Back to Top
Zaterdag 19 Aug
85953 users - nu online: 1339 people
85953 users - nu online: 1339 people login
VAN ONZE EDITORS
Printervriendelijke Pagina  
Roze Filmdagen 2016

door Werner Borkes in Films & boeken , 12 maart 2016


Negentiende editie van Amsterdam’s queer filmfestival, eén van de favoriete culturele voorjaarsevenementen van de Nederlandse homowereld. Tijd om tussen 10 en 20 maart de agenda leeg te maken en de mooiste, interessantste én meest prikkelende gay cinema tot je te nemen.

Bioscoop Het Ketelhuis op het Westergasterrein is elf dagen lang dé HLBTQ hotspot. Met dit jaar meer voorstellingen, ruim honderddertig, die de hele community aan de bioscoopstoel gekluisterd zullen houden en nog meer bezoekers een kans bieden om te genieten van wat er wereldwijd op de gay filmagenda staat. Om in de stemming te komen, maar ook om de keuze uit de meer dan honderd filmtitels uit veertig landen wat eenvoudiger te maken, belichten we een aantal hoogtepunten.

Openingsavond: Guidance

Het festival zal op 10 maart van start gaan met de Nederlandse première van Guidance. Deze hilarische donkere komedie uit Canada werpt een venijnige blik op de lerarenkamer en heeft veel liefde voor de buitenbeentjes op school. Voormalig kindsterretje David krijgt een geniale ingeving: “counselor” worden op een middelbare school! Zijn alcohol- en drugsproblemen en geworstel met zijn seksualiteit lijken niet bepaald de ideale capaciteiten voor deze rol, maar juist door zijn, laten we zeggen, onconventionele adviezen bloeien de studenten helemaal op. Tot het hele kaartenhuis ineen dreigt te vallen. Desondanks groeit een antiheld met een identiteitscrisis uit tot rolmodel voor ons allen.

Na deze perfecte aftrap gaan we avond aan avond van hoogtepunt naar hoogtepunt. Dat gebeurt meteen al tijdens een lange, broeierige nacht in Philadelphia waar vier mannen op zoek zijn naar connectie en identiteit. De ontmoetingen die volgen leiden in Beautiful Something niet alleen tot intense seksuele escapades, maar ook tot een aantal zelfinzichten. Dit gedurfde en autobiografische verhaal, over wat liefde, lust en verlangen eigenlijk inhouden, belicht verschillende kanten van het homobestaan.


De Argentijnse festivalfavoriet Marco Berger (Plan B en Ausente) speelt in zijn herkenbare broeierige stijl met begrippen als jaloezie en onderdrukking, verlangen en bestemming. Zo ook in Mariposa. Een razend knap geconstrueerd, romantisch en sexy drama waarin “the Butterfly Effect” letterlijk als uitgangspunt wordt genomen.

Twee met elkaar verweven, parallelle verhaallijnen worden in gang gezet door een besluit dat verschillende romantische en erotische consequenties heeft voor de protagonisten. Onder hen bevindt zich de knappe Bruno, wiens ontdekkingstocht van zijn seksuele voorkeur voor mannen in beide verhalen de katalysator blijkt te zijn voor romantische bestemmingen van de anderen.


In de gouden kooi van Upper Manhattan leven Sebastian en zijn onafscheidelijke beste vriend Charlie een uitbundig leven. Charlie hoopt in Those People nog altijd op meer, maar de relatie tussen hen komt onder druk te staan als hij de knappe pianist Tim ontmoet, die als een blok voor hem valt. Als de vader van Sebastian voor fraude vast komt te zitten, trekt deze zich steeds meer in zijn eigen neurotische wereld terug, en forceert daarmee Charlie tot een keuze tussen de mannen in zijn leven.

Jesus scharrelt in Havana een inkomen bij elkaar door bij oudere dames thuis het haar te kappen. Daarnaast verzorgt hij de pruiken van een groep drag queens. Hij ontdekt dat hij zich volledig bevrijd voelt wanneer hij op het podium staat.

Getransformeerd tot Viva (zijn prachtige alter ego en de titel van de film) ontsnapt hij uit de realiteit met klassieke nummers over onbereikbare liefde en rauwe pijn. Zijn droom levert echter frictie op met zijn alcoholische vader Angel die uit de gevangenis wordt vrijgelaten. Deze “must-see” heeft het hart op de juiste plaats en zal ook bij de Roze Filmdagen uitgroeien tot een publiekslieveling.


