Back to Top
Dinsdag 26 Sep
85991 users - nu online: 1566 people
85991 users - nu online: 1566 people login
VAN ONZE EDITORS
_PRINTER  
Mijmeringen over de jaren tachtig

_BY Hans Hafkamp in Columns & Opinie , 09 maart 2016


it een onderzoek dat kort voor de jaarwisseling openbaar werd gemaakt blijkt dat onder de volwassen Duitsers de jaren tachtig het decennium zijn waarin ze het liefst zouden leven als ze uit de naoorlogse decennia konden kiezen. Bijna een kwart (23%) gaf een voorkeur voor deze periode aan in de door de Deutsche Presse-Agentur geïnitieerde enquête. De jaren tachtig worden gevolgd door de jaren zeventig met achttien procent en de jaren negentig en het huidige decennium (vanaf 2010) met beide dertien procent.

Ondanks de legendarische roep zou slechts negen procent in de jaren zestig willen leven. In de berichtgeving wordt helaas geen melding gemaakt van de leeftijdsopbouw van de groep ondervraagden, want het zou me niet verbazen als de voorkeur mede wordt bepaald door de periode waarin men de volwassenheid bereikte en het leven begon te ontdekken. Hoe de resultaten van een dergelijk onderzoek in Nederland zouden uitvallen kan ik niet inschatten, maar het lijkt me bepaald niet onmogelijk dat die niet geheel anders zouden zijn.  

Ach ja, de jaren tachtig, het decennium van House-muziek en ecstasy maar ook van de opkomst van aids, aan het begin waarvan de start ligt van m’n (homo)-journalistieke bezigheden, en waarin de homo- en vrouwenbevrijdingsbeweging hoogtijdagen beleefden. Beide emancipatiebewegingen werden toen in een stevige omhelzing gehouden door de linkse politiek.

Eigenlijk is dit vreemd, want in de landen waar het “reëel bestaande socialisme” toen nog aan de macht was, was de situatie voor homo’s doorgaans bepaald niet rooskleurig. Het innige verbond tussen linkse politiek en homo-emancipatie is sowieso een curieus fenomeen. Voor historisch geïnteresseerden staat al sinds de zaak Ernst Röhm vast dat een seksuele voorkeur geen politieke voorkeur bepaalt, wat voor anderen ten laatste ten tijde van Pim Fortuyn duidelijk is geworden.

De jaren tachtig waren een woelige maar productieve periode, waarin de verbintenis tussen links en emancipatiebeweging zeker resultaten opleverde. Wat bij een snelle terugblik op de jaren tachtig in het oog schiet, is dat blijkbaar overal ook intern strijd gevoerd moest worden. De linkse politiek was van oudsher verdeeld tussen, bijvoorbeeld, sociaal-democraten en (Stalinistische) communisten.

Bij homostudies, die toen grote opgang maakten aan verschillende Nederlandse universiteiten, bestond er echter een schoolstrijd, tussen de door de Franse filosoof Michel Foucault geïnspireerde Amsterdamse School (aan de Universiteit van Amsterdam), die argumenteerde dat de huidige vorm van homoseksualiteit in belangrijke mate een negentiende-eeuwse “uitvinding” is, en de Utrechtse Zuil (zo genoemd omdat de voorman aan de Universiteit van Utrecht de verzuiling van doorslaggevende betekenis achtte voor de homo-emancipatie in Nederland), die meende dat alle gelijkgeslachtelijke erotiek, waar en wanneer die ook plaatsvond, op één hoop gegooid kon worden en er dus niet voor terugschrok de Griekse Liefde in hedendaagse terminologie te beschrijven.

