Back to Top
Zaterdag 25 maart
85863 users - nu online: 1629 people
Gay News : Editie : 302 : Interview en Expo Russisch schilder Sergey Sovkov

Printervriendelijke Pagina  

Interview en Expo Russisch schilder Sergey Sovkov

door Sandro Kortekaas in Theater, Kunst & Expo , 04 oktober 2016


Russisch schilder Sergey Sovkov: ‘Mijn man Erwin en ik hebben samen één inspiratie’. Tot en met 29 oktober is bij galerie MooiMan te Groningen Connected: Male Love Without Borders te zien, een grote expositie van twee kunstenaars: de Russische schilder Sergey Sovkov en de Engelse keramist Keith King. Het thema “Connected” komt op de tentoonstelling op vele manieren terug.

In feite zijn we allemaal op de één of andere manier met elkaar verbonden. Door kunst, via vrienden of door tal van gemeenschappelijke kwesties. MooiMan’s connectie met de Engelse keramist Keith King is lang en blijft verrassen. Tijdens de expositie worden nieuwe keramieke beelden getoond en enkele in brons uitgevoerde beelden.

De connectie van de Groningse galeristen met de Russische schilder Sergey Sovkov ontstond drie jaar geleden tijdens het Nederland-Ruslandjaar 2013. Voor Sovkov dé connectie waardoor hij voor het eerst in Europa kon exposeren. Iets wat zijn leven op verschillende manieren veranderde. Maar natuurlijk is in deze “male art” expositie ook onlosmakelijk de connectie met liefde te zien: de liefde vóór een man dóór een man, die ongebonden aan grenzen is.

Sergey Sovkov vertelt Gay News uitgebreid over zijn werkmethode, de situatie in Rusland, zijn internationale doorbraak, en vooral de invloed die de liefde voor zijn Oostenrijkse echtgenoot Erwin op zijn leven en werk uitoefent.

Sergey, vertel eens iets over je opleiding en hoe het allemaal begon?

“Ik bezocht het gebruikelijke schoolsysteem in Rusland totdat ik op achttien-jarige leeftijd tot de universiteit werd toegelaten. Mijn interesse voor schilderen ving al heel vroeg aan. Ik hield ervan op de muur te tekenen, achter de tapijten, zodat mijn moeder het niet kon zien. Later bezocht ik, naast de staatsschool, een opleiding voor kunstenaars. Omdat ik ook moest werken, werd het me allemaal te veel om die kunstenaarsopleiding te voltooien. Na het afsluiten van de middelbare school ging ik naar de universiteit en studeerde vijf jaar kunst. Dat was een hele opleiding in kunst en ook pedagogie.”

“Ik kan me heel goed één moment uit mijn kinderjaren herinneren: Ik was twaalf jaar. Ik vond een jongen uit mijn klas leuk. Hij was erg mooi, met groene ogen en krulhaar. Ik wilde hem echt graag naakt zien, maar daarvoor had ik geen gelegenheid. Ik besloot hem te schilderen, met alle anatomische details. Ik hield ervan erover te fantaseren. Ik bewaarde de tekening onder mijn kussen. Op een dag vond mijn moeder deze afbeelding terwijl ik op school was. Ze legde hem op tafel en schreef erop: ‘Wat gebeurt er hierna?’ Nu kan ik die vraag beantwoorden: ik werd kunstenaar.”

Hoe zou je jouw specifieke manier van schilderen beschrijven?

“Bij het voor de geest halen van een toekomstig schilderij zie ik een vaag kleurenbeeld, een soort iriserende kleurenvlek. De ene kleur vloeit in de andere over, vermengt en transformeert zich. Dan wordt de vlek op een bepaalde manier gevormd, hij lijkt in m’n geest bevroren te zijn, uitgekristalliseerd. Op het doek creëer ik een schilderij als een mozaïek of een gebrandschilderd raam, ik vind de juiste kleur op het palet en breng die op het schilderslinnen aan. Meestal breng ik geen wijzigingen aan in wat ik eenmaal geschilderd heb.