Payback Time

Toen het homo-personage jaren geleden zijn intrede deed in de film haalde geen van allen levend de aftiteling. Ze werden vermoord omdat ze “slecht” waren of ze pleegde zelfmoord omdat ze wisten dat ze “slecht” waren. Langzamerhand is dat beeld veranderd, maar nog altijd niet geheel verdwenen. Gelukkig is er ook een tegenbeweging te bespeuren. We zien ook homo’s die niet langer slachtoffer zijn of zich als slachtoffer gedragen, maar die koelbloedig de strijd aanbinden in spannende thrillers en actiefilms.

De Australische Mervyn uit Cut Snake probeert zijn gevangenistijd achter zich te laten. Hij heeft ondertussen een eerlijke baan en een prachtige verloofde. Maar dan duikt zijn charismatische en licht ontvlambare ex-bajesmaat Jim op, en binnen de kortste keren wordt hij terug gezogen in zijn oude bestaan. Jim en Mervyn deelden niet alleen een cel, maar ook het bed. Broeierig gefilmd met een authentieke jaren-zeventig-look en coole soundtrack is dit een ongewone, fascinerende thriller.

We maken een tijdsprongetje met Death in Buenos Aires. Naast brede schoudervullingen zit er een flinke dosis spanning in deze seksueel geladen whodunit die in Buenos Aires in de jaren tachtig speelt. Detective Chavez moet een mysterieuze misdaad zien op te lossen. Om de identiteit van de moordenaar te onthullen, laat Chavez een knappe, jonge collega undercover gaan in de gay scene. Dit wakkert een onverwachte interesse in de man aan.


Desde Allá biedt een kat-en-muis-spel in het heden. In deze winnaar van de Gouden Leeuw van het filmfestival van Venetië is Armando een man van middelbare leeftijd die jongetjes lokt bij de bushalte. Hij biedt hen geld aan om met hem naar zijn huis te gaan.

Hij houdt zich verder bezig met het bespioneren van een oude man, met wie hij blijkbaar een traumatische band heeft. Op een dag ontmoet Armando Elder, een jonge gangster en lid van een lokale bende.


Cruisen is van alle tijden. In Amor Eterno ontmoet een leraar van middelbare leeftijd één van zijn jonge leerlingen in de lokale Spaanse bossen terwijl hij op zoek is naar een vluchtig avontuurtje. Tussen hen begint een liefdesrelatie die een donkere wending neemt. Met een mysterieuze sfeer die zowel prikkelt als bij vlagen shockeert, verkent de film de gevaren van illegale seksuele ontmoetingen.

De liefhebbers van een echte gay-slasher mogen de kans niet laten lopen om You’re Killing Me te zien; emmers kunstbloed en een uitzinnige mix van horror en romantische komedie.

Als Joe zijn nieuwste vriendje, George, vertelt dat hij een serial killer is, denkt deze dat dit een geweldige grap is. Ook als de onverklaarbare verdwijningen zich opstapelen, heeft Joe, verblind door liefde, niet in de gaten dat er ondertussen toch wel erg vreemde gebeurtenissen om hem heen plaatsvinden.


Boys, Boys, Boys

Voor de liefhebber van ontluikende en prille liefde is er ook weer een heel scala aan schoonheid aan te raden. Niet alleen qua acteurs (niet geheel onbelangrijk), maar ook wat betreft verhaal en zinnenprikkelend beeld.

Jess uit Jess & James is ontevreden. Hij haat zijn familie, en vooral zijn broer. Waar hij wel van houdt zijn jongens die op hem lijken. En daar is James er duidelijk één van. Ze besluiten alles achter zich te laten en samen op reis te gaan.

Op hun fascinerende en ontegenzeggelijk zeer sexy tocht door de Argentijnse pampa’s komen ze Tomas tegen, die in hen allebei wel wat ziet.




 
Een van de meest sympathieke en romantische films dit jaar is Akron. Twee jonge studenten worden verliefd op elkaar. En - hoera!, hoera! - dat is een keer geen probleem. Sterker nog, vrienden én familie moedigen de relatie enthousiast aan. Maar een tragisch moment uit het verleden waar hun beider moeders bij betrokken zijn, dreigt de mannen uit elkaar te drijven. Ze zijn zo voor elkaar bestemd dat je zeker duimt voor een happy end.

