Woensdag 18 Oct
86002 users - nu online: 1336 people
86002 users - nu online: 1336 people login
Printervriendelijke Pagina
Film review: Heartland

door Caspar Wintermans in Films & boeken , 21 december 2014

De meesten van ons zullen wel een lijstje met favoriete homofilms hebben. Aan het mijne (waarop bijvoorbeeld Maurice, Beautiful Thing, Latter Days en Grande École staan) is onlangs een korte, van 2007 daterende film door Mark Christopher toegevoegd, Heartland.

De regisseur en scenarioschrijver werd geboren te Fort Dodge, Iowa, in 1963. Hij studeerde communicatie-wetenschappen aan de Universiteit van Iowa en filmwetenschappen aan de Columbia Universiteit in New York. Gedurende enkele jaren woonde hij in Portugal en Brazilië; hij is vooral bekend als maker van 54 (1998) en Pizza (2005).

Mark stamt uit een agrarische familie (hij leerde autorijden in een tractor), dus het is niet ondenkbaar dat de belevenissen van de hoofdpersoon van Heartland, de boerenzoon H.G. Gudmanson, althans gedeeltelijk op Mark’s eigen ervaringen zijn gebaseerd.

De eenentwintig-jarige H.G. studeert culturele antropologie in New York en heeft daar “de tijd van zijn leven.” Maar problemen in zijn ouderlijk huis, waar zijn moeder schittert door afwezigheid, nopen hem zijn minnaar, Martin, voor enkele weken te verlaten om op de boerderij een helpende hand toe te steken. Daar aangekomen dringt tot hem door hoezeer hij van zijn wortels is vervreemd. Een gristelijke schoolvriendin die hem het hof maakt, creëert een scène in het café waar hij haar bekent dat hij homoseksueel is. Het nieuws verspreidt zich als een lopend vuurtje en doet H.G.’s instabiele vader nog meer naar de fles grijpen dan voorheen; hij komt zijn bed niet meer uit.

De zoon zou er alleen voor staan, ware daar niet Ryan McGonagle, een jonge knecht die zich na de dood van zijn ouders voor de taak ziet geplaatst voor zijn twee zusjes en zijn broertje te zorgen. Dat broertje is lastig en komt met de politie in aanraking. Ryan krijgt weinig steun van zijn vrienden: “Ze denken dat ik een stumper ben, omdat ik dit doe. Zorgen voor mijn familie, bedoel ik.” “Leuke vrienden,” zegt H.G. En hij belooft de knappe Ryan bij te staan waar hij maar kan.

Het is een scène met een bijzondere geladenheid. Als H.G. zijn t-shirt uittrekt, werpt Ryan een steelse blik op de torso van de student. Er broeit iets.

H.G. bevindt zich in een spagaat: hij is “een lid van de ene stam, maar hoort bij een andere.” Enerzijds maakt hij deel uit van het liberale, intellectuele New York waar hij zich niet hoeft te schamen voor zijn seksuele voorkeur. Anderzijds kan en wil hij zich niet losmaken van zijn geboortegrond, van het erfgoed van zijn voorvaderen die hun leven lang hebben geploeterd om het bedrijf op te bouwen dat nu op instorten staat. ’s Nachts rijdt hij met zijn auto naar een afgelegen plek, “the middle of nowhere in the middle of nowhere,” om er te mijmeren en wat te spelen op zijn gitaar.

Ryan komt toevallig langsgelopen en neemt naast hem in het voertuig plaats om het biertje te drinken dat H.G. hem aanbiedt. “Mijn grootste angst is om de boot te missen,” zegt de student. “Wel, New York loopt niet weg...” meent Ryan. De kijker vermoedt inmiddels dat hij op de terugkeer van H.G. naar de oostkust bepaald niet zit te wachten. “Het is hier zo slecht nog niet... ik bedoel, als je vrienden hebt...”

De twee proosten met hun flesjes, er valt een veelzeggende stilte, en dan gebeurt het: de bom barst, de jongens vallen elkaar om de hals en kussen elkaar met een gretigheid waar de vonken vanaf vliegen. Paradise by the dashboard light! Het is een indrukwekkende scène, meesterlijk geacteerd, meesterlijk geregisseerd, wat mij betreft een van de sterkste homo-erotische scènes die ik ooit heb gezien. Petje af voor de Amerikaan Corey Sorenson, die H.G. vertolkt, en voor de Engelsman Lachlan Nieboer, die de rol van Ryan op zich heeft genomen.

Mark Christopher stond Gay News telefonisch te woord en vertelde dat Sorenson en Nieboer vlak voor de opnames in Pennsylvania door een voorbijganger werden uitgescholden voor “flikkers.” “Ik dacht toen bij mezelf dat ik een goede combinatie had gevonden,” zegt hij geamuseerd. “Ze spelen echt uitstekend. De slotscène is nogal heftig, omdat lang onderdrukte emoties erin tot uitbarsting komen.” Het is Ryan die ten slotte het initiatief neemt, die zijn homoseksualiteit accepteert, wat in zijn bekrompen omgeving een enorme stap betekent.

Het enige kritiekpunt op Heartland, zeg ik tegen de regisseur, is in feite een compliment: de film is veel te kort! De boeiende thematiek verdient een uitgebreidere vorm — een lange speelfilm, of misschien zelfs een tv-serie. “Klopt,” zegt Mark, “hoewel ik houd van korte films. Maar ik wil het verhaal graag uitwerken tot een serie van veertien afleveringen. Het scenario van de pilot is al klaar.” In het concept gebruikt H.G. zijn studiebeurs om te proberen zijn vader uit de financiële penarie te halen.

De situatie van Ryan wordt verder uitgediept. Hij bezorgt zijn recalcitrante broertje een blauw oog en komt daardoor in aanvaring met de sociale dienst. En de grootmoeder van H.G. vermoedt al vanaf het begin méér van wat er tussen Ryan en haar kleinzoon speelt dan de rest van het dorp. Als hun verhouding aan het licht komt, wordt de boerderij van de familie Gudmanson het doelwit van vandalen. Een gang van zaken die in sommige staten van Amerika nog altijd tot de mogelijkheden behoort.

Hopelijk zal Mark ooit de kans krijgen de serie Heartland te maken. Dat moet dan wél met andere hoofdrolspelers gebeuren, want Sorenson en Nieboer (die een gastrol in Downton Abbey vervulde) zijn inmiddels te oud. Tot het zover is, kan men de korte versie bekijken op dvd, op Youtube of op de website van de regisseur: www.markchristopherfilms.com.

Van harte aanbevolen!

Rubrieken:

In het nieuwste nummer, Gay News 314, 2017

Meer uit Films & boeken
Meer uit nummer 280
Meer van Caspar Wintermans

Montmartre

Always a good time

meer info |visit

The Queens Head

cosy and busy gay bar

meer info |visit

Gay News ® is een geregistreerde merknaam. artikelen Gay News; duplicatie niet toegestaan. Opname uitsluitend na schriftelijke toestemming van uitgever, met verplichte bronvermelding gaynews.nl. Door derden overgenomen artikelen worden in rekening gebracht, en zo nodig geincasseerd. Gay News ISSN: 2214-7640, ISBN 8717953072009. Gay News op Wikipedia.

© 1995/2017 Gay News ®, GIP/ St. G Media