Back to Top
Woensdag 22 maart
85861 users - nu online: 1673 people
Gay News : Editie : 296 : Op weg naar Europride: Sociale acceptatie

Printervriendelijke Pagina  

Op weg naar Europride: Sociale acceptatie

door Lucien Spee in Columns & Opinie , 20 april 2016


Beste vrienden van Amsterdam Gay Pride, Sinds mijn vorige column is er weer veel gebeurd. De concept-vergunningaanvraag is ingediend, de eerste vergaderingen met brandweer, politie en bewoners van de Prinsengracht hebben plaatsgevonden en tijdens ons kick-off evenement op Valentijnsdag zijn de deelnemers aan de botenparade bekend gemaakt.

Om de kwaliteit van de botenparade te verhogen heeft mijn bestuur besloten dit jaar een ballotagecommissie de parade te laten formeren. Deze heeft de tachtig beste en mooiste concepten geselecteerd en heeft daarbij de diversiteit van de parade goed voor ogen gehouden. Door de vele aanmeldingen moeten we elk jaar partijen teleurstellen en dat zorgt altijd voor de nodige commotie op sociale media. Dit jaar was die echter heftiger en onredelijker dan ooit.

Door onwetendheid trekken velen bij het zien van een bedrijfsboot direct de conclusie dat men over de rug van de community geld probeert te verdienen. Hiermee slaan ze de plank finaal mis en doen ze honderden gelijkheidsstrijders die achter de schermen hun werk doen pijnlijk tekort.

Ruben Nederpel is onze Benjamin en de projectmanager botenparade. Als twintig-jarig bestuurslid van het jongerenblad Expreszo kwam hij in 2012 bij ons op kantoor met een ambitieus plan voor de botenparade. De fijne samenwerking heeft ervoor gezorgd dat hij daarna oprichter en voorzitter werd van onze jongerencommissie en sinds januari 2015 ons kantoorteam is komen versterken.

Zijn generatie weet niet beter dan dat je als homo gewoon kunt trouwen en bij wet gelijk bent. Anno 2016 hebben we dan ook te maken met een andere vorm van activisme en met andere doelstellingen. Voor gelijke rechten gingen we massaal met spandoeken de straat op en heeft de politiek ons kunnen helpen, maar waar ga je heen voor sociale acceptatie? Dat doen we daar waar het ontbreken van die sociale acceptatie het meest voelbaar is en funest voor onze gezondheid. Bij de werkgevers en sportbonden dus.

Gelukkig zijn er HLBT’s die op hun werk niet in de kast blijven zitten. Met risico voor eigen carrière strijden zij voor een beleid van “diversity & inclusion” en daarmee voor een homofoob-vrije werkplek. Omdat werknemers uit de kast beter presteren stijgt het bedrijfsresultaat en kan men spreken van een win-win situatie. Als roze werknemersverenigingen nu om een budget komen vragen voor de Gay Pride vinden ze steeds vaker medestanders in de afdelingen Communicatie en Human Resources. Maar door angst voor dalende verkoopcijfers gooit de afdeling Marketing & Sales meestal alsnog roet in het eten en zagen we daarom tot nu toe alleen bedrijven uit de kast komen die niet imago-gevoelig zijn.

Ruben en ik waren dan ook sceptisch toen wij werden uitgenodigd door een bedrijf dat in haar verkoop uiterst imago-gevoelig is. Sales zou toch wel weer aan de handrem trekken, dachten wij. Superverbaasd en trots zijn wij op de HLBT-activisten die jaren hun werkgever hebben opgevoed en tot een punt hebben gebracht dat die nu wereldwijd een belangrijke voorbeeldfunctie wil gaan vervullen.

Een dag na onze kick-off hebben zij zelfs een internationaal persbericht laten uitgaan waarin zij de sporters die zij onder contract hebben beloven te steunen als ze uit de kast komen en zij zich geen zorgen hoeven te maken over financiële consequenties. Dat is voor mij het mooiste voorbeeld van sociale acceptatie!

ADIDAS we are very proud and happy you JOIN us!



Dit jaar organiseren we in Amsterdam EuroPride, een speciale Europese versie van de Amsterdam Gay Pride, die twee weken duurt en 23 juli van start gaat met Roze Zaterdag. Kijk voor info op www.pride.amsterdam of Like ons op Facebook prideamsterdam.

