Back to Top
Zaterdag 23 Sep
85988 users - nu online: 1411 people
85988 users - nu online: 1411 people login
VAN ONZE EDITORS
Printervriendelijke Pagina  
Maurice Heerdink en de speelse erotiek van het mannenlichaam

door Julien Beyle in Theater, Kunst & Expo , 09 april 2015


Ooit vroeg iemand de jonge Maurice Heerdink wat hij later wilde worden. “Miljonair of kunstenaar,” was het antwoord. “Waarom ben ik geen miljonair geworden?,” verzucht de ondertussen bijna zestig-jarige Heerdink in het onlangs verschenen boek The Art of Maurice Heerdink. Uit de publicatie van dit overzichtswerk blijkt dat de andere toekomstoptie die Heerdink in zijn jeugd voor zich zag vrucht heeft gedragen.

Veertig jaar geleden werd voor het eerst een van Heerdink’s tekeningen gepubliceerd en die kreeg toen een zeer lovende krantenrecensie. Sindsdien heeft zijn werk natuurlijk een ontwikkeling doorgemaakt en werd het in hoge mate verfijnd.

Tijdens zijn kinderjaren had Maurice een abonnement op het jongensweekblad Kuifje. Hij meent dat dit tijdschrift een belangrijke invloed heeft gehad op zijn ontwikkeling als kunstenaar omdat hij onbewust veel heeft opgestoken uit de avonturenstrips van vaardige tekenaars als Jacques Martin, Edgar P. Jacobs en Jean Torton. Door berichtgeving in Kuifje kwam hij ook in de ban van de ontdekking van het graf van Toetankhamon. Maar Kuifje was niet zijn enige vrijetijdsbesteding.

Op ongeveer acht-jarige leeftijd raakte hij bijvoorbeeld ook gefascineerd door het glamoureuze promotiemateriaal voor de film Cleopatra met Elizabeth Taylor. Bovendien vertelde een oom hem over zijn verblijf bij de Dayaks op Borneo en leerde hem daarnaast veel over het leven en de cultuur van de Indianen. Dit maakte een diepgaande indruk, die later artistiek tot uitdrukking kwam in een serie over de iconografie van de Mayacultuur, die Heerdink tekende na reizen door Noord- en Midden-Amerika in de jaren tachtig.

In 1981 was Heerdink afgestudeerd aan de Koninklijke Kunst Academie te Den Haag. Toen hij in het midden van de jaren zeventig met zijn opleiding begon was het kunstonderwijs, aldus Heerdink, serieus in problemen. Door de opmars van abstracte kunst werd veel traditionele kennis obsoleet geacht. Anatomie was niet langer belangrijk en ook materialenkennis werd niet meer onderricht. De docenten gaven vooral les over onderwerpen die ze zelf niet begrepen, meent Heerdink, die bekent dat hij indertijd bijvoorbeeld graag over de Renaissance-kunstenaar Caravaggio (1571-1610) had gehoord, met wie hij echter pas kennis maakte door de film van Derek Jarman uit 1986. Film was jarenlang Heerdink’s belangrijkste inspiratiebron.

Tijdens zijn opleiding raakte Heerdink gefascineerd door de dramatiek van het licht. Beïnvloed door de Film Noir plaatste hij zijn modellen in een spotlicht om een zo intens mogelijk beeld te creëren. Toen hij de werken van Caravaggio leerde kennen ontdekte hij de enorme invloed van de belichting in deze schilderijen op de westerse cultuur. Die invloed was terug te vinden bij filmers als Pasolini, Fellini en ook Jarman. Heerdink concludeerde dat hij een hedendaagse Caravaggist is. En dat niet alleen vanwege het licht...

Een biograaf van Caravaggio constateerde ooit dat “hij in zijn gehele carrière geen enkel vrouwlijk naakt heeft geschilderd.” Daarenboven stelde een andere kenner dat sommige werken van Caravaggio overlopen van “smachtende jongens met volle lippen... die de kijker lijken te verlokken met hun aanbod van fruit, wijn, bloemen - en zichzelf.”

