Back to Top
Donderdag 21 Sep
85985 users - nu online: 1406 people
85985 users - nu online: 1406 people login
VAN ONZE EDITORS
Printervriendelijke Pagina  
Mannenmode Milaan 2016-2017

door Bernardo van Eekhout in Mode & Lifestyle , 23 september 2016


De verkopen in de luxe modesector zitten duidelijk weer in de lift. Maar niet alle labels profiteren hiervan. Zo kampen veel Italiaanse modehuizen met de effecten van een afnemende economische groei in China, dalende olieprijzen en minder Europees toerisme als gevolg van de terroristische aanslagen in Europa.

Met name Prada zag haar omzet het sterkst dalen sinds vijf jaar. Zo’n achtentwintig procent minder over 2015. Nieuw te openen winkels zullen nu worden uitgesteld en sommige winkels zal Prada dit jaar zelfs gaan sluiten. Prada heeft met name te maken met consumenten die nu op zoek gaan naar meer betaalbare labels of juist meer de niche-merken opzoeken. Maar ook de afnemende Chinese economische groei komt hard aan bij Prada, want Chinese consumenten zijn goed voor een-vijfde van Prada’s omzet.

“De problemen van de wereldeconomie alsmede de veranderingen in het consumentengedrag zijn voor een ieder van ons duidelijk merkbaar en zichtbaar. En voorlopig zie ik daar nog geen verandering in,” aldus Carlo Mazzi, de voorzitter van Prada. Ook Burberry heeft de winst het afgelopen jaar met zo’n tien procent zien dalen door afnemende uitgaven op de Aziatische en Chinese markt en zal als gevolg hiervan zo’n honderdmiljoen pond gaan bezuinigen. En tevens zal Burberry de kledingcollecties gaan afslanken.

Een uitschieter is Valentino, die over 2015 een omzetgrens heeft bereikt van één miljard euro. Een enorme stijging van achtenveertig procent ten opzichte van 2014, waarbij de herenmode inmiddels tien procent van de omzet vertegenwoordigt. Ook Armani heeft, net als andere merken, last van de groeivertraging in China en de verhoogde terreurdreiging in Europa. Toch was de jaaromzet over 2015 4,5 procent meer dan in 2014, maar in dat jaar groeide de omzet nog explosief met zestien procent. Modehuizen als Armani zijn sterk afhankelijk van de verkopen in exclusieve boetieks in onder andere Parijs, maar veel toeristen mijden die stad als gevolg van de gepleegde aanslagen in januari en november.


Uomo-Donna

De strikte scheidingslijnen tussen wat nu mannelijk en vrouwelijk is komen steeds meer te vervagen. Met name in de mode is gender neutral de nieuwe uitdrukking om aan te geven dat iets geschikt is voor beide seksen. Een aantal merken komt inmiddels al met kleine collecties waarin geen onderscheid wordt gemaakt wie het uiteindelijk draagt. Einde man/vrouw-label!

Bij de internationale catwalk-collecties vond dit al langer plaats, getuige het meelopen van vrouwelijke modellen tijdens de presentatie van de mannencollecties. Hier speelt ook de net aangestelde creative director Peter Dundas op in voor het Italiaanse modehuis Roberto Cavalli. Met zijn debuutcollectie “Real Opulence” voor mannen is de kleding overduidelijk geschikt voor beide seksen. Een mix and match van decadente hippie/dandy-kleding met een Oriëntaalse invalshoek, geïnspireerd op rockstars zoals Keith Richards, Serge Gainsbourg en Mick Jagger.

“Het uitgangspunt voor mij is altijd de snit van de blazer. Die is ditmaal verlengd en smaller in de schouders. Passend bij de vibe van de jaren zestig en zeventig, wat tevens de inspiratie is geweest voor het creëren van deze collectie,” aldus Dundas. Dat is terug te vinden in de blazers en korte jacks van patchwork leder of bontjassen van luipaardenmotief. Lang geknoopte, zijden sjaals, lurex coltruien en sportieve sneakers completeren de popglamour jaren-zeventig-look.

Mooi zijn de wijnrode fluwelen jasjes die rijk gedecoreerd zijn met allerlei borduursels op lichtblauwe jeans met uitlopende pijpen. En het transparante rode organza shirt met zilver borduursel ontstijgt iedere sekse. Overigens zijn veel kledingstukken voorzien van allerlei (persoonlijke) applicaties; wat voor dit seizoen de absolute must have is. Evenals de pyjama-achtige outfits met rijke Oriëntaalse prints die ook Dundas voor mannen propagandeert.