Lucien Spee is directeur van de Stichting Amsterdam Pride
 








 
gerelateerd
Doordachte aanpak homo- en transgender voorlichting vluchtelingen nodig

Leerstoel Workplace Pride

Brief uit Brussel: Marketing en pr van rolmodellen










Reacties:
Re: Re: Op weg naar Europride: Sociale acceptatie


door Robbert Kalff op 12 mei 2016
Wat een naïef stuk en in het geheel geen tegenargument van de door mij/ons (fb Don't rain on my parade) gestelde vraagtekens bij de parade in zijn huidige vorm. Fantastisch dat Adidas in 2016 eindelijk een beetje sociaal wenselijk bezig is, en hartstikke leuk dat mensen trots zijn om voor zo'n multinational te werken. Ja het is prachtige sociale acceptatie, maar nee zij horen niet thuis in de parade. Laat ze hun kosten voor de boot zelf (al gauw zo'n 20 a 30.000 euro) en hun inschrijfgeld van nog een 30.000 euro uitgven aan aankleding sponsoring en zichtbaarheid het jaar door. Neem geen plek in in de parade voor wie deze bedoeld is. Een prachtig mooi neergezet voorbeeld maar geen tegen argument. Wij weten inmiddels beter. al minimaal 3 voorbeelden van vergelijkbare bedrijven die zich simpelweg inkopen en daar een sociaal wenselijke actie tegenover zetten. Begrijp me niet verkeerd elke actie die kant op van grote bedrijven is wenselijk maar dat verdiend nog geen plek in een parade die (naar mijn mening) is bedoeld voor diegene die daadwerkelijk zorgen dat (o.a.) de maatschappij (en dus ook deze mega bedrijven en hun medewerkers) op een positieve manier omgaat met minderheden en alle LHBT'ers! Maar pik niet het podium in met een zakje geld (peanuts voor dit soort bedrijven) van de mensen en zaken die dit probleem dagelijks en al veel langer aanpakken !


Re: Re: Op weg naar Europride: Sociale acceptatie


door Robbert Kalff op 12 mei 2016
p.s. Als er volgens jou zeggen Lucien Spee inderdaad (zoals door ons verwacht) de reactie heftiger (en voor jou onredelijker) waren dan ooit is er misschien wat aan de hand. En het argument van onwetendheid is ronduit beledigend !


Re: Re: Op weg naar Europride: Sociale acceptatie


door RAMON op 12 mei 2016
Neemt nog steeds niet weg dat de Canal parade niet meer is voor wie het bedoeld is.... namelijk de gay communities. Om zichtbaar te maken dat wij er zijn een dat Nederland er nog lang niet is qua acceptatie van homo's lesbo's en transgenders en andre genders. Er is nog te veel schijn tolerantie. Geen acceptatie.

Afgelopen maanden in Amsterdam en Leeuwarden mannen in elkaar geslagen om het feit dat ze homo zijn.

Ik vind het prima dat Adidas de acties ondernomen heeft. Alhoewel natuurlijk homo's misschien wel de meeste afnemers zijn van hun schoenen 😊.

Maar ik had het dan liever in een samenwerking met een gay organisatie gezien. Als steun betuiging en daarbij als klankbord voor hun eigen gay doelstellingen.
Ik durf te wedden dat Adidas en ook andere bedrijven niets doen aan alle punten waar nog gestreden moet worden voor onze community zoals voor transgenders, het ouderlijke recht van het kind van 2 vaders in plaats dat het recht altijd bij de moeder is. En zo nog meer.

Ik verwacht dat er zeker een opstand komt vanuit de scène waarin we terug gaan naar de basis. Zoals Christopher Street Day, en andere riots waarin we blijven vechten voor gelijke rechten.



Op weg naar Europride: Sociale acceptatie

Reageer:

Reactie:
Je naam: ip 54.145.183.43















Rubrieken:








In het nieuwste nummer, Gay News 307, March 2017














Meer uit Columns & Opinie
Meer uit nummer 296
Meer van Lucien Spee





RoB


Leather, Rubber & Twisted gear

meer info |visit


Cuckoos nest


Cruise bar with big darkroom

meer info |visit















bottom image




Entire © & ® 1995/2017 Gay International Press & Stichting G Media, Amsterdam. All rights reserved.
Gay News ® is een geregistreerde merknaam. © artikelen Gay News; duplicatie niet toegestaan. Opname uitsluitend na schriftelijke toestemming van uitgever, met verplichte bronvermelding gaynews.nl. Door derden overgenomen artikelen worden in rekening gebracht, en zo nodig geincasseerd. Gay News ISSN: 2214-7640, ISBN 8717953072009. Gay News op Wikipedia.
Volg Gay News:
RSS Issuu
Abonneren
zelfstandige Escortboys
CMI
Neem contact op
Adverteren