Back to Top
Zaterdag 23 Sep
85988 users - nu online: 1407 people
85988 users - nu online: 1407 people login
VAN ONZE EDITORS
Printervriendelijke Pagina  
Mannenmode Parijs 2016-2017

door Bernardo van Eekhout in Mode & Lifestyle , 20 oktober 2016


Ook de bekende Franse luxelabels zijn grotendeels afhankelijk van buitenlandse, lees: Chinese, toeristen, maar na de recente terroristische aanslagen in Parijs en Brussel is het aantal toeristen dat Europa bezoekt drastisch gedaald. Zo daalden de uitgaven van Chinese toeristen aan luxegoederen buiten China met zo’n vierentwintig procent.

Voor onder anderen Cartier en Louis Vuitton zijn die Chinese toeristen goed voor zo’n vijftig procent van de omzet. Wereldwijd zijn de Chinese toeristen goed voor één derde van de gehele luxegoederenmarkt. Men verwacht echter dat de groei voor deze 250 miljard tellende markt pas in 2017 zal gaan stijgen.

Met zo’n vierentachtig miljoen bezoekers per jaar blijft Frankrijk het door toeristen meest bezochte land van Europa. Maar door alle aanslagen van het afgelopen jaar zijn het met name de Amerikaanse en Japanse toeristen die het nu laten afweten. En dat eist zijn tol op de luxegoederen-industrie, die sterk afhankelijk is van de bestedingen van vermogende buitenlanders.

Zo rapporteren onder andere Hermès en Louis Vuitton al tegenvallende verkoopcijfers door het wegblijven van welgestelde toeristen. “We zien geen verbetering in het toerismeverkeer naar Frankrijk. En dat zal voorlopig niet gaan veranderen zolang we nog in opperste staat van paraatheid verkeren, waardoor de toeristen voorlopig niet terugkomen,” aldus Alex Dumas, CEO van Hermès. Waren er verleden jaar nog rijenlange toeristen voor de flagshipstore van Louis Vuitton in Parijs, nu zijn dat nog slechts een handvol toeristen.

Overigens is het koopgedrag van de Chinese consument is de laatste paar jaar echter wel veranderd; zo kopen ze de prijzige producten niet langer enkel en alleen vanwege de bijbehorende status en rijkdom maar meer voor hun eigen plezier. Zichtbare logo’s zijn voor hen niet langer een prioriteit. En naast de bekende luxemerken worden nichemerken steeds meer de nieuwe pijlers van de luxe consumptie. In China is echter Chanel nog steeds het meest invloedrijke merk en laat haar concurrenten als Dior en Louis Vuitton achter zich. Cartier staat op de derde plek, Dior op de negende. Niet alleen de Chinezen maar ook de Russische toeristen hebben hun Europese uitgaven met zo’n zevenendertig procent gekort.

En in tijden van crisis zijn Franse luxe merken als Chanel en Louis Vuitton veilige investeringen voor de Russische consumenten. Want ondanks dat verleden jaar de Russische economie met 3,7 procent terugliep door onder andere dalende olieprijzen en de internationaal opgelegde sancties, worden luxegoederen als een van de meest resistente segmenten gezien binnen de mode-industrie. Om die reden heeft het Franse luxelabel Hermès haar verkoopruimte in Moskou inmiddels fors verdubbeld.


Supersized Fashion

Het meest opvallende silhouet komt dit seizoen van de Belgische ontwerper Raf Simons: bijna alle kleding in XL-formaat en oversized. In modetermen heet dit: SUPERSIZED. De mannelijke modellen verzuipen er letterlijk in, zo extreem groot is de kleding gesneden. V-hals truien met grote baseball-letters, die tot boven de knie komen met veel te lange mouwen; soms met gerafelde naden. Hierover vaak vesten in dezelfde proporties. Ook de herenmantels (soms in Sherlock Holmes-achtige tweedstoffen) en gewatteerde ski-jacks komen in een Supersized uitvoering. De korte en smalle pantalons versterken het volumineuze Supersized silhouet. Als accessoires rechthoekige zwart lederen bowlingtassen. Ik ben overigens benieuwd of de XL-versies ook zo in de winkels komen te hangen of dat de maatvoering commercieel zal worden aangepast. “Deze collectie is een hommage aan de donkere fantasieën van David Lynch. De impact van de televisie serie Twin Peaks is van grote invloed op mijn generatie. Ik denk heel vaak aan nachtmerries en ik heb altijd veel interesse gehad in horrorfilms,” aldus Simons.  

