Back to Top
Zaterdag 23 Sep
85988 users - nu online: 1411 people
85988 users - nu online: 1411 people login
VAN ONZE EDITORS
Printervriendelijke Pagina  
Cornelius McCarthy en de figuratieve verbeelding van de man

door Sandro Kortekaas in Theater, Kunst & Expo , 01 maart 2015


Dit voorjaar toont Galerie MooiMan een driedelige reeks exposities waarin thematisch visies op de man in de kunst getoond worden. Tijdens het eerste deel, Masculin Masters: the new figrative men, worden niet alleen kunstwerken van vooraanstaande kunstenaars als Daniel Barkley (Canada) getoond, maar wordt ook het achtste boek van de galerie gepresenteerd, een biografie van Cornelius McCarthy, een project waaraan vier jaar is gewerkt.

Vijf jaar geleden overleed deze Britse schilder plotseling. Op dat moment werkte de galerie een jaar met hem samen en lagen er veel plannen om zijn veelzijdige werk voor het eerst buiten Engeland te laten zien. De biografie toont een bevlogen kunstenaar die een prachtig oeuvre achterliet, waarin de man als thema veelvuldig terugkomt.

Cornelius McCarthy werd op 1 april 1935 geboren in het Londense East End en bracht hier de eerste veertig jaar van zijn leven door. Al als jongen aan de lokale katholieke school werd hij aangemoedigd om te tekenen en kunstgeschiedenis te gaan studeren. In 1950 kreeg hij een beurs voor het Goldsmiths’ College in Londen, waar hij een grondige kunstopleiding volgde.

Na het behalen van zijn diploma lukte het hem om uitstel te krijgen van militaire dienst voor zijn eerste bezoek aan Italië, waar hij de meesterwerken uit de Renaissance zag, die een blijvend effect op zijn schilderstijl zouden hebben. Later verklaarde hij dat in de Sixtijnse Kapel naar de plafondschilderingen van Michelangelo kijken voor hem de vervulling van een jeugdambitie was. De rest van zijn leven bleef hij (meestal met zijn partner Alec Ayres) reizen maken in Europa en naar Rusland, de Verenigde Staten, Noord-Afrika en Mexico, op zoek naar kunst, het absorberen van invloeden en het verwerven van een encyclopedische kennis van stijlen en culturele vormen.

Vroeg tekenwerk van McCarthy’s laat de invloed zien van zijn lokale omgeving, met een sterk door de rivier gevormd stadsbeeld van werven, hefwerktuigen en gespierde jonge havenarbeiders. Hij tekende en schilderde ook zijn directe familie en vrienden, en was gefascineerd door bepaalde bezienswaardigheden in East End, waarvan de belangrijkste drie grote kerken in Hawksmoor waren.

Een andere langdurige interesse, het mannelijk naakt, maakte al snel een opwachting. Veel later, in 2008-2009, kwamen de twee thema’s samen in een serie schilderijen waarin het mannelijk naakt en de gebouwen van Hawksmoor naast elkaar werden gebruikt op een manier die een mysterieus verband suggereert tussen de spieren van het lichaam en de kracht van gehouwen stenen. Tijdens McCarthy’s periode in Green Wood (Londen) domineerden veelal interieurs of soms de open ruimten van Alexandra Park zijn schilderijen.

Twee contrasterende iconografieën verrijken McCarthy’s repertoire: de religieuze voorstellingen van de Rooms-Katholieke Kerk (met name de Madonna met Kind en de kruiswegstaties) die hij van jongs af meekreeg en de transformaties in klassieke mythes – Narcissus, Apollo en Hyacinthus, Diana en Actaeon – zoals die worden verteld in Ovidius’ Metamorfosen, en de verwerking daarvan in werken van de door McCarthy bewonderde Renaissance-schilders. Re-interpretatie van deze christelijke en heidense bronnen waren voor hem een middel om hedendaagse vragen over seksualiteit en over overweldigende gebeurtenissen zoals de verwoestingen door de aids-epidemie vorm te geven.

De visionaire kwaliteit van deze schilderijen – waarin McCarthy een update geeft in de vorm van traditionele beeldspraak om opnieuw na te denken over problemen van lijden en identiteit – biedt de kijker een uitdaging: een manier van zien, die zowel kritiek is op verkregen ideeën als wel een poging om nieuwe maatschappelijke realiteiten voor te stellen.

Op persoonlijk niveau is de tendens naar creatieve transformatie waarschijnlijk voortgekomen uit een noodzaak om zijn eigen innerlijke conflicten op te lossen: zijn levenslange toewijding aan de katholieke kerk bijvoorbeeld, en de ongemakkelijk combinatie met zijn homoseksualiteit, maar ook zijn felle gevoel voor sociale rechtvaardigheid. In de manier waarop hij met het mannelijk naakt omging, streefde hij er naar om tegenstrijdige percepties te harmoniseren en daarmee soms aanleiding te geven tot compromisloze uitkomsten (een naakte Christus-figuur – of eerder – een homo-erotische variant van de Narcissus-mythe). Als tegenhanger van deze thematiek zocht hij vaak de oplossing in het stilleven. Voornamelijk om bezig te zijn met puur design: vorm, textuur, kleur, maar ook sensaties die doen denken aan het zicht, smaak en aanraking.

De drang om ongelijksoortige elementen in zijn werk te verenigen leidde tot eindeloze stilistische innovaties, en het gebruik van verschillende middelen en technieken. Evenals olie op doek gebruikte hij gouache met grote gevoeligheid, produceerde hij honderden potloodtekeningen, experimenteerde met collage, acrylverf en pastelkrijt en maakte hij een serie etsen, waarvan een aantal wordt getoond in de tentoonstelling bij MooiMan. Zijn onderwerpen varieerden van de menselijke figuur (niet altijd het mannelijk naakt), landschappen, architectuur, stillevens en portretten, religieuze en mythologische thema’s tot soms bijtende karikaturen.

Veel van zijn schilderijen laten stapelingen zien van lyrische kleurharmonieën die in samenstelling structuur en stemming geven. In zijn latere werk staat de technische flair van zijn werk in dienst van een geheel eigen visie die verzoent wat gewoonlijk opgevat wordt als binaire tegenstellingen: vlees en geest, het heilige en het profane, lichamelijke behoeften en spirituele aspiraties. McCarthy wist hierin een stralend evenwicht te bereiken: een soms zwaarbevochten synthese van zijn barmhartige en vrolijke kijk op de wereld.


Zie www.mooi-man.nl voor meer informatie.



 









Rubrieken:








In het nieuwste nummer, Gay News 314, 2017














Meer uit Theater, Kunst & Expo
Meer uit nummer 282
Meer van Sandro Kortekaas





Mister B


Leather, rubber, tattoo & piercing

meer info |visit


Bronx


Well known gay shop

meer info |visit















bottom image




Entire © & ® 1995/2017 Gay International Press & Stichting G Media, Amsterdam. All rights reserved.
Gay News ® is een geregistreerde merknaam. © artikelen Gay News; duplicatie niet toegestaan. Opname uitsluitend na schriftelijke toestemming van uitgever, met verplichte bronvermelding gaynews.nl. Door derden overgenomen artikelen worden in rekening gebracht, en zo nodig geincasseerd. Gay News ISSN: 2214-7640, ISBN 8717953072009. Gay News op Wikipedia.
Volg Gay News:
Twitter Issuu
RSS RSS Editors
zelfstandige Escortboys

CMI
Neem contact op
Abonneren
Adverteren






© 1995/2017 Gay News ®, GIP/ St. G Media