Back to Top
Zaterdag 16 Nov
86374 users - nu online: 1487 people
86374 users - nu online: 1487 people login
VAN ONZE EDITORS
Share:







Printervriendelijke Pagina  
Brief uit Brussel: Homo (en lesbo) turisticus


door De Ket in Columns & Opinie , 05 augustus 2014

This article is also available in English


Lieve Noorderburen, Onder deze titel blokletterde de krant De Morgen van 4 juni laatstleden de Amerikaanse reclamecampagne van de Amerikaanse luxueuze hotelketen Marriott. Knuffelende mannen op een zitbank, een homokoppel met kinderen, het huwelijk van een lesbische medewerkster van de hotelketen in kwestie.

Met deze beelden en bijhorende foto’s wil Marriott holebi- (en trans-)koppels naar hun luxueuze hotelresorts halen. En uiteraard ook de vele gay trouwfeesten, want daar is het Marriott vooral om te doen. Met alle plezier organiseren ze in hun hotels (dure) recepties en huwelijksfeesten van homoseksuele koppels.

Homomarketing. Het begrip was twintig jaar geleden “hot.” De holebi-gemeenschap als “target” van sluwe marketeers en reclamebureaus, die hun klanten probeerden te overtuigen een homovriendelijk klantenbeleid uit te dragen, want “die homo’s en lesbiennes hebben geen kinderen en heel veel geld om uit te geven.” Dat van die kinderen is niet meer waar. Meer en meer lesbische koppels – vooral geholpen door moeder natuur – hebben één of meerdere kinderen. En niet in ons land, maar vooral in de Verenigde Staten zijn er meer homokoppels die op een draagmoeder beroep doen. Met succes. Ook de Marriott-campagne laat een homokoppel met twee kinderen zien.

Toen de journaliste aan de woordvoerders van de Belgische reisorganisaties Jetair en Thomas Cook vroeg of ze speciale campagnes voor de homoseksuele gemeenschap opzetten, antwoordden beiden dat “homo’s en lesbiennes niet echt verschillende smaken over reizen hebben dan hun hetero evenknieën.” Ook de klachten zijn dezelfde. “Voor ons is er geen verschil tussen onze klanten.”

Dat is de reden waarom homomarketing nooit de beloften heeft kunnen inlossen die het aan de homogemeenschap had beloofd, een tweetal decennia geleden. Omdat elke klant dezelfde is. Omdat seksuele voorkeur het consumptiegedrag niet ingrijpend verandert of verhoogt. Reclame heeft altijd ingespeeld op gevoelens. De blote mannentorso van de Coca-Cola Light man mag dan wel in het clipje op de goedkeurende blikken van de jongedames rekenen, zonder aan homomarketing te doen spreekt de reclame – hoe kan het ook anders – de homo’s aan. En vice versa voor de vrouwen in de advertenties.

Dat de homomarketing een stille dood is gestorven, met uitzondering van hier en daar een ophefmakende campagne zoals die van Marriott, is een goede zaak. Enkel in bed zijn holebi’s anders. Dat zeggen we zelf al jaren. En dat moet homomarketing niet willen veranderen. Of als ultieme doel hebben, want daar schuilde het gevaar.

Los daarvan is er de vaststelling dat heel wat van de campagnes uit het verleden enkel en alleen maar de homopers en -blaadjes haalden. Ik heb een vaag vermoeden dat dit bij de Marriott-campagne niet anders zal zijn. Marriott gaat zijn heteroklanten niet wegjagen en zal die foto’s heel zeker niet laten afdrukken in de belangrijkste Amerikaanse kranten en magazines. Waardoor de advertenties enkel maar door de holebi’s zullen worden gezien, en niet door diegenen bij wie we erkenning zoeken. Een bijkomende reden om homomarketing niet zo belangrijk voor te stellen, want dat is het echt niet.

Ik schreef het hier al tientallen keren. Acceptatie van de holebi’s komt er enkel als we onszelf voorstellen als “niet anders.” Hetero’s doen dat al met ons, dus is er geen enkele homo of lesbienne mee gebaat om er nog een schepje bovenop te doen. Dat is de dooddoener. Soms vaak letterlijk.



Je toegenegen,


De Ket













GERELATEERDMEER VAN DE KETMEEST GELEZEN VAN DE KET

Brief uit Brussel: Homo (en lesbo) turisticus

De Ket, in Columns & Opinie op 06 augustus 2019
Reageren? Jouw reactie:

Je naam:
Email (wordt niet getoond):
min. 15 karakters, geen links of html svp




















bottom image




Entire © & ® 1995/2019 Gay International Press & Stichting G Media, Amsterdam. All rights reserved.
Gay News ® is een geregistreerde merknaam. © artikelen Gay News; duplicatie niet toegestaan. Opname uitsluitend na schriftelijke toestemming van uitgever, met verplichte bronvermelding gaynews.nl. Door derden overgenomen artikelen worden in rekening gebracht, en zo nodig geincasseerd. Gay News ISSN: 2214-7640, ISBN 8717953072009. Gay News op Wikipedia.
Volg Gay News:
Twitter Issuu
RSS RSS Editors
zelfstandige Escortboys

CMI
Neem contact op
Abonneren
Adverteren






© 1995/2019 Gay News ®, GIP/ St. G Media