Back to Top
Woensdag 18 Oct
86002 users - nu online: 1336 people
86002 users - nu online: 1336 people login
VAN ONZE EDITORS
Printervriendelijke Pagina  
De viriele aantrekkingskracht van werklui bezien door Marc Martin’s lens

door Rob Blauwhuis in Films & boeken , 07 maart 2016


“Een jonge god was je, en ook een vlegel. / Een stratenmaker uit de laagste klasse. / Je tikte, luidkeels lachend, kleine tegels // De straat in, tussen andere wildebrassen.” Aldus begon Gerrit Komrij zijn gedicht “Endymion.” Deze mythologische figuur is in de loop der eeuwen vooral afgebeeld als schone slaper (en ook Komrij verwijst in de laatste strofe naar de eeuwige slaap: “Eens welt de aarde langzaam uit jouw mond,”), maar volgens de overlevering was hij in het dagelijks leven een jager of herder, dus iemand die hard voor z’n brood moest werken.

Komrij was bij lange na niet de enige homo die niet ongevoelig was voor de viriele uitstraling van mannen die lichamelijke arbeid verrichten. De afgelopen halve eeuw is er, zowel geschreven als visueel, een uitvoerig homo-erotisch fantasie-universum geschapen waarin jongens en mannen uit de arbeidersklasse, in de meest uitgebreide betekenis, de hoofdrol vervullen.

Komrij publiceerde zijn ode op de stratenmaker in 1978, maar zes jaar daarvoor, bijvoorbeeld, had de schrijver-tekenaar Sean in zijn uitbundig, met vele paginagrote tekeningen geïllustreerde verhaal Hardhat Sex al een pornografisch loflied aangeheven op de orgiastische uitspattingen van een groep bouwvakkers.

En in 1976 produceerde regisseur Joe Gage (pseudoniem van Tim Kincaid) zijn legendarische film Kansas City Trucking Co., waarin rollen werden vervuld door pornolegendes Richard Locke en Jack Wrangler. Deze productie was het eerste deel van wat - met de volgende films El Paso Wrecking Corp. (1978) en L.A. Tool & Die (1979) - uiteindelijk beroemd zou worden als de Working Man Trilogy. In de hierop volgende decennia bleven bouwvakkers, truckers en andere arbeiders als homoseksuele lustobjecten geportretteerd worden.

Een eenentwintigste-eeuwse exponent van deze stroming is de fotograaf Marc Martin, die in zijn recent verschenen boek Dur Labeur impressies heeft vastgelegd van de - vaak onbewuste - erotische uitstraling van arbeiders in hun werkomgeving. In zijn boek schrijft Martin: “Onze populaire cultuur vordert dat mannen [...] begeerlijke objecten zijn, bewust van hun eigen charme en hun vermogen aantrekkelijk te zijn. De stadsbewoner, rijk in verschijningsvormen, met een overvloed aan relaties, het perfecte lichaam en ook pronkend met een baard, is momenteel het toonbeeld. De arbeider met zijn veiligheidshelm heeft geen kans. Maar hij doet het voor mij.”

Marc Martin groeide op in het noorden van Frankrijk, waar hij ook werd geboren, maar woont ondertussen in Parijs. Veel van z’n foto’s zijn echter in Berlijn gemaakt, “met echte Berlijnse smeerpijpen,” zoals Carsten Bauhaus onlangs met onverhuld Berlijns chauvinisme meldde op Siegessäule.de. Hij voegde daaraan toe: “De fotograaf Marc Martin leeft in het geparfumeerde Parijs, geen wonder dus dat hij regelmatig naar het proletarische Berlijn getrokken wordt, waar men in het beste geval wat geuren betreft onverschillig is.

Meerdere motto-avonden in het Berlijnse Lab [eigenlijk: Lab-oratory, een grensverleggende homo-fetisj-club in Berlijn, red.] draaien om de vieze thematiek. Maar ook voor alle andere feesten daar geldt: ‘Geen parfum.’ Zeer gewenst daarentegen zijn natuurlijke uitwasemingen, zelfs graag ook wel eens iets bedorven en goed doortrokken.”