Verleden jaar heeft Raf Simons vrijwillig zijn positie als creative director bij het modehuis Dior opgezegd. Dit tot grote teleurstelling van Dior, die alles heeft geprobeerd om Simons te behouden, maar de snelheid en tijdsdruk waarmee de collecties geproduceerd moesten worden braken hem uiteindelijk op. Binnenkort gaat Simons aan de slag als creative director voor het Amerikaanse label Calvin Klein. Onlangs kwam de zevenenveertig-jarige Simons uit de kast door op een event in het Guggenheim Museum te New York publiekelijk te verschijnen met zijn zevenendertig-jarige Franse vriend Jean-Georges d’Orazio, werkzaam als adjunct-directeur bij Dior.

Minder volumineus dan bij Simons is het silhouet bij de in Duitsland opgegroeide designer Damir Doma. Qua naam is hij wellicht nog niet echt bekend, maar hij heeft onder andere werkervaring opgedaan bij Raf Simons. Ook hij predikt dit seizoen een ruim en oversized silhouet. En geheel in de heersende modetrend is zijn kleding geschikt voor beide seksen, oftewel genderblending. Want de grens wat nu mannelijk en vrouwelijk is gaat in modeland steeds meer vervagen. Doma toont dezelfde silhouetten en hetzelfde stofgebruik voor hem en haar, waardoor de collectie volledig uniseks lijkt en onderling prima uitwisselbaar is. Om dit te benadrukken liepen er ook vrouwelijke modellen mee.

“Het gaat allemaal over constructie en deconstructie. Veel van de jassen zijn als sculpturen om het lichaam heen verpakt. Meestal begint een collectie vanuit een bepaalde emotie en ditmaal was dat een mysterieuze man en vrouw. Iets tussen mannelijk- en vrouwelijkheid. Iets wat moeilijk te omschrijven is. Ik houd van mannen die ook hun zachte kant laten zien,” aldus Doma.

De klassieke camelkleurige herenmantel komt nu oversized cocon-achtig of als een kimono-model zonder kraag met een ceintuur om de taille gesloten. Royale grijze coltruien hebben als decoratie een zwart lint opgestikt. Mooi zijn de oversized zwarte truien met XL-mouwen en witte grafische print. Pantalons komen tot enkelhoogte, waarbij de wapperende pijpen ze een hoog mannenrok-gevoel geven. Niet geheel verwonderlijk zal Doma binnenkort zijn mannen- en vrouwenshows samen gaan presenteren. Dit in navolging van onder andere Burberry, Tom Ford en Calvin Klein.


Parisian Dandy

De Balmain-show werd geopend door het Spaanse topmodel Jon Kortajarena in een met gouden tressen versierd bolerojasje, wat meteen de toon aangaf voor deze collectie: een rijk gedecoreerde collectie met veel militaristische invloeden. Veel Franse cavalerie-uniformjasjes in fluweel met omgeslagen revers en een bataljon aan gouden knopen. Met bijpassende fluwelen cumberbands (inclusief kwastjes) om de taille en kuitbroeken. Of soms broeken die aan de voorkant worden open geknoopt, waardoor het geheel snel neigt naar theaterkostuums. Grote gouden emblemen en glimmende applicaties op de kleding zijn hierbij een must. Alle outfits hebben bijpassende XL-tassen met bungelende kwastjes en lange zwarte handschoenen. Less is definitely not more voor de Franse Balmain homme. Soms grenst het allemaal net aan de grens van fout kitscherige smaak. Qua stijl zouden veel outfits niet hebben misstaan in een Versace-show begin jaren negentig.

“Voor mij was het dit seizoen belangrijk om te spelen met accessoires,” aldus creative director Olivier Rousteing. “Ik denk dat de garderobe voor mannen belangrijk is in termen van shirts, jasjes en broeken, maar dit seizoen wilde ik er vooral een militaristisch tintje aan geven. Iets aristocratisch. Dat heb ik verkregen door de hoge kragen, de gouden emblemen en glimmende zilveren kragen op de kleding. Het is voor mij essentieel dat mannen er echt gesofisticeerd en gedistingeerd uit kunnen zien. Als een Parijse dandy die geïnspireerd is door diverse culturen. Ik heb dat verwerkt in de garderobe voor mannen, want Balmain is bovenal een luxe couture huis vol met rijkdom.”

Van een meer geraffineerde klasse is de begerenswaardige collectie “Future Heritage” van creative director Kim Jones voor het luxelabel Louis Vuitton. Alles straalt luxe en klasse uit, wat typerend is voor dit 162 jaar bestaande merk. Ingehouden luxe zonder een protserige bling-bling overdosis. Ditmaal betraden de modellen vanuit een vierkant gat in de vloer de catwalk in het Parc André-Citroën-gebouw. De bleekwitte modellen hebben een vrij androgyne uitstraling en dragen soms oorbellen of kettingen met allerlei bungelende bedeltjes eraan.