Ik houd ervan op het doek te spelen, waarbij de ene kleur de andere binnendringt. Ik schilder met een paletmes en experimenteer graag bij het gebruik ervan. Het kunnen grote streken van één kleur zijn, of vele kleine streken van verschillende kleuren die elkaar overlappen, of vlekken die op het onderwerp worden aangebracht. Na het drogen van de basisverflaag schilder ik om elk klein deel een dunne zwarte lijn. Die laten het structurele effect zien en versterken het effect van elke streek, en van het grote geheel.”


Mannelijke schoonheid

Waar komen je thema’s vandaan en waardoor word je geïnspireerd?

“Inspiratiebronnen kunnen speciale levensmomenten zijn, of het werk van een andere kunstenaar, of een spectaculaire film, of een voorval in het dagelijkse leven. Dit kan een aantrekkelijk gezicht zijn, dat ik in de metro zag, of een groep jonge mensen op het strand. Dit kunnen allemaal creatieve impulsen zijn. Maar het belangrijkste bij alles is de kleur. Het idee voor een schilderij kan dus ook voortkomen uit gewoon een prachtige kleurencombinatie op een willekeurige oppervlakte. Maar onlangs werd ik verliefd en nu vind ik mijn inspiratie in onze relatie, de gevoelens die ik voor mijn geliefde heb. Werkelijk een oneindige inspiratiebron.”

Wie is je favoriete schepper van “mannenkunst”?

“Er zijn een paar kunstenaars in de Russische en Sovjet-kunst van wie ik werkelijk houd. Bijvoorbeeld Konstantin Somov, Alexander Deineka, Pyotr Konchalovsky en Evsey Moiseenko, maar het thema van de mannelijke schoonheid is in hun werk slechts fragmentarisch vertegenwoordigd. De Britse kunstenaar Cornelius McCarthy is voor mij het beste voorbeeld van een maker van ‘mannenkunst.’”

Je komt uit Rusland. Hoe reageren mensen daar op schilderijen waarop jongens, mannen, de mannelijke vorm te zien zijn?

“Vrienden en bekenden die de schilderijen hebben gezien kan het niet schelen. Het doet er niet toe wat te zien is, of het een naakte jongeman is, of een vaas met bloemen. Om de reacties van mensen te leren kennen is het belangrijk een expositie te houden. Dit is echter door de staat verboden, want het kan worden beschouwd als propaganda voor niet-traditionele relatievormen. Mannelijke naaktheid is taboe. Je kunt een afbeelding met half-naakte atleten laten zien, maar niet meer.”

Nadat in 2013 je werk voor het eerst buiten Rusland getoond werd, zagen we dat je werk door de “vrijheid” van Facebook snel de hele wereld over ging. Wat is er sindsdien gebeurt?

“Na 2013 was ik in staat vele ideeën te verwezenlijken en veel schilderijen met mannelijke schoonheid te schilderen. Ik ben erg zelfverzekerd geworden. Nu zie ik geen begrenzing van de inspiratie meer. Ik voel de gemeenschappelijkheid met andere kunstenaars op de wereld en ik voel een groot verlangen me aan de kunst van de mannelijke schoonheid te wijden.”


Grenzeloos

Deze tentoonstelling heet “Connected: Male Love Without Borders.” Kun je vertellen waarom het woord “Connected” in de titel moest zijn?

“Dat idee ontstond toen ik met Sandro Kortekaas van galerie MooiMan over de titel overlegde. We wilden uitdrukken dat liefde geen grenzen kent en meer in het bijzonder dat de liefde die mijn man en ik delen heeft geleid tot de connectie dat we samen leven en samen werken, ondanks het feit dat we in verschillende landen en met verschillende talen zijn opgegroeid. Het resultaat van deze verbintenis in werk en leven is op de tentoonstelling te zien. Dus: ‘Connected: Male Love Without Borders.’”

Is je werk nu werkelijk grenzeloos? Want nu is voor het eerst het thema van mannenliefde zichtbaar, zoals in het schilderij “Rump in the Grass,” dat duidelijk een openlijk homo-aspect heeft.

“Sommige schetsen voor deze schilderijen zijn tien jaar oud. Maar steeds als ik een schets voltooide, dacht ik: wie kan dit schilderij nodig hebben. Erotische homo-thema’s zijn niet nodig in Rusland. Maar nu voel ik me vrij ze te schilderen omdat er een nieuw publiek is, dat ze zou kunnen waarderen. Uiteindelijk was dat misschien wel een reden dat ik weer liefde begon te voelen...”