In Beira-Mar vertrekken de jonge vrienden Martin en Tomaz naar een slaperige kustplaats in het zuiden van Brazilië. Hier is Martin’s opa onlangs overleden. Tomaz weet dat dit een moeilijke tijd is voor Martin, maar dat betekent niet dat ze geen lol kunnen hebben. Al begint daarbij wel steeds meer te spelen dat Tomaz heel andere gevoelens voor Martin heeft, en de jarenlange vriendschap steeds meer seksuele ondertonen krijgt. Een film die je echt in de bioscoop moet ervaren.

Alles ziet er goed uit voor de zeventienjarige Milan. Vrienden, leuke ouders, fijne opleiding. Maar dan vliegt hij letterlijk uit de bocht: een dronken ongeluk met de auto van zijn vader. Nou ja, ongeluk... meer een wanhoopsdaad. De vertwijfelde ouders zijn enorm opgelucht als ze er na veel aandringen achter komen wat er mis is: Milan is gewoon homo. Het buitengewoon sterk geacteerde Shed My Skin is niet zozeer alleen een “coming-out” film, maar focust minstens evenveel op de verwachtingen van de ouders en medeleerlingen.


Voor een film met aantrekkelijke én bekende jongen verwijzen we graag naar een heel speciale voorstelling. Wie wil niet nog eens een jonge Ryan Phillippe zien, en dan vooral in een film waarin hij meer zónder dan mét shirt rondloopt. Als eenmalige vertoning is 54: The Director’s Cut geprogrammeerd. Een hermontage (2015) van een cult-klassieker; nu zoals deze ooit bedoeld was! Toen de film Studio 54 in 1998 werd uitgebracht was regisseur Mark Christopher zeer ontevreden over het resultaat dat hij mocht tonen; in opdracht van filmstudio Miramax werd de film van veel gay-ness ontdaan.

Maar met behulp van deels bewaard en deels met moeite teruggevonden materiaal kunnen we eindelijk “onze” versie bewonderen; mét de eerder verwijderde bi/gay verhaallijn. De film vertelt het verhaal van de beroemde club Studio 54, een plek waar in de jaren zeventig de elite van New York haar avonden doorbracht; het leven als een groot (disco)feest met veel, heel veel glitter, glamour, seks en drugs.

Niets was te gek. In de club begint Shane, gespeeld door Ryan Phillippe, als barkeeper. Als snel verliest ook hij zich in geëxperimenteer met seks en drugs. En op de achtergrond klinkt de meest fantastische pompende soundtrack om de nacht mee in te gaan.


Deeper and Deeper

Het festival biedt traditiegetrouw zowel entertainment als verdieping en dit jaar zijn er meer interessante documentaires dan ooit. Zo zijn er onder de noemer Game Changers een paar films te zien die alles te maken hebben met een van de laatste taboes: homoseksualiteit en sport.

Out to Win geeft een overzicht van de levens en carrières van ambitieuze en professionele homoseksuele en lesbische atleten van over de hele wereld. Vertellend over het heden en geplaatst binnen de historische context van de sporters die hen voor gingen, geeft deze film de hoogtepunten van ervaringen en worstelingen die atleten hebben gehad.

De eeuwige twijfel: in of uit de kast?

De bijzondere verhalen van onder anderen Martina Navratilova, Billie Jean King en Michael Sam dwingen respect af en bieden hoop voor de toekomst.

 
Scrum vertelt het verhaal van de Sydney Convicts, het grootste gay rugby team van Australië, in de maanden ter voorbereiding van en tijdens de Bingham Cup, het grootste internationale gay rugby toernooi. Er bestaat een intens gevoel van broederschap tussen de teamgenoten, maar natuurlijk kent het team ook onderlinge competitie. Er moet immers eerst gestreden worden om de vijftien beste spelers te vinden met wie de coach voor de beker gaat. Bijzondere portretten tussen al de smakelijk in beeld gebrachte fysieke inspanning die voorafgaat aan de selectie en tijdens de cup-wedstrijden.

In Back On Board zien we viervoudig Olympisch kampioen schoonspringen Greg Louganis. Vereerd als een American Hero, maar verguisd toen hij uit kwam voor zowel zijn homo-zijn als het feit dat hij hiv-positief is.

Gedropt door vrijwel al zijn sponsors en als gevolg daarvan bijna bankroet. Maar sinds 2012 weer actief als mentor van het US Olympic Diving team en uitgesproken activist.

