Back to Top
Donderdag 23 Nov
86024 users - nu online: 1233 people
86024 users - nu online: 1233 people login
VAN ONZE EDITORS
Printervriendelijke Pagina  
Menswear Parijs 2014-2015


door Bernardo van Eekhout in Mode & Lifestyle , 10 november 2014


Tijdens de presentaties van de mannencollecties voor de aankomende herfst en winter in Parijs afgelopen januari was de lijst lang van ontwerpers die er hun collecties toonden. Afkomstig uit diverse landen, zoals Colombia, Kroatië, Denemarken, Duitsland en Italië. Parijs dient als internationaal platform en als etalage voor wat mannenmode zoal te bieden heeft.

“Aan de ene kant hebben we traditie. Maar aan de andere kant hebben we hier in Parijs ook een groot internationaal publiek,” aldus Didier Grumbach, president van de Fédération Française de la Couture et des Créateurs de Mode. “We hebben drieëntwintig verschillende nationaliteiten die showen tijdens de damescollecties. Ik heb ze van de mannencollecties niet geteld, maar het aantal zal ongeveer hetzelfde zijn. Daar waar de Italianen meer Italiaans zijn gebleven, geloven we in Parijs dat mode geen nationaliteit heeft...”

De Europese kledingmarkt staat al jaren onder druk; het gaat duidelijk niet goed met de kledingbranche. Dit komt onder andere door het veranderende consumentengedrag, de aanhoudende economische crisis en de opkomst van het online winkelen. Uiteraard zijn er grote verschillen per land, maar het afgelopen jaar is de kledingomzet in nagenoeg alle landen gedaald. Met een percentage van min vijf / min zes procent was de daling in Spanje en Nederland echter het grootst. Met name het lage consumentenvertrouwen is hier de oorzaak van, want die dient als een directe graadmeter voor het koopgedrag van de consument; vooral voor een productgroep als kleding. In Nederland is de totale omzet van alle kledinggroepen de afgelopen vier jaar met vijftien procent gedaald naar 8,1 miljard euro.

Over 2013 daalde de omzet van herenmode in Nederland met 2,9 procent. Mede door die aanhoudende crisis stopte het Nederlandse modelabel British Indigo er onlangs mee. En ook de Nederlandse ontwerper Hans Ubbink heeft aangekondigd dat hij per 1 januari 2015 stopt met zijn modelabel. Reden voor zijn besluit is de economische crisis, waardoor veel van zijn vaste klanten failliet zijn gegaan. Ook heeft de fantastische Nederlandse designer aangekondigd dat hij zijn winkel aan de Herenstraat in Amsterdam per september gaat sluiten en dat hij in twaalf jaar tijd geen nieuwe herenzomercollectie heeft gemaakt. Hij last een rustpauze in en gaat nadenken over de toekomst van zijn bedrijf. Ondanks alle negatieve berichten verwachten kleinhandeldeskundigen dat de omzet van de Nederlandse modebranche het komende jaar weer zal gaan groeien. Voor 2020 wordt een omzet verwacht van 8,8 miljard euro.


High Luxury

Parijs blijft de meest populaire detailhandelsmarkt, die verleden jaar zo’n vijftig nieuwe merken aantrok. Sinds 1946 dient de lichtstad ook als thuisbasis voor Christian Dior waar de Belgische creative director Kris Van Assche anno nu de Dior Homme collecties ontwerpt. Ditmaal speelt hij met het traditionele krijtstreepkostuum, waarbij verschillende krijtstreepbreedtes in de blazer of pantalon samen worden gecombineerd. Soms met geborduurde lelietjes-van-dalen op borsthoogte (de favoriete bloem en geluksamulet van wijlen monsieur Dior zelf) of als witte all-over bloemprint over het gehele kostuum. Hierbij passende royale parka’s in krijtstreepstof / Japans kaki nylon of donkerbruine pilootachtige lammycoat-jassen. “Ik wilde meer variëteit aanbrengen,” verklaart Van Assche.

“Ik wilde echt ditmaal de range van Dior accentueren en uitbreiden. Wellicht zelfs naar het randje van het uiterste. Het mannenpak komt ditmaal driedelig met bloemborduursels. De andere realiteit, die ook onderdeel is van Dior, zijn de parka’s, jeans en sportschoenen die we allemaal extreem luxe hebben uitgevoerd.” Dior denim is nieuw en wordt voor volgende zomer een nog groter thema in de collectie. Zwart-witte truien hebben grafische bloemenprints met bijpassende shirts. Diezelfde bloemenprint komt uitvergroot op XL oversized herenmantels die een nieuw ruime silhouet aankondigen voor mannen. “Die roosprint hebben we gevonden in de archieven van Dior en nu flink opgeblazen,” aldus Van Assche.

Dior opende het afgelopen jaar zo’n eenentwintig nieuwe verkooppunten en heeft nu rond de tweehonderd winkels. Steeg de winst over 2013 nog met zesentwintig procent naar 165 miljoen euro, over de eerste helft van 2014 daalde de omzet echter met 8,6 procent ten opzichte van vorig jaar.

