Back to Top
Maandag 09 Dec
86387 users - nu online: 1833 people
86387 users - nu online: 1833 people login
VAN ONZE EDITORS
Share:







lengte: 5 min. Printervriendelijke Pagina  
Tot 1 mei te zien: Rex ongecensureerd


door Hans Hafkamp in Evenementen & Agenda , 07 april 2014

This article is also available in English
lengte: 5 minuten


“Van een pornoboekje met een omslag door Rex, Toby of Tom of Finland stond vast dat het beter zou verkopen dan zijn rivalen,” schreef Ian Young in Out in Paperback: A Visual History of Gay Pulps (Toronto 2007) over de pocketproductie van de jaren zestig en zeventig. Tom of Finland is postuum uitgegroeid tot de troetelpornograaf van vooruitstrevende conservatoren die in hun museumzalen af en toe iets “ondeugends” willen tonen.

Daarom ook kunnen luxueuze koffietafelboeken met zijn werk prijken op de planken van keurige homo-echtpaartjes die willen tonen dat ze niet uitsluitend de heteromoraal na-apen, maar af en toe “best wel” een vleugje ruige flikker-stoutheid in hun levens toelaten.

De beide andere door Young genoemde kunstenaars is deze mainstream-populariteit niet ten deel gevallen. Dit is echter het enige wat de twee kunstenaars verbindt, want hun werk kan niet onderscheidener zijn. In Toby’s werk, aldus Young, suggereerden de “figuren met een kindergezichtje [...] geërotiseerde cupido’s in hippiekledij, die teruggrijpen [...] op de ‘Summer of Love’” van 1967. In Rex’ oeuvre zijn geen van liefde overstromende hippiejongens te vinden, maar kerels die zich aan ongebreidelde, gore, dierlijke lusten overgeven. “Rex kijkt in ons en verkracht ons,” stelde zijn bewonderaar Ralf Marsault-R in 1986 en voegde daaraan toe dat zijn figuren “Outlaws van een dumpplaats zijn, Wilde Mannen met hun eigen erecode, die weigeren compromissen te sluiten, die conventionele regels en doctrines trotseren. Zij zijn rebellen!”

De kunstenaar die bekend staat als Rex houdt niet van gedoe en stelt zichzelf dan ook nooit in de schijnwerper. Hij is daarom alleen bekend onder zijn nom de plume. In de jaren vijftig ontvluchtte hij als tiener zijn geboortedorp op het Amerikaanse platteland en belandde in New York. Hier werd de nog minderjarige knaap opgepikt door een fameuze, verwijfde mode-ontwerper die hem twee jaar onderhield en aan een kunstopleiding liet studeren. Vervolgens stuurde zijn weldoener hem naar Parijs zodat hij daar als wonderkind carrière zou kunnen maken als illustrator bij vooraanstaande mode- en reistijdschriften. Rex walgde echter al spoedig van de kunstmatigheid in de wereld van heimelijke mode- en andere kunstnichten die hij daar beleefde, waarin attitude hoger werd geschat dan inhoud en vaardigheid. De dierbaarste herinneringen aan zijn Parijse tijd zijn voor Rex dan ook, zo meldt Bo Tobin Anacabe in zijn nawoord bij het in 2012 verschenen overzichtswerk Verboten, “de ‘bakken,’ de urinoirs, de openbare mannen-wc’s, tempels die waren ontworpen en uitsluitend bestonden om verlichting te bieden aan het mannelijk lid, zonder onderscheid te maken tussen hetero en homo, en ongeïnteresseerd in oppervlakkige indelingen zoals kleur of religie, of hoe oud of jong, hoe aantrekkelijk of lelijk, hoe rijk of arm de pik is.”

Terug in New York zei hij z’n luxeleventje dan ook vaarwel en zocht zijn heil weer op straat. Op een gegeven moment belandde hij in een dubieus tijdschriftwinkeltje, waar hij een piratenuitgave met tekeningen van Tom of Finland ontdekte. Hoewel hij bepaald geen blauwogig naïefje meer was, vormde het werk van de Finse meester een openbaring voor hem. Een half jaar later durfde hij naar de winkel terug te gaan om zijn eigen werk te laten zien en de verkoper bracht hem vervolgens in contact met een aan de maffia gelieerde pornoproducent, “Dirty Nick,” die de volgende tien jaar zijn werkgever en mentor zou zijn. De kunstenaar Rex was geboren. Aanvankelijk verscheen zijn werk op en in de pornopockets die vanaf eind jaren zestig een grote vlucht namen. Rex’ naam is nog steeds verbonden met de leer- en SM-titels van de reeks Rough Trade. In de jaren tachtig zou hij ook enige omslagtekeningen leveren voor de Gay Sunshine Press, de eerste uitgeverij die uit de homobevrijdingsbeweging voortkwam, bijvoorbeeld voor heruitgaven van John Coriolan’s A Sand Fortress en Jack Fritscher’s Leather Blues.

