Back to Top
Donderdag 23 Nov
86023 users - nu online: 1232 people
86023 users - nu online: 1232 people login
VAN ONZE EDITORS
Printervriendelijke Pagina  
Menswear Milaan 2015-2016


door Bernardo van Eekhout in Mode & Lifestyle , 09 september 2015


Na jaren van tegenvallende verkoopcijfers laten de Italiaanse modehuizen eindelijk weer goede verkoopresultaten zien. Vele modehuizen krabbelen op. Mede dankzij een herstellende wereldeconomie. Zo was er een gemiddelde economische groei van 4,6 procent in 2014 en zijn de vooruitzichten voor de tweede helft van 2015 en voor 2016 ook positief.

Met name de Aziatische landen zijn anno 2015 nog steeds de belangrijkste afzetmarkten voor de Italiaanse modehuizen. Voor Salvatore Ferragamo betekent die regio een marktaandeel van ruim zevenendertig procent van de totale omzet over 2014. Waarbij met name de omzet in China het hardst groeit. Ook Roberto Cavalli heeft 2014 afgesloten met een omzetstijging van 4,2 procent. En ook voor Versace ziet de toekomst er weer zonnig uit dankzij een omzetstijging van zevenentwintig procent.

Het openlijk laten zien van bekende merklogo’s op allerlei producten en kleding wordt geschuwd en wordt niet langer meer als cool ervaren. Consumenten prefereren nu een meer behoudend, niet opvallend luxeproduct dat niet als schreeuwerig overkomt. Bekende merken als Gucci en Louis Vuitton passen daarom hun nieuwe producten aan deze nieuwe consumentenwens aan. Minder zichtbare logo’s. Het gaat om “understated luxury.” Mensen met geld willen duidelijk niet langer meer hun rijkdom zo nadrukkelijk via logo-producten tonen. Om exclusief te blijven openen luxemerken daarom ook steeds minder winkels. “We doen momenteel veel moeite om ons productaanbod te vernieuwen. Om het een modernere uitstraling te geven,” aldus François-Henri Pinault, C.E.O. van luxeconglomeraat Kering waaronder, onder andere, Gucci en Louis Vuitton vallen.

De laatste paar jaar pronken opvallend veel luxemerken met hun rijke geschiedenis en bijbehorende vakmanschap om zo hun producten een extra meerwaarde mee te geven en zich hiermee te onderscheiden van andere, concurrerende luxemerken. Maar de luxe-industrie is inmiddels zo succesvol en voor veel consumenten bereikbaar geworden, dat het gevoel van exclusiviteit veelal verloren is gegaan. De markt voor luxegoederen was in 2014 goed voor een totaalwaarde van 223 miljard euro; drie maal meer dan twintig jaar geleden. Het aantal consumenten van luxegoederen zal in 2021 zo’n 465 miljoen zijn, nu zijn dat er nog 390 miljoen.

Een grote bijdrage hieraan wordt geleverd door de koopkrachtige Chinese consument. Toch nam de verkoop van luxegoederen in China verleden jaar af met één procent ten opzichte van 2013. Maar de vooruitzichten zijn positief, want geschat wordt dat over vijf jaar de Chinese consument twee keer zoveel zal uitgeven als de Amerikaanse consument. Opvallend is dat de Chinese luxemarkt voornamelijk door mannen wordt gedomineerd (de enige wereldwijd) dankzij hun financiële onafhankelijkheid. Door de lage euro spendeerden diezelfde Chinese toeristen in het eerste kwartaal van 2015 voor een recordbedrag aan luxegoederen in Europa. Een toename van zo’n zevenenzestig procent. Voor Italië een gunstige ontwikkeling want van alle toeristen besteedt de Chinese consument met zo’n 2900 euro het meest van alle toeristen.

Gender Blending

Het meest schokkende nieuws uit Milaan was toch wel de abrupt afgelaste herenshow van creative director Frida Giannini voor Gucci. Na tien jaar trouwe dienst had het haar afscheidscollectie moeten worden, maar die werd op het allerlaatste moment door Gucci geannuleerd. Hoewel de collectie al helemaal geproduceerd was, wilde Gucci radicaal schoon schip maken en koos ervoor om de Italiaan Alessandro Michele (hoofd accessoire-designer bij Gucci) als nieuwe creative director aan te stellen, waarbij hij slechts vijf dagen de tijd had om met een geheel nieuwe herencollectie te komen.

En ieder spoor van Giannini werd door Michele radicaal uitgewist; andere modellencasting, andere catwalkpresentatie en een totaal ander mannenbeeld. Geen flashy mondaine Gucci-man meer, maar een jongere en softere uitvoering van een superbleke Gucci-boy die anno 2015 zacht en romantisch oogt.