Hoewel Heerdink’s oeuvre diverse andere aspecten kent, is ook hij, zoals hij zelf toegeeft, vooral bekend door zijn afbeeldingen van het mannelijk lichaam, die hij zijn hele carrière heeft gecreëerd. Ook bij deze werken waarin het mannelijk lichaam centraal staat draait het om de belichting. Door middel van strijklicht gaat hij op zoek naar het ultieme reliëf van spieren. Ooit nodigde een buurman hem uit enkele van zijn tekeningen van mannelijke naakten te exposeren tijdens een homomanifestatie. Heerdink was overweldigd door de aandacht die hij daarmee kreeg en besloot daarop dit aspect van zijn werk met volle kracht verder te ontplooien.

In The Art of Maurice Heerdink schrijft hij dat hij een afkeer had van de “goedkope vulgariteit” van Gay Art. Hoewel hij niet nader ingaat op wat en wie hij met deze nietszeggende kwalificaties op het oog heeft, geeft hij aan dat hij zich aanvankelijk richtte op het vervaardigen van wat hij noemt “tedere kunst,” die hij omschrijft als: Speelse Erotiek. Na de ontdekking van schilders als Caravaggio en van de Griekse mythologie als een onbegrensde inspiratiebron werden zijn schilderijen dramatischer en donkerder. In 2006 exposeerde hij voor het eerst zijn schilderijen over de Griekse mythologie en de Bijbel. “De tragedies van Prometheus, Icarus en de heilige Sebastiaan zijn tijdloos en fantastisch om uit te beelden,” verklaarde hij toen.

Eén van Heerdink’s homo-erotische werken, The Boy Next To The Window, was zo populair dat het de kunstenaar een uitnodiging voor een radio-interview opleverde als hij het model zou meenemen. Voor Heerdink was deze populariteit echter reden het werk niet te verkopen maar er een gelimiteerde art print van op de markt te brengen. Dit was vlak voor de Gay Games in 1998 in Amsterdam werden georganiseerd.

Tijdens dit bruisende evenement had Heerdink bovendien het goede geluk dat hij werd uitgenodigd zijn werk in het hart van Amsterdam te exposeren. Hierdoor werd zijn werk bekend bij homo’s vanuit de gehele wereld. Omdat ongeveer tegelijkertijd internet algemeen doorbrak en een vriend een website voor hem maakte kon hij de jongen naast het raam naar vele uithoeken van de wereld verzenden.

Heerdink is razend enthousiast over de verspreiding en waardering die zijn oeuvre wereldwijd heeft gekregen door de onbegrensde galerie die internet is. Hij realiseert zijn echter ook dat de fijne details, die hij voor zijn werk uiterst belangrijk acht, op de website niet ten volle genoten kunnen worden. Daarom heeft hij besloten een selectie uit zijn werk nu ook via de hoogwaardige boekpublicatie The Art of Maurice Heerdink beschikbaar te maken.



The Art of Maurice Heerdink telt 128 pagina’s en omvat circa 100 illustraties in full color.
Het boek kost € 49,00 en is te bestellen via www.mauriceheerdink.com.
Op 18 april wordt Maurice Heerdink vanaf 16.00 uur door Paul Hofman geïnterviewd
in Boekhandel Vrolijk, Paleisstraat 135, 1012 ZL Amsterdam.
Bij deze gelegenheid - met een hapje en een drankje - zal hij ook zijn boek signeren.

 



 









Rubrieken:








In het nieuwste nummer, Gay News 314, 2017














Meer uit Theater, Kunst & Expo
Meer uit nummer 284
Meer van Julien Beyle





Club Church


Cruise Club with theme-nights and darkroom

meer info |visit


Eriks gay Bed and Breakfast


Quiet clean bedroom and Dutch breakfast for one guest

meer info |visit















bottom image




Entire © & ® 1995/2017 Gay International Press & Stichting G Media, Amsterdam. All rights reserved.
Gay News ® is een geregistreerde merknaam. © artikelen Gay News; duplicatie niet toegestaan. Opname uitsluitend na schriftelijke toestemming van uitgever, met verplichte bronvermelding gaynews.nl. Door derden overgenomen artikelen worden in rekening gebracht, en zo nodig geincasseerd. Gay News ISSN: 2214-7640, ISBN 8717953072009. Gay News op Wikipedia.
Volg Gay News:
Twitter Issuu
RSS RSS Editors
zelfstandige Escortboys

CMI
Neem contact op
Abonneren
Adverteren






© 1995/2017 Gay News ®, GIP/ St. G Media