Wereldwijd zijn het zijn nog steeds de Chinese consumenten die veel geld besteden aan luxegoederen; van de tachtig miljard dollar die ze uitgaven aan persoonlijke luxe-uitgaven vond tweederde plaats buiten China. Dit vanwege het gegeven dat luxegoederen zo’n vijftig procent goedkoper in het buitenland zijn dan in China zelf. Chinese consumenten staan algemeen bekend als merk-junkies en shopaholics. De mannelijke Chinese consument is in zijn thuisland goed voor vijfenvijftig procent van alle luxe aankopen; gemiddeld ligt dat in andere landen op veertig procent. Ruim veertig procent van alle luxegoederen die in Europa worden aangeschaft zijn afkomstig van de merkbeluste Chinese consument.

Om die reden investeren steeds meer merken in hun Europese winkels en minder in hun Chinese verkooppunten. Zoals Louis Vuitton, die onlangs een winkel in Londen opende van tienduizend vierkante meter. Voor de happy few is er de super-de-luxe Louis Vuitton-confectie, ontworpen door de Britse designer Kim Jones. De must-have van dit seizoen: de oversized herenmantel is tweekleurig of gestreept aan de onderkant; uitgevoerd in reversible kasjmier. Losjes over de schouders gedragen met bijpassende XL sjaals. De allerbeste stoffen en meest luxe wolsoorten haalde Jones ditmaal uit de Atacama woestijn in het noorden van Chili.

“We hebben vicuña-wol (deze wol is dunner en zachter dan welke andere wol ook op aarde) gebruikt en Chinchilla-bont om zo het super-de-luxe Vuitton-gevoel te behouden. We wilden de collectie een rijke uitstraling geven en simpel.

Want mannen willen op dit moment comfort en gemak,” aldus Jones. De simpele, lange muisgrijze T-shirts met bijpassende pantalons (met licht gerimpelde taille) ogen dan ook als het meest gemakkelijke mannensilhouet. De nieuwe (logovrije!) dubbelgevouwen L.V. messenger-tas heeft een stalen handgreep of komt geheel in glimmend zilver. Alles matcht en klopt en is volledig op elkaar afgestemd... en zeer begerenswaardig! Over 2013 rapporteerde luxeconglomeraat LVMH (waar Louis Vuitton onder valt) een omzetstijging van vier procent, waarbij de winst voor het eerst over de zes miljard euro steeg. Over het eerste kwartaal van 2014 steeg de omzet met vier procent naar een bedrag van 7,2 miljard euro. LVMH heeft zich ten doel gesteld zijn wereldwijde leidende positie als leverancier van luxegoederen voor 2014 verder uit te breiden. Dit door te investeren in kennis binnen de verschillende merken en door te investeren in innovatie en expansie in opkomende markten.


L’Homme Sportif

Een ander luxemerk dat onder de paraplu van LVMH valt is Givenchy. Sinds de aanstelling van de Italiaan Riccardo Tisci als creative director voor het Franse Givenchy is dit statige modehuis aanzienlijk gemoderniseerd. Sinds 2005 is hij verantwoordelijk voor alle Givenchy-collecties, waarbij zijn ontwerpen en prints veelvuldig worden gekopieerd door fast-fashion modeketens als Zara en H&M. Voor deze wintercollectie fuseert Tisci ditmaal sport (lees basketbal) en mode op een uiterst krachtige manier. “Deze collectie is geïnspireerd op een puberale basketbalcarrière en een obsessie met Bauhaus. Basketbal is een vrij spel en vrijwel overal op straat vind je wel een plek om te kunnen basketballen. Dat was mijn uitgangspunt, waarna ik Bauhaus-elementen toevoegde en de haarnetten over het gezicht. Hoewel basketbal al eerder is gedaan, heb ik het op een ongebruikelijke manier gedaan,” aldus Tisci.

De kenmerkende basketbal-belijning wordt als print verwerkt op onder andere zwarte neopreen sweatshirts, door zilveren ritsen op gewatteerde fluwelen blousons en witte shirts en als grafische belijning op de zijnaden van grijze, flanellen pantalons. De sportieve basketbal-tanktop wordt nu oversized uitgevoerd in pluizig grijs angorawol of als XL pull-over. Soms met fel gekleurde banden op de armen.

Ook schuwt Tisci muskusratbont niet voor royale bontjassen of als voering voor capuchons. Het haar van de mannelijke modellen is strak naar achteren gekapt en wordt netjes vastgehouden door een zwart haarnet, dat tevens het gezicht van de modellen bedekt. “Dat was hoe de heren in de jaren twintig hun haar bedekten om het zo tijdens het slapen in model te houden. Gangsterleden hebben het simpelweg van hen overgenomen,” aldus Tisci. Eind deze maand zal deze ontwerper worden onderscheiden met de KCA Humanitarian Award voor zijn steun aan kinderen en gezinnen die getroffen zijn door hiv en aids. Ook wordt Tisci geëerd omdat hij zich sterk maakt tegen discriminatie in de modewereld en culturele barrières doorbreekt.