En onder Michele’s nieuwe visie draagt hij kleding die voor beide seksen geschikt is; soepelvallende, crêpe-de-chine shirts die gestrikt worden (met knoopsluiting op de rug), rode, transparante, kanten tops en tuniekshirts. Alleen de riemen met het dubbele-G-logo verraden dat het hier daadwerkelijk om Gucci gaat. “Ik probeer om enigszins een kleine revolutie te ontketenen binnen Gucci,” aldus Michele. “Om met een andere taal te komen, een andere manier van communiceren over schoonheid en wat sexy is. Het gaat nu juist om sensualiteit. Toen ik met deze collectie begon dacht ik niet in strikte modetermen maar meer in attitude. Dat type van schoonheid probeer ik nu te vinden voor zo’n mooi en charmant merk als Gucci is.” Niet geheel verwonderlijk liepen er ditmaal ook vrouwelijke modellen mee om zo de kracht van “gender blending” (= het in elkaar overvloeien van wat mannelijk en vrouwelijk is) te versterken.

Met deze radicaal nieuw ingeslagen weg hoopt Gucci in de toekomst weer winstgevend te gaan worden, want sinds 2013 heeft Gucci te maken met dalende omzetten. Ondanks een omzet van 3,49 miljard euro over 2014 daalde de winst namelijk met 6,7 procent. En ook in het eerste kwartaal van 2015 daalde de omzet met 7,9 procent. De omzetdaling (de voornaamste reden voor het ontslag van Frida Giannini) is met name te wijten aan de afnemende vraag van Chinese consumenten, die geen interesse meer hebben in de handtassen met Gucci-logo. Inmiddels heeft zestig procent van de artikelen daarom geen zichtbaar Gucci-logo meer. En om alle sporen van Giannini definitief uit te wissen verkoopt Gucci al de door haar ontworpen artikelen in China met een korting van vijftig procent.

Uniseks

Het analyseren van de verhoudingen tussen mannen en vrouwen blijft ook voor Miuccia Prada een bron van inspiratie. “Wat zijn de onverwachte mogelijkheden? De verschillende relatievormen die tussen mannen en vrouwen kunnen ontstaan met betrekking tot de manier waarop zij zich kleden. Hoe presenteren zij zichzelf? Dit onderwerp heeft altijd mijn aandacht,” aldus Prada. Het laten overvloeien van mannen- en vrouwencollecties is iets wat Prada al geruime tijd wilde doen. Want door het ontwerpen van mannenkleding vroeg Miuccia zich altijd af hoe ze dezelfde ideeën kan toepassen voor vrouwen. Al verschillende seizoenen lang laat zij daarom vrouwelijke modellen meelopen met de herencollecties en ze heeft hiermee als eerste deze trend gezet. Zo ook ditmaal. Maar helaas missen de laatste seizoenen de Prada-collecties de onverwachte elementen die haar collecties zo spannend en afwijkend maakten. Ditmaal geen enkele print of kleur in de herencollectie.

Simpele en begrijpbare, zakelijke kleding; mooi getailleerde zes-knoops, double-breasted herenkostuums met supersmalle pantalons. De mouwen van de jasjes opgerold, waardoor de witte voering zichtbaar wordt. Korte nylon shirts met wijde mouwen ogen uiterst zomers en trenchcoats in verschillende lichte materialen worden over elkaar heen gedragen. Alle kleding in ton-sur-ton uitgevoerd. Met een jaren zeventig, retro haar-look voor de mannelijke modellen. “Uniform en strenge elegantie. Dat is de mode die mag voor dit moment. Ik wilde het modern en elegant maken, maar wat dat precies inhoudt weet ik niet. Uiteindelijk hielden we alleen van zwart, blauw en grijs voor deze collectie.”

Evenals Gucci kampt ook Prada met tegenvallende omzetcijfers. Zo daalde de nettowinst over 2014 met achtentwintig procent; de grootste daling voor Prada sinds vier jaar. En ook in het eerste kwartaal van 2015 daalde de winst met 44,2 procent, hoofdzakelijk veroorzaakt door minder uitgaven van de koopkrachtige Chinese consument. Prada gaat daarom de prijzen in Azië verlagen in een poging zo de verkoop in die regio te stimuleren.

In Europa zullen de prijzen niet worden verhoogd, iets wat Chanel wel doet om zo het prijsverschil tussen China en Europa te verminderen. Want sommige items zijn in China zeventig procent duurder dan in Europa. Tevens zal Prada minder winkels gaan openen in 2016 én goedkopere tassen gaan lanceren, die tussen de duizend en twaalfhonderd euro zullen gaan kosten.

Ook de eenentachtig-jarige Giorgio Armani is duidelijk bevangen door de unisekskoorts en laat identieke kleding zien voor beide seksen. Man en vrouw gebroederlijk naast elkaar op de catwalk in uniforme kleding qua kleur en snit; compleet uitwisselbaar.

Double-breasted kostuums voor hem en haar, zwarte smokingjasjes met wijde pantalons voor hem en haar, grijze bandplooipantalons met gebreide vesten voor hem en haar en grijze tweeknoops-blazers met wollen vesten en croco veterschoenen voor hem en haar. Gender blending op zijn/haar best.

