. De huidige populariteit van “graphic novels” bewijst dat deze intentie - dankzij of ondanks de prijs - volop is verwezenlijkt en Ralf König is een lichtend voorbeeld van het plezier dat strips kunnen brengen.



 









Rubrieken:


















Meer uit Films & boeken
Meer uit nummer 314
Meer van Rob Blauwhuis





Man to Man


Cinema ticket valid all day
With darkroom!

meer info |visit


AA Boys


First class boys, home and hotelvisits

meer info |visit















bottom image




Entire © & ® 1995/2017 Gay International Press & Stichting G Media, Amsterdam. All rights reserved.
Gay News ® is een geregistreerde merknaam. artikelen Gay News; duplicatie niet toegestaan. Opname uitsluitend na schriftelijke toestemming van uitgever, met verplichte bronvermelding gaynews.nl. Door derden overgenomen artikelen worden in rekening gebracht, en zo nodig geincasseerd. Gay News ISSN: 2214-7640, ISBN 8717953072009. Gay News op Wikipedia.
Volg Gay News:
Twitter Issuu
RSS RSS Editors
zelfstandige Escortboys

CMI
Neem contact op
Abonneren
Adverteren






© 1995/2017 Gay News ®, GIP/ St. G Media