Bovengenoemde film valt ook nog onder een andere route met gethematiseerde films binnen het festival. In samenwerking met het Aids Fonds worden er drie films vertoond met persoonlijke, soms aangrijpende verhalen van heel uiteenlopende mensen met hiv.  Over strijd, hoop en dromen. Verhalen die aanzetten tot nadenken.

Naast het inspirerende verhaal van de schoonspringer is er Desert Migration. Na de introductie van effectieve medicijnen, moesten vele hiv-positieve mannen weer een leven opbouwen waarvan ze al hadden geloofd dat het voorbij was. Gefilmd tegen het mooie maar harde woestijnlandschap geeft de film een indrukwekkend portret van een generatie die, al toen ze het zelf niet meer geloofden, een nieuw bestaan voor zichzelf moest uitvinden.

In de boeiende en vermakelijke Franse documentaire Alive volgen we een week lang vijf hiv-positieve mannen. Ze zijn in training voor hun eerste solo-parachutesprong, en er ontwikkelen zich ongewone vriendschappen tussen de diverse groep. De shots in de lucht en de adrenaline van de sprong wisselen mooi af met momenten van bezinning en intimiteit.

In de categorie documentaire beleeft Weg van de kerk tijdens het festival de wereldpremière. Een film over Club Church, een minimaatschappij in Amsterdam, die soms niet goed begrepen wordt, maar waar regisseur Robin Vogel zich thuis voelt. De vrijheid, de schijnbare afwezigheid van een oordeel en de ongekende seks legitimeren het verder oprekken van grenzen. Een spannende inkijk voor wie nooit over de drempel durfde van deze belangrijke vrijplaats binnen de scene. Bovendien biedt het stof tot nadenken over open relaties.


Size Does Matter

Elk jaar worden de “shorts”-programma’s populairder. Dit jaar zijn er maar liefst zeventig korte films te zien. Als eerste uitverkocht is altijd het traditionele programma met seksueel getinte uitstapjes oftewel: Adventures in Dating. Dit jaar wordt het weer spannend met prikkelende verhalen op de toiletten (Mirrors en Pitstop), in de bossen (The Cream), thuis (We Are Not Here to Sleep en Want It) en op hotelkamers (Pop-Up Porno: M4M).

Hoever je bereid bent te gaan voor de ware wordt uitgebreid onderzocht in Where Do You Go. Met pogingen om exen terug te winnen (Buddy en We Could Be Parents), keuzes maken tussen hem of haar (Den Sidste Pige), hoop houden of loslaten (Letargo) en je openstellen voor echte liefde in een tijd van vluchtige dates (Les Méduses).

Eén van de allermooiste en romantische shorts van het jaar mag natuurlijk ook niet gemist worden. In Trémulo ontstaat liefde tussen een Mexicaanse barbiers-assistent en een soldaat op doorreis. Voor verdere diversiteit is er veel animatie zoals het Israëlische Aquarium, het op Ralph König geïnspireerde Heavenly Peace, en de oog- en oorstrelende musical Lady of the Night. Er is een rol weggelegd voor Amsterdam in het Ierse Snowfall en er is met The Society voor het eerst een korte film uit Irak te zien op het festival.

We gaan bovendien tijdreizen in Closets, doen aan Sci-Fi in The Future Perfect, de beer is los in L’Ours Noir, terwijl de duivel zich laat gelden in Venenas Bibas. Tenslotte is er dan nog een jonge Deense acteur die zich maar liefst in twee films letterlijk blootgeeft (Sammen for evigt en Perpetual).

En dat is nog lang niet alles... Ga voor het hele festivalprogramma naar
www.rozefilmdagen.nl.

Veel plezier in het donker!
     



 









Rubrieken:


















Meer uit Films & boeken
Meer uit nummer 295
Meer van Werner Borkes







Eagle


Famous Cruise Bar

meer info |visit















bottom image




Entire © & ® 1995/2017 Gay International Press & Stichting G Media, Amsterdam. All rights reserved.
Gay News ® is een geregistreerde merknaam. © artikelen Gay News; duplicatie niet toegestaan. Opname uitsluitend na schriftelijke toestemming van uitgever, met verplichte bronvermelding gaynews.nl. Door derden overgenomen artikelen worden in rekening gebracht, en zo nodig geincasseerd. Gay News ISSN: 2214-7640, ISBN 8717953072009. Gay News op Wikipedia.
Volg Gay News:
Twitter Issuu
RSS RSS Editors
zelfstandige Escortboys

CMI
Neem contact op
Abonneren
Adverteren






© 1995/2017 Gay News ®, GIP/ St. G Media