Nu zijn foto’s doorgaans geurloos, dus het zal voor altijd ongewis blijven of de door Martin gefotografeerde mannen zich werkelijk niet in Old Spice hebben gebaad maar naar eerlijk zweet stinken. Het punt van Bauhaus’ uitweiding is echter dat bij een man die zich niet net uitvoerig gedoucht heeft de kans dat seksuele geurstoffen waarneembaar zijn veel groter is, en juist die natuurlijke, ongegeneerde viriliteit vormt het onderwerp van Martin’s foto’s.

In Dur Labeur verklaart Martin: “In mijn ogen wordt echte viriliteit niet gevonden in afbeeldingen van geslachtsdelen. Het trots laten zien van een harde penis definieert een man niet. Noch bevrijdt de afbeelding van een pik in rust die van een pornografische context. Voor mij doemt de erotiek van het mannenlichaam altijd op in zijn contouren en zijn confrontaties.” Iets later voegt hij daaraan toe: “Het stereotype gedrag van jongens die zichzelf als heteroseksueel definiëren, maar wiens gedrag homo-erotische ondertonen verraadt, creëert een ambiguïteit die me fascineert. Dat doordringt de manier waarop ik fotografeer volledig. Mijn afbeeldingen zijn bezield door de manlijke esthetiek van de op zichzelf staande man en zijn activiteiten. Ik houd van het kader van de solitaire persoon.

Paradoxalerwijs inspireren seksscènes me veel minder. Seks op seks oververzadigt iemand’s aandacht en laat geen ruimte voor iets anders.” Deze opmerkingen vatten de inhoud van Dur Labeur uitstekend samen. Veel foto’s tonen mannen alleen en als er al een blote pik te zien is vormt die doorgaans niet de spil van de gehele compositie. Zelfs als mannen samen zijn afgebeeld en elkaar betasten is het vaak niet duidelijk of ze een beetje uitgelaten aan het dollen zijn of dat dit een erotische achtergrond heeft, hoewel een foto als Oil Warning, waarop twee met olie besmeurde mannen elkaar kussen natuurlijk duidelijk de richting van dit laatste uitgaat.

De foto’s van Marc Martin, die in een oplage van vijf exemplaren worden afgedrukt, waren afgelopen herfst te zien bij Gallery Koll and Friends te Berlijn en tot 31 januari bij Galerie Au Bonheur de Jour in Parijs. Voor degenen onder ons die niet vallen op gesoigneerde stedelingen met gestileerde spierpartijen en doordachte beharing maar houden van ongebreidelde manlijkheid, is het te hopen dat ook een Nederlandse galerie plaats zal inruimen voor een expositie van Martin’s viriele arbeidersgoden.

Tot de tijd moet genoegen worden genomen met het boek Dur Labeur. Dit gebonden boek telt 160 pagina’s en werd in een gelimiteerde oplage uitgegeven door Pig Prod. Het is onder andere verkrijgbaar bij Amazon.fr, homoboekhandel Prinz Eisenherz te Berlijn en bij Galerie Au Bonheur du Jour in Parijs.

www.marc-martin-photographe.eu
 



 









Rubrieken:








In het nieuwste nummer, Gay News 314, 2017














Meer uit Films & boeken
Meer uit nummer 294
Meer van Rob Blauwhuis





La Demence


Guide to better and more glamourous gay clubbing!

meer info |visit

















bottom image




Entire © & ® 1995/2017 Gay International Press & Stichting G Media, Amsterdam. All rights reserved.
Gay News ® is een geregistreerde merknaam. artikelen Gay News; duplicatie niet toegestaan. Opname uitsluitend na schriftelijke toestemming van uitgever, met verplichte bronvermelding gaynews.nl. Door derden overgenomen artikelen worden in rekening gebracht, en zo nodig geincasseerd. Gay News ISSN: 2214-7640, ISBN 8717953072009. Gay News op Wikipedia.
Volg Gay News:
Twitter Issuu
RSS RSS Editors
zelfstandige Escortboys

CMI
Neem contact op
Abonneren
Adverteren






© 1995/2017 Gay News ®, GIP/ St. G Media