En standaard een sjaal om de nek geknoopt zoals in de afgelopen zomercollectie. Alle kleding is zo mooi gesneden en geproduceerd met zoveel precisie en details. Schitterend zijn ditmaal de kleine attaché koffertjes en tassen met de bekende L.V. Damier-print en nu bestempeld met een uitvergrote witte vintage Louis Vuitton kofferstempel. Dit “Trunks & Bags”-stempel komt ook terug op diverse outfits, zoals op een zijden trenchcoat, een soepel bomberjack en een sweater van leder en bont. “Dit seizoen was ik geïnspireerd door Parijs, zowel oud als nieuw. Het is een hommage aan deze lichtstad,” aldus Jones.

Klassieke herenmantels hebben uit bont vervaardigde ceintuurs en (imitatie?) bontjassen hebben een diagonale Art Deco zigzaglijn als print. Alles met bijpassende handschoenen in Daimer-print. Mooi is een pyjama-outfit met als all-over print de tekst “Volez Voyagez”; afgeleid van de gelijknamige retrospectieve expositie in het Grand Palais te Parijs “Volez, Voguez, Voyager.” Of het nachtblauwe zijden shirt met als print de gezichtsprofiel-tekeningen van Jean Cocteau. Van alle luxelabels is Louis Vuitton de meest waardevolle over 2015. Over datzelfde jaar steeg de omzet met zestien procent naar een recordbedrag van 35,7 miljard euro. In het eerste kwartaal van 2016 steeg de omzet met vier procent naar een bedrag van 8,6 miljard euro.


Mode

Terwijl dit jaar meerdere designers diverse modehuizen hebben verlaten - Alexander Wang verliet Balenciaga, Alber Elbar verliet Lanvin, Stefano Pilati verliet Ermenegildo Zegna en Hedi Slimane vertrok bij Yves Saint Laurent - blijft de Belgische ontwerper Dries Van Noten standvastig bij zijn gelijknamige modelabel. Van Noten is een van de weinige designers die nooit adverteert of wiens kleding online te koop is. Ditmaal presenteerde hij zijn collectie in het schitterende Grand Opéra Palais Garnier. “Sinds vijftien jaar wilde ik al op deze locatie mijn collectie tonen. En nu kregen we eindelijk daarvoor de mogelijkheid. Voor mij een droom die werkelijkheid wordt,” aldus Van Noten.

Het beste uit zijn collectie zijn ditmaal de schitterende donkerblauwe wollen trenchcoats met lintapplicatie die op een Aziatische slang lijkt. Sommige trenchcoats hebben een militaristische uitstraling met grote bontkragen. Diezelfde lintapplicatie loopt als een rode draad door de gehele collectie en komt terug op onder andere mouwen en shirts. Mooi is een licht gekreukt, militairgroen jasje op een wijde krijtstreep pantalon. En de geweldig mooi gesneden oversized double-breasted Prince de Galles kostuum met superwijde pantalon.

“Ik wilde een mannelijke collectie maken. Geïnspireerd op de jaren zestig voor een man die de vrede opzoekt. Die terugkomt uit de oorlog in Vietnam. Ik speelde ook met het idee om kleding te verknippen en zo te transformeren. Zo wordt de trenchcoat bijvoorbeeld een rok voor mannen. Ik heb hier echt mee gespeeld,” aldus Van Noten. Het jaren-zestig-gevoel komt tot uiting in dandy-kostuums met psychedelische prints en grote afneembare bontkragen en bontstola’s. Aan het einde van de show namen de modellen als acteurs al buigend het applaus in ontvangst.

Ook bij Van Noten wordt veel kleding versierd met allerlei gouden applicaties en militaristische emblemen. Voor handige mannen moet dit niet zo moeilijk zijn om zo hun eigen garderobe dit seizoen persoonlijk te verfraaien.



 









Rubrieken:








In het nieuwste nummer, Gay News 314, 2017






Rainbow Expo
27/28/29 oktober, Nieuwegein











Meer uit Mode & Lifestyle
Meer uit nummer 302
Meer van Bernardo van Eekhout





Mister B Antwerp


Mister B's second Franchise store

meer info |visit


People Direct


Zelfstandig werkende Escortboys | Self employed escortboys

meer info |visit















bottom image




Entire © & ® 1995/2017 Gay International Press & Stichting G Media, Amsterdam. All rights reserved.
Gay News ® is een geregistreerde merknaam. © artikelen Gay News; duplicatie niet toegestaan. Opname uitsluitend na schriftelijke toestemming van uitgever, met verplichte bronvermelding gaynews.nl. Door derden overgenomen artikelen worden in rekening gebracht, en zo nodig geincasseerd. Gay News ISSN: 2214-7640, ISBN 8717953072009. Gay News op Wikipedia.
Volg Gay News:
Twitter Issuu
RSS RSS Editors
zelfstandige Escortboys

CMI
Neem contact op
Abonneren
Adverteren






© 1995/2017 Gay News ®, GIP/ St. G Media