Back to Top
Vrijdag 22 Nov
86376 users - nu online: 1558 people
86376 users - nu online: 1558 people login
VAN ONZE EDITORS
Share:







lengte: 8 min. Printervriendelijke Pagina  
Fashion: Menswear Milaan 2014


door Bernardo van Eekhout in Mode & Lifestyle , 13 april 2014

This article is also available in English
lengte: 8 minuten


Milaan en de Italiaanse mode willen weer een leidende rol spelen in de internationale mode-industrie om zo de concurrentie te kunnen aangaan met andere modehoofdsteden zoals Parijs, New York en Londen. Hiervoor zijn een zestal voorstellen opgesteld, zoals onder andere het ontwikkelen van meer middelen voor creativiteit, investeren in de stad Milaan zelf en fiscale stimulansen aanbieden. Onder de slogan “Enjoy Milaan” moeten het imago en de leefbaarheid van de stad, ongeacht de internationale mode-evenementen, worden verbeterd.

Al geruime tijd verkeert de Europese modebranche in zwaar weer. Maar dankzij een stijgende export verwacht de Italiaanse mode-industrie, met meer dan 650.000 medewerkers en 70.000 bedrijven, in 2014 weer te kunnen groeien. De Camera Nazionale della Moda Italiana (CNMI) rekent voor dit jaar op een omzetgroei van 5,4 procent naar 62,5 miljard euro. Geraamd wordt dat de export dit jaar zal gaan stijgen naar zesenzeventig procent van de totale verkoop, mede geholpen door groei in de Verenigde Staten en Hongkong.

Vanwege de economische crisis blijft de verkoop op de Italiaanse thuismarkt nogal zwak. “Maar de verkoop lijkt wel een licht stijgende lijn te hebben ingezet,” aldus president Mario Boselli van de CNMI. “Onze industrie zal moeten vertrouwen op uitzonderlijke exportmanagers die in staat zijn om onze schatten en bedrijven te verkopen. En de toekomst van de Italiaanse modesector zal rusten op de schouders van jonge Italiaanse ontwerpers.”

De grote bekende Italiaanse modehuizen en designers doen het goed omdat ze vertegenwoordigd zijn in alle sterke markten van dit moment: de Verenigde Staten, Rusland, China, Zuid-Oost Azië en het Midden-Oosten. Deze markten willen producten van hoge kwaliteit en van een sterk, bekend merk. Maar toch is de rek er wat uit, mede door de afnemende vraag uit het jarenlang omzet stuwende land China. Niet zo lang geleden was het voor een merk nog toereikend om prominent in China aanwezig te zijn om daar omzet te behalen.

Die dagen zijn echter voorbij. Want ook daar is de luxemarkt enigszins verzadigd. Een gevolg is dat het aantal nieuwe winkels van luxemerken, die in China worden geopend behoorlijk is afgenomen. Bovendien is de Chinese regering in 2012 bewust strenger gaan optreden tegen de Europese luxemerken. Waarbij de Chinese Communistische Partij de aanschaf van luxegoederen aan banden heeft gelegd door televisie- en radio-advertenties van dure goederen (lees: Europese luxemerken) te verbieden. Desalniettemin kopen Chinese consumenten steeds meer luxegoederen in Europa, omdat die in Parijs of Milaan goedkoper zijn dan in Beijing of Sjanghai. Waarbij de Chinese man goed is voor zo’n vijfenvijftig procent van de totale Chinese luxemarkt; ruim boven het gemiddelde van veertig procent.


Italian Flowers

Bloemenprints voor mannen zijn dit seizoen dé absolute must-have. Zo ook in de cleane collectie van Gucci, die te splitsen valt in twee sfeerbeelden: sportief en romantisch. Zonder pardon mixt creative director Frida Giannini verschillende (geborduurde) antieke bloemenprints met elkaar in soepel vallende stoffen. Het sportieve gedeelte bestaat uit ruimvallende anoraks en zeilerjacks met grote capuchons en grafische belijningen. Met opvallende strakke jodhpurs (= ruiterbroeken) met ingezette stukken. “Ik wilde echt het sportieve wat opwarmen met romantisch. Iets meer sensueel.

De Gucci-man is een gelukkige, decadente man. Het introduceren van kleine romantische items met bloemenprint in iets wat zeer atletisch is, komt overeen met het dualisme van Gucci,” aldus Giannini. Opvallend mooi is een sportieve, karamel-kleurige bomberjas van het meest soepele nappa leder. Boterzacht. En omdat je in je vrije tijd ook iets luxueus wilt dragen, aldus Giannini, maakt ze er ook bijpassende T-shirts van. Iets minder geslaagd.