Alta Moda

Voor de superkritische en zeer koopkrachtige man is er sinds kort “Alta Sarteria Uomo” van Dolce & Gabbana, oftewel haute couture voor mannen. Wereldwijd maatwerk voor de welgestelde mannelijke klant. Alles in de Alta Sarteria lijn kan naar eigen smaak van de mannelijke klant worden “gecustomized”; van de kleur van het garen voor de knoopsgaten tot het type leder voor de bijbehorende schoenen. “Dit is een nieuw type van relatie met onze mannelijke klanten. Ze kunnen zelf bepalen wat ze precies willen. We doen Alta Sarteria vanwege onze liefde voor Italiaanse mode,” aldus Dolce.

De klantenkring bestaat inmiddels al uit welgestelde mannen uit Rusland, China, het Midden-Oosten en de Verenigde Staten. Dolce & Gabbana hebben een geweldige mijlpaal bereikt: ze realiseerden over 2014 een omzet van meer dan één miljard euro! Dit jaar gaan ze vierenzeventig miljoen euro investeren in de uitbreiding van hun eigen winkelnetwerk en daarnaast hebben ze flink geïnvesteerd in de haute couturelijn voor mannen.

Modehuis Versace presenteert ook twee-jaarlijks haute couturecollecties maar (nog) niet voor mannen. In één van haar beste collecties ontdoet Donatella ditmaal de Versace-man van alle bekende decoratieve opsmuk. “Versace stripped. Geen decoratie, geen kleur en prints. Alleen de ziel van Versace: silhouet en snit. Comfortabel... maar sexy!,” aldus Donatella. Ze speelt afwisselend met diverse lengtes en proporties: lang over kort, en smal en breed wisselen elkaar af.

Grijze metallic-achtige stoffen voor scherp gesneden kostuums en shirts met gouden knopen; of als vervanging hiervoor metalen gesp-sluitingen. De meest perfect gesneden trenchcoats in blauw of ecru. Het meest mooie mannelijke en atletische silhouet wordt verkregen door XL gebreide vesten en lange V-halstruien tot op heuphoogte in combinatie met strakke leggings voor mannen. Goudkleurige brilmonturen hierbij geven instant glamour.

“Ik heb alle typische Versace-decoraties verwijderd. Je ziet een pure Versace-ziel die op zichzelf staat.” De enige print is een zwart-wit ruit voor een driekwart jas met capuchon en een sportief baseballjack. Het enige Versace-exces is een ecru-kleurige mink jas met royale capuchon over een lange V-hals trui met een witte, gebreide legging. Gstaad-luxe ten top. Als tegenhanger van de ultrastrakke leggings zijn er brede Charlie Chaplin pantalons met brede pijpen en verlaagd kruis. Versace ditmaal op haar best! Want de Versace-man laat zich in deze collectie duidelijk meer van zijn vrouwelijke kant zien, zonder ook maar enigszins aan mannelijkheid in te boeten.

Geometrie

Eén van de belangrijkste trends voor mannen zijn kledingstukken met geometrische en grafische vlakverdelingen. Veelal in verschillende kleurstellingen. “Geometrie is de nieuwe vorm van decoratie,” aldus de creative directors Maria Grazia Chiuri en Pierpaolo Piccioli van modehuis Valentino. Geïnspireerd door de geometrische, color-blocked schilderijen van de Australische kunstenares Esther Stewart laten beide designers driekwart wollen herenjassen, korte lederen jacks en truien zien in allerlei verschillende geometrische vlak- en kleurverdelingen. Met bijpassende tassen in dezelfde kleur/vlak-verdeling.

Alles uitgevoerd in de meest luxe materialen. Ongetwijfeld zullen goedkopere modeketens hier hun inspiratie uit halen voor meer betaalbare kledingstukken. Ook voor Valentino was 2014 een zeer succesvol jaar; de omzet nam met zevenendertig procent toe naar 664 miljoen euro. De herenmode is goed voor twintig procent van de totaalomzet. Dit jaar opent Valentino nog zo’n twintig tot dertig filialen.



 









Rubrieken:








In het nieuwste nummer, Gay News 315, 2017














Meer uit Mode & Lifestyle
Meer uit nummer 289
Meer van Bernardo van Eekhout





Getto


Food and Drinks

meer info |visit


Montmartre


Always a good time

meer info |visit















bottom image




Entire © & ® 1995/2017 Gay International Press & Stichting G Media, Amsterdam. All rights reserved.
Gay News ® is een geregistreerde merknaam. artikelen Gay News; duplicatie niet toegestaan. Opname uitsluitend na schriftelijke toestemming van uitgever, met verplichte bronvermelding gaynews.nl. Door derden overgenomen artikelen worden in rekening gebracht, en zo nodig geincasseerd. Gay News ISSN: 2214-7640, ISBN 8717953072009. Gay News op Wikipedia.
Volg Gay News:
Twitter Issuu
RSS RSS Editors
zelfstandige Escortboys

CMI
Neem contact op
Abonneren
Adverteren






© 1995/2017 Gay News ®, GIP/ St. G Media