“Eerlijk gezegd wilde ik plezier hebben met deze collectie. Ik ben eerlijk geweest in wat ik zelf zou willen dragen en wat ik mijn vrienden graag zou zien dragen. Ik houd ervan om te werken met mijn favoriete kleuren en snits. En met mijn favoriete type kleding: borduursels, leder en ook wat bont,” aldus Dundas. Hoewel deze rijke bohémien-collectie veel Gucci-invloeden vertoont, is dat niets nieuws in de uiterst concurrerende modewereld.

Een van de betere collecties komt dit seizoen van het modehuis Versace, waar creative director Donatella de viriele Versace-man ver de toekomst in katapulteert. “Space Camp” is dan ook het thema van deze collectie. “Sport en Space. Ik dacht ditmaal aan de toekomst. De boodschap die ik wil overbrengen is om naar de ruimte te kijken: niet als een oord om te vluchten, maar als een schone en frisse plek. Maar ook om iedereen bewust te maken van hoe belangrijk het is om aangenaam te wonen in een schone en eco-vriendelijke wereld. Dit is de meest ultieme manier om de toekomst te uiten: ruimte,” aldus Donatella.

Veel spacial wit voor bomberjacks, gebreide oversized kabeltruien en motorjacks met zilverkleurige ritssluitingen. Gecomplementeerd met zilverkleurige trenchcoats, skibroeken, stropdassen en rugzakken.

Exit alle overdadige barokke Versace-prints. Wel zijn veel kledingstukken voorzien van allerlei metalen plaatjes en versiersels. Het schitterende kleurenpalet loopt geleidelijk van grijs naar wit – babyblauw – aubergine/paars en eindigt in zwart.

Mooi qua silhouet is een oversized mohair paarse coltrui onder een onafgewerkte camelkleurige herenmantel met rafelige naden en wit sterrenmotief op de mouwen. En ja, de stoere Versace-man draagt vanaf nu ook (eindelijk) een intellectuele bril.

Over 2015 groeide de omzet bij Versace met 8,6 procent naar een bedrag van 645 miljoen euro. “Ik verwacht dat de groei dit jaar lichtjes onder die van 2015 zal gaan zitten. Het zal een moeilijk jaar worden. Dankzij de bestedingen van locale consumenten groeit de zaak in Europa, maar er is een terugval van kopers uit het Midden Oosten en Rusland,” aldus Gian Giacomo Ferraris, CEO van Versace.




Art Inspiration

Het Italiaanse modeduo Dolce&Gabanna zijn nog een van de weinige ontwerpers die ieder seizoen met een duidelijk thema werken. Ditmaal is hun inspiratiebron: het Wilde Westen. Dat thema kwam letterlijk terug als hoefnagels op sweaters, geappliceerde revolvers op klassieke herenmantels en versleten denimjacks met een overdaad aan geborduurde rozen en cactussen. “Het is eenvoudigweg onze visie op de spaghetti-Western-films die in Sicilië plaatsvinden. Onze eigen hommage aan het legendarische werk van Sergio Leone,” aldus Dolce&Gabbana.

Afwijkend van het thema zijn de grof gebreide truien om in te wonen en de XL bontjassen in Mongoolse stijl, die ook bij het Italiaanse modehuis Fendi te zien waren. Schitterend qua coupe zijn hun herenkostuums. Sommige met kruissteek geborduurd rozenmotief, andere voorzien van een all-over revolverprint voor de man met lef. Mooi en tijdloos zijn de strak gesneden donkere herenkostuums met dubbele witte stiksels zoals die op een jeans. De getailleerde blazer met allerlei applicaties en emblemen wordt vanaf nu gedragen op pyjama-achtige outfits met rijk geborduurde pyjamaslippers.

Het boekjaar 2014-2015 sloot Dolce&Gabbana af met een recordomzet van 1055 miljard euro. Een stijging van 7,1 procent ten opzichte van vorig jaar. Wereldwijd bezitten ze nu 323 flagship stores en ze gaan vierenzeventig miljoen investeren in de uitbreiding van hun eigen winkelnetwerk. Met nieuw te openen winkels in onder andere China, de Verenigde Staten, Brussel en Zürich.

Creative director Jeremy Scott liet zich voor Moschino inspireren door de schilderijen van de bekende Engelse kunstenaars Gilbert & George. Dit Engels-Italiaanse kunstenaarsduo begon z’n succesvolle carrière in de jaren zestig met grote fotowerken achter glas en fotomontages in felle kleuren. “Ik was geïnspireerd door hun werk. Dus toen ik in Londen was belde ik Gilbert & George op om thee met ze te drinken. Ik vertelde ze over de ideeën voor mijn herencollectie en ze kwamen met het genereuze voorstel om gebruik te maken van hun archieven. Mijn idee was om kleuren te gebruiken op zo’n manier dat het lijkt als schaduw op kleding. Ik wilde iets doen met oververzadigde kleding en in hun werk waren zoveel mooie dingen die ik kon toepassen,” aldus Scott. Zwarte vegen op kostuums, gewatteerde jassen en gestreepte truien ogen als schaduwen en kreukels.