Met een omzetdaling van 5,4 procent in het derde kwartaal van 2013 realiseerde Gucci haar zwakste omzet in vier jaar tijd. Als eigenaar van Gucci probeert luxeconcern Kering de Gucci-producten exclusiever te maken door de instapprijzen voor de kleine lederwaren en logobagage te verhogen. Maar eigenlijk zou Gucci zich meer op logovrije lederwaren moeten concentreren, aangezien in de regio Azië en Australië de logovrije producten zo’n veertig procent van de totaalomzet vertegenwoordigen. Consumenten worden steeds meer logo-moe.

Twee andere vrouwelijke designers die spelen met bloemenprints in hun mannencollecties zijn Sarah Burton voor Alexander McQueen en Miuccia Prada. Het mannenkostuum is bij McQueen verlengd qua proporties met wijde (tot over de knie vallende) bermuda’s of supersmalle pantalons. Als print gekleurde bloemen of in grafisch zwart-wit. Soms heeft de stof ingeweven doodshoofden; het symbool van McQueen. Romantischer zijn de outfits die volledig uit kant bestaan, wat toch (althans nu nog) een unicum is voor mannenmode.

Het nieuwe mannenshirt heeft bij Prada een uitbundige bloemenprint met een elastische tailleband; alsof het een jack is. Simpele jacks met ritssluitingen hebben zomerse prints van zonsondergangen en palmbomen. Veel van deze prints komen uitvergroot terug in het decor van de catwalk. Tricot polos en truien (effen of in bloemenprint) met korte mouwen worden over lange, gebloemde shirts gedragen.

Met bijpassende kleine weekendkoffers in dezelfde bloemenprint. “Ik vroeg mij af naar het cliché van het exotisme. Het cliché van de perfecte zomer en het onmogelijk geluk,” aldus Miuccia Prada’s antwoord voor alle bloemenprints die ongetwijfeld snel zullen worden gekopieerd door goedkopere modeketens voor de grote massa. Ook Prada ondervindt een dalende vraag naar haar producten, met name uit China. In de eerste helft van het boekjaar 2013-2014 steeg de nettowinst weliswaar met 7,6 procent naar 308,2 miljoen euro, maar het was minder dan voorheen.



Graphic Men

Niemand kon ooit vermoeden dat de Duitse Jil Sander voor de derde keer haar eigen modelabel zou verlaten. Eén maand voor haar zeventigste verjaardag wegens persoonlijke redenen. Al eerder, in 1999 en 2007, stapte deze “koningin van het minimalisme” op. Haar laatste mannencollectie is een uiterst cleane en grafische collectie, waarin ze speelt met kleurvlakken en banen in wit, zwart en licht fluorroze. Uitgevoerd binnen het strakke stramien van shirts (soms ook met elastische tailleband zoals bij Prada), wijde bermuda’s die ogen als een mannenrok, drie-knoopsjasjes en driekwart herenmantels. Onder de té korte broekspijpen korte zwarte sokken en glimmende zwarte of witte veterschoenen. Verrassend zijn de grafische zwart-wit bloemenprints voor iemand die altijd alleen in uni-kleuren werkt. “Ik ben geen koningin van de prints. Maar ik had nu het gevoel om dingen uit te breiden,” aldus Sander. Haar studioteam zal zich nu over de aankomende collecties gaan ontfermen.

Voor de Duitse ontwerper Tomas Maier begint het ontwerpen van een collectie vanuit de basis: het tekenen op papier. “Het uitgangspunt is de schets; het zwarte potlood op wit papier. Als je aan het schetsen bent, dan heb je het potlood en de gum waardoor je constant alles kunt veranderen.” Als creative director voor Bottega Veneta heeft hij dit letterlijk toegepast door witte en zwarte krijtlijnen op de kleding te tekenen, waardoor het lijkt alsof er naden, zakken, kragen en knopen op zitten. Maar dat is dus een illusie. Hierdoor ogen tunieken als shirts en hebben grijze kostuums trompe l’oeil-kragen en -zakken. Grafisch interessant. Alles ademt een retro jaren vijftig en zestig gevoel door de strakke zwart-wit lijnenprints in diverse breedtes voor polos, shirts en pantalons. Met als bijpassend schoeisel stijlvolle veterschoenen en mocassins in gevlochten leder. “Er is een verandering in het silhouet; geen getailleerde tailles meer bij de jasjes. Ruimvallende shirts en grote tunieken. Een silhouet zoals in het begin van de jaren zestig,” aldus Maier. Met een omzetstijging van 7,3 procent in het derde kwartaal van 2013 doet Bottega Veneta (ook eigendom van Kering) het aanzienlijk beter dan Gucci.