In oktober 1970 bezocht hij de beruchte Eagle’s Nest op Eleventh Avenue in New York. De leerwereld was toen nog niet een soort alternatieve travo-scene voor middelbare heren. De bezoekers van The Eagle’s Nest, aldus Anacabe, “kleedden zich als motorrijders omdat ze werkelijk motor reden, en een zwart leren jack werd verdiend, niet van het rek gehaald in een of andere exclusieve boetiek voor fetisjmode.” De jonge kunstenaar werd zeker niet meteen geaccepteerd door de leerkerels in de Eagle’s Nest, maar op een gegeven moment ontdekten ze zijn artistieke kwaliteiten en vroegen ze hem mee te werken aan de gestencilde nieuwsbrief. In de daarop volgende jaren zou hij werk vervaardigen voor de notoire club The Mineshaft, voor L.U.R.E. en voor The Saint in New York en voor Taste of Leather en de Lonestar Saloon in San Francisco. Ook verscheen zijn werk in het tijdschrift Drummer. Rex’ werk is, ook in de kringen waarvoor hij primair werkt, soms uiterst controversieel, zoals de tekening waarop een leerkerel een hond pijpt of als hij zijn leermannen naast jeugdige efeben plaatst en daarmee, hoewel er geen seksuele interactie plaatsvindt, een vleug van intergenerationele lust suggereert. Desondanks werd zijn standing als pornografisch kunstenaar in 1986 gevierd met de publicatie van het luxueuze, in een gelimiteerde oplage te Parijs uitgegeven Rexwerk: 50 Dessins par Rex, met een inleiding door Ralf Marsault-R.

De tweede helft van de jaren tachtig stond echter vooral in het teken van de verwoestingen die aids aanrichtte en de nieuwe preutsheid die als gevolg daarvan de homowereld overspoelde. Het werk van Rex paste daar niet bij. Toen Drummer in de jaren negentig ook besloot de inhoud op te schonen en niet langer afbeeldingen van ejaculaties, pisseks, zweet en elkaar aanrakende of rokende mannen te tonen, liet Rex een luid “Fuck You” horen op de suggestie zich voortaan toe te leggen op “gladde, REINE, één persoon tonende tekeningen van gezonde jongeren van tussen de achttien en tweeëndertig jaar oud, die bij voorkeur de nieuwste leerlingerie voor mannen aanhebben.”

In 2011 walgde hij zo van de politiek correcte seksvijandigheid die een groot deel van de homowereld in zijn geboorteland in een knelgreep heeft, dat hij met beide handen de mogelijkheid aangreep zich in Amsterdam te vestigen. Zijn verhuizing naar Europa heeft ook een hernieuwde waardering voor zijn werk ingeluid. Ruim vijfentwintig jaar na Rexwerk publiceerde Gmünder in 2012 eindelijk een tweede overzichtswerk, het eerder genoemde Verboten, waarin overigens zijn meest controversiële tekeningen niet zijn opgenomen. De verschijning hiervan werd gevierd met een tentoonstelling bij Mister B in Berlijn. Wie deze expositie heeft gemist kan in april terecht bij galerie CNCPT13 te Amsterdam waar tot en met 1 mei de tentoonstelling Rex Uncensored te zien is. Bij de opening op 4 april zal, geheel in stijl, een strenge portier – een “leather doorman” zogezegd - erop toezien dat alleen de schranderste minderjarigen naar binnen kunnen glippen. Bovendien worden de ruigste tekeningen helemaal achterin getoond, in een aparte ruimte die voor deze gelegenheid de benaming “darkroom” krijgt.


Rex Uncensored, tot 1 mei te zien
Galerie CNCPT13
Prinsengracht 266
1016 HH Amsterdam
www.cncpt13.com













GERELATEERDMEER VAN HANS HAFKAMPMEEST GELEZEN VAN HANS HAFKAMP

Tot 1 mei te zien: Rex ongecensureerd

Hans Hafkamp, in Evenementen & Agenda op 08 april 2019
Reageren? Jouw reactie:

Je naam:
Email (wordt niet getoond):
min. 15 karakters, geen links of html svp







In het nieuwste nummer, Gay News 340, december 2019





















bottom image




Entire © & ® 1995/2019 Gay International Press & Stichting G Media, Amsterdam. All rights reserved.
Gay News ® is een geregistreerde merknaam. © artikelen Gay News; duplicatie niet toegestaan. Opname uitsluitend na schriftelijke toestemming van uitgever, met verplichte bronvermelding gaynews.nl. Door derden overgenomen artikelen worden in rekening gebracht, en zo nodig geincasseerd. Gay News ISSN: 2214-7640, ISBN 8717953072009. Gay News op Wikipedia.
Volg Gay News:
Twitter Issuu
RSS RSS Editors
zelfstandige Escortboys

CMI
Neem contact op
Abonneren
Adverteren






© 1995/2019 Gay News ®, GIP/ St. G Media