Maar het is optisch bedrog. Zo ook lichtblauw denim dat een spuitverf-behandeling heeft ondergaan met optische vouwen en wit geprinte stiksels. De must have bomberjacks zijn bezaaid met kleurrijke kruisbeeld-applicaties of hebben een jaren zestig margrietprint met bijpassende rugzak. De kleurrijke sweaters met afbeeldingen van homo-erotische jongensgezichten zijn fantastisch en zeer kenmerkend Gilbert & George. In harmonie met het kleurenpalet van de kleding hebben de mannelijke modellen flarden felgekleurde verf in hun haar en oren. Met de komst van Jeremy Scott is Moschino overduidelijk weer net zo booming en hot als in de succesvolle jaren tachtig.

Zo steeg de omzet van Moschino in het eerste kwartaal van 2015 met zestien procent en wordt er sinds Jeremy’s aanstelling in 2013 tien keer zoveel meer verkocht als voorheen. En A-sterren als Kate Perry en Madonna zijn momenteel de grootste Moschino-fans. “Mijn taak is om wat meer fun in de mode te brengen. Men is vaak té serieus in de modewereld. Ik wil graag iedere keer iets verder gaan,” aldus Scott.


Moda Revival

Een ander Italiaans modelabel dat sinds de aanstelling van een nieuwe creative director een ware revival ondergaat is Gucci. Het nieuwe Gucci image is uiterst androgyn met een hoog mix-and-match-gehalte van jaren zeventig / bohémien / vintage en glamrock, waarbij alles samen kan worden gecombineerd. Hierbij is de Gucci-man niet bang om zijn vrouwelijke en gevoelige kant te laten zien. Ditmaal toonde Gucci zestig verschillende individuele looks, waarbij mannen en vrouwen samen, in harmonie de catwalk betreden voor deze collectie “Poetic Reactivation.”

Ieder kledingstuk is apart en uniek en de drager maakt iedere outfit tot zijn persoonlijke statement. Zo zijn er lichtblauwe David Bowie-kostuums met rode knopen die een hartmotief vormen op borsthoogte. Andere pakken en herenmantels zijn gesneden uit oude gebloemde stoffen die ook als meubelstoffen bekend staan. Voor de gevoelige Gucci-man zijn er gebreide vesten met teddybeer-print of T-shirts met Snoopy/Woodstock-print. Zwarte denimjacks zijn geborduurd met bloemen en engeltjes met bijpassende strikblouses die uiterst vrouwelijk ogen. Als accessoires grote kettingen, gebreide mutsen met monstergezichten en grote jaren zeventig brilmonturen.

“Ik houd van kleding en ik houd van dieren,” aldus creative director Alessandro Michele. “Ik houd van het idee dat er een bepaalde energie is in alles wat je doet. En in ieder kledingstuk dat je in de collectie plaatst. Alles is even waardevol.” En de romantische renaissance-mode van Gucci levert duidelijk zijn vruchten af, want in het laatste kwartaal van 2015 zijn de verkopen met dertien procent gestegen. Dit na twee jaar van dalende verkoopcijfers.

Michele’s collecties zijn nu goed voor zeventig procent van Gucci’s omzet en de lange-termijn-ambitie is om de Gucci-omzet te tillen naar een bedrag van zes miljard euro. Vanaf 2017 zal ook Gucci de dames- en herencollecties samen presenteren. Maar toch zullen beide collecties pas na zes maanden worden uitgebracht.
 



 









Rubrieken:








In het nieuwste nummer, Gay News 314, 2017






Rainbow Expo
27/28/29 oktober, Nieuwegein











Meer uit Mode & Lifestyle
Meer uit nummer 301
Meer van Bernardo van Eekhout





Amistad Hotel & apartments


Unique and popular exclusively gay hotel

meer info |visit


Mister B Antwerp


Mister B's second Franchise store

meer info |visit















bottom image




Entire © & ® 1995/2017 Gay International Press & Stichting G Media, Amsterdam. All rights reserved.
Gay News ® is een geregistreerde merknaam. © artikelen Gay News; duplicatie niet toegestaan. Opname uitsluitend na schriftelijke toestemming van uitgever, met verplichte bronvermelding gaynews.nl. Door derden overgenomen artikelen worden in rekening gebracht, en zo nodig geincasseerd. Gay News ISSN: 2214-7640, ISBN 8717953072009. Gay News op Wikipedia.
Volg Gay News:
Twitter Issuu
RSS RSS Editors
zelfstandige Escortboys

CMI
Neem contact op
Abonneren
Adverteren






© 1995/2017 Gay News ®, GIP/ St. G Media