We weten dat je op 30 augustus bent getrouwd met je Oostenrijkse partner Erwin, die nu ook jouw achternaam Sovkov draagt. Hoe hebben jullie elkaar ontmoet?

“Dat was een vleugelslag van het noodlot. Erwin nam ongeveer anderhalf jaar geleden op Facebook contact met me op om me te vertellen dat hij erg hield van mijn schilderijen en schilderstijl. Op dat moment had hij nog een andere relatie. Al snel schreef hij opnieuw en vertelde me dat hij één van m’n schilderijen van z’n vriend cadeau had gekregen. Hij was er erg gelukkig mee. En ik was dat ook, want ik weet zelden wie een schilderij koopt en welk verhaal er achter steekt. Bovendien was ik verheugd dat een paar mijn schilderij door liefde bezit. Toen begon zijn relatie te brokkelen. Desondanks vroeg Erwin of ik een portret van hem en zijn vriend wilde schilderen. Ik stemde toe en zei hem dat we elkaar in Wenen konden ontmoeten om dit te bespreken. Uiteindelijk gingen Erwin en z’n vriend echter uit elkaar en hij vroeg me nooit meer naar het portret.”

“Dit lijkt een verhaal over zijn leven, maar het is het verhaal over hoe we elkaar vonden, want tijdens onze eerste ontmoeting in een café nabij het museum Untere Belvedere vroeg Erwin me of ik een dans kende die Eurythmy heet. Ik moest nee zeggen. Dus liet hij me enkele foto’s op internet zien. Met een humoristische blik op wat ik voor mijn schilderijen nodig heb, zei ik: ‘Teveel kleren.’ Half schertsend en hals serieus antwoordde Erwin dat hij het naakt zou kunnen doen om me wat inspiratie te geven. En dus hadden we de volgende dag onze eerste fotosessie: Erwin was zo schattig en lief en bewoog erg natuurlijk. Ik begreep zijn bewegingen niet, maar voelde veel dat ik niet kan uitleggen. Feit is dat elke afzonderlijke foto van zijn bewegingen me grote inspiratie gaf. Sindsdien heb ik veel ervan geschilderd.”


Gedanste inspiratie

Het is verbazingwekkend dat jullie elkaar als kunstenaarspaar wederzijds beïnvloeden in de nieuwe serie “Chrystal House,” die nu voor het eerst wordt geëxposeerd. Kun je iets vertellen over dit samenwerkingsproces?

“Ten eerste moet ik zeggen dat ik niet erg van het woord samenwerking houd, aangezien deze term niet de warmte en intimiteit van ons wederzijdse werk kan overbrengen. We beïnvloeden elkaar, dat is waar, het is een soort symbiose. En het resultaat, het schilderij, heeft in werkelijkheid twee ‘vaders.’ Het is een enkel kunstwerk met twee scheppers. Het idee voor ‘Chrystal House,’ bijvoorbeeld, had ik tien jaar geleden al in m’n hoofd. Maar het was onzeker. Ik wist alleen de betekenis ervan, maar niet de afzonderlijke afbeeldingen. Dus schilderde ik het niet en liet het jaren rusten. Toen ik Erwin voor het eerst ontmoette en hij zei dat hij me graag z’n dans liet zien, dacht ik dat hij misschien bij mijn idee voor ‘Chrystal House’ zou passen. Dus we maakten onze eerste fotoserie en ik zag dat het allemaal héél goed past.”

“Toen we elkaar voor de tweede keer in Togliatti ontmoetten, zei Erwin: ‘Kom op, laten we samenwerken aan Chrystal House!’ En hij vroeg me hem het idee opnieuw te vertellen. Het was gewoon het idee dat ik de wereld graag wilde laten zien als een kristallen huis dat erg fragiel is en in vier richtingen uiteen valt. Verder had ik het idee dat ik het graag in vijf schilderijen wilde laten zien, die in kruisvorm zijn gearrangeerd. Meer niet. Toen zat Erwin daar niet langer dan een half uur te denken en begon vervolgens titels voor de afzonderlijke schilderijen te noteren. Dat waren titels die beschrijven wat op elk afzonderlijk schilderij gebeurt. Ik was erg onder de indruk, omdat hij had opgeschreven wat ik gedacht had, maar niet in staat was te benoemen. Hij kon mijn inspiratie dus voelen en werkte daarmee om de titels te presenteren.”