Deconstruction Mix

De scheidslijnen tussen mannen- en vrouwencollecties lijken steeds meer te vervagen, waarbij meerdere ontwerpers vrouwelijke modellen laten meelopen tijdens de mannenshows. Zoals onder andere bij Prada, Haider Ackermann, Givenchy en Carven het geval is. Soms dragen de vrouwelijke modellen zelfs de mannenkleding. Andersom is dit (nog) niet geheel denkbaar. Dat het klassieke mannenkostuum per definitie niet saai hoeft te zijn bewijst de controversiële Japanse ontwerpster Rei Kawakubo voor haar mannenlabel Comme des Garçons Homme Plus.

Zij neemt het mannenpak flink onder handen, wat zorgt voor gescheurde zij- en rugnaden (soms met ingezette ritsen), grote openingen waar de klepzakken zich bevinden en op borsthoogte. Alsof ze er door haar persoonlijk hardhandig zijn uitgerukt. Door al die openingen (op het achterpand van de blazers omlijnd door zwart velours) piept het kleurrijke shirt (veelal met ruches) er duidelijk doorheen. Zelfs de sneakers hebben openingen. Intellectuele mode die vooral geliefd is bij de mannelijke, artistieke bevolkingsgroep.

De nieuwe sjaal bestaat uit enkel het kraaggedeelte van het kostuum; soms in Schotse ruit of in dezelfde stof als de driekwart herenmantel. De angstaanjagende pruiken, die deels het gezicht van de mannelijke modellen bedekken, verhogen het vervreemdende effect van deze ietwat sinistere collectie. Haarstylist Julien d’Ys liet zich hiervoor inspireren door de godheid met het olifantenhoofd Ganesha, door de Hindoes aanbeden als de god van wijsheid, voorspoed en geluk.

Eén van de meest kleurrijke en speelse collecties dit seizoen komt van de hand van de Belgische designer Dries Van Noten. Opgedeeld in vier kleurgroepen van roze, geel, groen en blauw. “Het is straatcultuur, punk, new wave, new beat en skaters in combinatie met mannenportretten uit de Renaissance-tijd. We wilden echt een mix creëren tussen Renaissance en streetwear. Het was soms echt verbazend hoeveel overeenkomsten we hadden,” aldus Van Noten. Het “tie&dye” (dit is een verftechniek waarbij delen van de kleding worden vastgeknoopt, die erg populair was bij de hippiebeweging in de jaren zestig) loopt als een rode draad door de gehele collectie. Voor onder andere truien, broeken en shirts, waarbij veel laag over laag wordt gedragen. “Ik vond het erg belangrijk om het gebruik van kleur te benadrukken. We hebben veel geëxperimenteerd met verfpatronen, want ik wilde klassieke shirts helemaal ondergedompeld hebben in verfpatronen. En daarnaast ook veel verwassen kleuren.”

Van Noten speelt ook met veel grafische belijningen en vlakverdelingen in deze mannencollectie met veel patchwork en combinaties van verschillende stoffen in één kledingstuk. Niet altijd even geslaagd. Opvallend zijn de vakkundig gespoten felle kleurblokken in het haar van de modellen, die vaak overeenkomt met de kleur van hun outfits. Als opvallende accessoire zijn er fel gekleurde bontstola’s voor de man; Gaultier was één van de eersten die hiermee in de jaren tachtig de modewereld shockeerde.

“Als je bont gebruikt, net als in de Renaissance-schilderijen, dan krijg je uiteindelijk iets van Kayne West. Dus dat was echt een interessante verkenning van al die toevalligheden,” aldus Van Noten. Maar is de man anno 2014 daar wel aan toe? Kennelijk wel, gezien de hoeveelheid bont die de diverse designers zowel in Milaan als in Parijs hebben getoond.



 









Rubrieken:


















Meer uit Mode & Lifestyle
Meer uit nummer 278
Meer van Bernardo van Eekhout





t Bolke


Gay heart of the east

meer info |visit


t Bolke


One of the largest gay saunas

meer info |visit















bottom image




Entire © & ® 1995/2017 Gay International Press & Stichting G Media, Amsterdam. All rights reserved.
Gay News ® is een geregistreerde merknaam. artikelen Gay News; duplicatie niet toegestaan. Opname uitsluitend na schriftelijke toestemming van uitgever, met verplichte bronvermelding gaynews.nl. Door derden overgenomen artikelen worden in rekening gebracht, en zo nodig geincasseerd. Gay News ISSN: 2214-7640, ISBN 8717953072009. Gay News op Wikipedia.
Volg Gay News:
Twitter Issuu
RSS RSS Editors
zelfstandige Escortboys

CMI
Neem contact op
Abonneren
Adverteren






© 1995/2017 Gay News ®, GIP/ St. G Media