Ook de homobeweging zelf was stevig verdeeld, waarbij vooral de strijd tussen homo’s en lesbo’s verbazingwekkend fanatieke vormen kon aannemen, want sommige lesbo’s vonden het meer dan bezwaarlijk dat homo’s mannen zijn en dus medeverantwoordelijk waren voor minstens tweeduizend jaar onderdrukking! Denk nu echter niet dat die lesbo’s zich eensgezind in zusterliefde onderdompelden. Neen, ook binnen deze groep (en de vrouwenbeweging meer in het algemeen) waren continue forse veldslagen aan de gang tussen de sad girls en de bad girls.

De laatsten meenden dat vrouwenbevrijding ook een bevrijding van de vrouwelijke seksualiteit en lust betekende, en publiceerden bijvoorbeeld het SM-tijdschrift Slechte Meiden. De eersten zagen daarentegen overal onderdrukking en achterstelling en waren vooral tegen; tegen man-naar-vrouw transseksualiteit (want dat was mannelijke infiltratie in de vrouwenwereld), tegen sadomasochisme en tegen pornografie, waarbij homopornografie het allerergste was omdat hierin mannelijkheid werd verheerlijkt en vrouwen werden genegeerd.

Dat de strijd rond porno zo heftig kon worden was ook een gevolg van het feit dat (gefilmde) porno in de jaren tachtig voor thuisgebruik beschikbaar kwam door de introductie van de video. Voordien moest je voor pornofilms naar dubieuze bioscoopjes of vertoningen in bars of bij iemand thuis. Ik herinner me dat eind jaren zeventig de bar van het ITC Hotel op de Prinsengracht op zaterdagavond ineens leegliep omdat dan in de kelder een pornofilm op het programma stond.

Tien jaar later was je niet meer van de keuze van horeca-uitbaters afhankelijk, maar kon je naar eigen voorkeur een video huren. Overigens werd homoseksualiteit in de jaren tachtig een onderwerp dat ook in de mainstream-cultuur openlijk, en zonder een overvloed aan vooroordelen en stereotypen, aan bod begon te komen, zoals bewezen wordt door de populariteit van, in de muziek, Boy George en, in de bioscoop, My Beautiful Laundrette, om twee geheel willekeurig gekozen voorbeelden te noemen.

Voor homo’s waren de bevrijding van de lust en de mogelijkheid in relatieve vrijheid allerlei seksuele mogelijkheden uit te baten, in de jaren tachtig een belangrijk winstpunt van de emancipatie.

Hoewel de homobeweging als geheel best een aantal doelstellingen van de vrouwenemancipatie - zoals de strijd tegen het “patriarchaat” en tegen traditionele sekserollen - wilde onderschrijven, zagen ze niets in de feministische lustvijandige opvattingen, die overigens met de schrikwekkende opkomst van aids ook binnen de homobeweging opgang maakten toen sommige mediagenieke woordvoerders luidruchtig tegen promiscue gedrag begonnen te fulmineren.

Ondertussen is het stof der tijd over al deze discussies neergedaald, maar soms is het interessant ze in herinnering te roepen.
 



 









Rubrieken:








In het nieuwste nummer, Gay News 314, 2017














_MOREABOUT Columns & Opinie
Meer uit nummer 294
Meer van Hans Hafkamp





NCADAM


regular safe sex parties

meer info |visit


De Slaunge


The best premium massage in Amsterdam

meer info |visit















bottom image




Entire © & ® 1995/2017 Gay International Press & Stichting G Media, Amsterdam. All rights reserved.
Gay News ® is een geregistreerde merknaam. © artikelen Gay News; duplicatie niet toegestaan. Opname uitsluitend na schriftelijke toestemming van uitgever, met verplichte bronvermelding gaynews.nl. Door derden overgenomen artikelen worden in rekening gebracht, en zo nodig geincasseerd. Gay News ISSN: 2214-7640, ISBN 8717953072009. Gay News op Wikipedia.
Volg Gay News:
Twitter Issuu
RSS RSS Editors
zelfstandige Escortboys

CMI
Neem contact op
Abonneren
Adverteren






© 1995/2017 Gay News ®, GIP/ St. G Media