Family Business

Eén van de grootste spelers binnen het luxesegment van herenkleding is het Italiaanse familiebedrijf Ermenegildo Zegna. Met meer dan 1,2 miljard euro aan jaarlijkse inkomsten. Net als Armani en Versace nog volledig in eigen familiebeheer, zonder dat het label is ingelijfd door één of ander luxeconglomeraat. Momenteel zwaait Stefano Pilati bij Zegna met de creatieve scepter, nadat hij ontslagen werd bij Yves Saint Laurent. Zijn debuutcollectie voldoet precies aan waar Zegna voor staat: superelegante en perfect gesneden mannenkleding, waarbij het stoffengebruik en de research ervan één van de allerbeste is binnen de Italiaanse modecollecties. De mooiste suède jacks, perfect gesneden zomerkostuums en lange herenmantels die als kamerjassen om de taille worden geknoopt.

Haast onzichtbare, damast bloemenprints op pantalons of kleine Liberty-bloemenprints voor shirts met bijpassende lange jassen. Verwacht bij Zegna geen revolutionaire trends. “Het is sexy!,” aldus Pilati, “Zegna is een veilige plek voor mannen om kwaliteitskleding te kopen. Kenmerkend is het ontbreken van overdaad; formeel maar niet té oud of té jong. Het doel van de collectie is om een manier te vinden om de kracht van het merk te vertegenwoordigen en om het gelijktijdig poëtisch en elegant te laten zijn.” Voor 2014 verwacht ook Zegna een groeiomzet van onder de tien procent door een verminderde vraag vanuit China.

Modehuis Versace heeft inmiddels zó’n eigen vocabulaire ontwikkeld, dat vaak nét de rand raakt van “foute” mannenmode. En ook ditmaal worden alle bekende (lees: voorspelbare) Versace-clichés weer uit de kast getrokken: opvallende barokprints, bewerkt leder met zilveren studs & ritsen en net té brede schouders zoals de kaaklijnen van de nors kijkende modellen. Ditmaal zijn de gespierde lichamen van de modellen kriskras beplakt met gekleurde en zwarte pleisterstrips die soms als print terugkomen in royale, jaren-tachtig-sweaters en scherp gesneden kostuums. “De gekleurde rubberen strips worden ook door sporters gebruikt. Ik heb ervoor gekozen om de modellen ermee te beplakken en tevens als decoratie voor de kleding,” aldus Donatella Versace. Maar ondanks dat Donatella het heeft over een ander silhouet van smal en kortere broeken, ademt de gehele collectie toch een hoog gehalte van kleding voor beveiligers van chique nachtclubs. “De Versace-man is krachtig op zoveel verschillende manieren. Zo is daar de kracht van zijn atletische lichaam, de kracht van onze kleding, de sterke decoratie en de tijdloosheid van Versace’s iconografie.”

Spelers van Real Madrid zullen door Versace worden gekleed in op maat gemaakte, scherp gesneden pakken en jassen.



 
 













GERELATEERDMEER VAN BERNARDO VAN EEKHOUTMEEST GELEZEN VAN BERNARDO VAN EEKHOUT

Fashion: Menswear Milaan 2014

Bernardo van Eekhout, in Mode & Lifestyle op 14 april 2019
Reageren? Jouw reactie:

Je naam:
Email (wordt niet getoond):
min. 15 karakters, geen links of html svp




















bottom image




Entire © & ® 1995/2019 Gay International Press & Stichting G Media, Amsterdam. All rights reserved.
Gay News ® is een geregistreerde merknaam. © artikelen Gay News; duplicatie niet toegestaan. Opname uitsluitend na schriftelijke toestemming van uitgever, met verplichte bronvermelding gaynews.nl. Door derden overgenomen artikelen worden in rekening gebracht, en zo nodig geincasseerd. Gay News ISSN: 2214-7640, ISBN 8717953072009. Gay News op Wikipedia.
Volg Gay News:
Twitter Issuu
RSS RSS Editors
zelfstandige Escortboys

CMI
Neem contact op
Abonneren
Adverteren






© 1995/2019 Gay News ®, GIP/ St. G Media