“Toen was het zijn beurt. We hadden een tweede fotosessie en hij bewoog, gedreven door z’n inspiratie voor elk afzonderlijk schilderij, op een manier die de betekenis ervan uitdrukt. Hij stopte niet met bewegen tijdens het fotograferen, want hij wilde de dynamiek van een beweging tot uitdrukking brengen. Daarna zaten we bij elkaar en besloten welke foto’s het best voor de schilderijen geschikt waren. Voor elk schilderij hadden we ongeveer vijfenzeventig foto’s gemaakt. We hadden geen moeite te kiezen en vonden heel snel de juiste. Daarna nam ik die foto’s en maakte mijn schetsen. En toen kleine studies in olieverf. En daarna het uiteindelijke grote werk. Dat is hoe we samen werken en samen creëren. Ik denk dat het bijzondere is dat we in de geest van de ander kunnen leven en de ander kunnen helpen zijn idee te verwezenlijken! We hebben samen één inspiratie.”


Video-performance

Onlangs hebben jullie een kunst-performance op video gemaakt, waarin Erwin door jouw wordt gebodypaint terwijl hij danst. Deze performance werd ook life getoond tijdens de opening van de tentoonstelling bij MooiMan. Vertel eens iets over het idee hierachter en hoe dit jullie beiden beïnvloedt.

“Het idee achter het maken van de video en het uitvoeren van de dans is dat we het publiek graag de bron willen laten zien waaruit de inspiratie voor ‘Chrystal House’ is voortgekomen. Omdat elk afzonderlijk schilderij aan een beweging is ontleend en de beweging vanuit een enkele gedachte is ontsproten, wilde Erwin het achterliggende idee van het gehele ‘Chrystal House’ in één dans laten zien. De dans is een soort inleiding voor het grote schilderij, maar is ook meer omdat hij de samenhang toont die de schilderijen met elkaar verbindt en uiteindelijk het grote drama van het ‘Chrystal House’: de wereld valt uiteen... hoe dat te herstellen en de delen weer tezamen te brengen?”

We kunnen niet in een regenboogkleurige kristallen bol kijken... Wat zijn toekomstige plannen voor samenwerking en het creëren van kunstobjecten?

“Toekomstplannen zijn om op deze manier te blijven samenwerken en nieuwe projecten te verwezenlijken. We hebben momenteel één concreet plan dat dieper het drama van ‘Chrystal House’ induikt. Het zal zich moeten bezighouden met ‘Wanhoop.’ Maar ook leven en geluk zullen toekomstige thema’s zijn. En dan vormen ze alle drie tezamen een trilogie.”


De expolistie is tm 29 oktober te zien bij MooiMan in Groningen,
www.mooi-man.nl
 








 
gerelateerd
Opening expo Living by Numbers

Expo Rock Hudson en de aids-crisis in Berlijn

Nieuwe ronde, nieuwe prijzen










Er heeft niemand gereageerd, jij misschien?


Interview en Expo Russisch schilder Sergey Sovkov

Reageer:

Reactie:
Je naam: ip 54.158.99.141















Rubrieken:








In het nieuwste nummer, Gay News 308, April 2017






Mister B
Urban Spring/ Summer











Meer uit Theater, Kunst & Expo
Meer uit nummer 302
Meer van Sandro Kortekaas





Gays&Gadgets


Gay Shopping for anything gay

meer info |visit


Amsterdam Pride


Amsterdam Gay Pride

meer info |visit















bottom image




Entire © & ® 1995/2017 Gay International Press & Stichting G Media, Amsterdam. All rights reserved.
Gay News ® is een geregistreerde merknaam. © artikelen Gay News; duplicatie niet toegestaan. Opname uitsluitend na schriftelijke toestemming van uitgever, met verplichte bronvermelding gaynews.nl. Door derden overgenomen artikelen worden in rekening gebracht, en zo nodig geincasseerd. Gay News ISSN: 2214-7640, ISBN 8717953072009. Gay News op Wikipedia.
Volg Gay News:
RSS Issuu
Abonneren
zelfstandige Escortboys
CMI
Neem contact op
Adverteren