Back to Top
Woensdag 23 Aug
85954 users - nu online: 1462 people
85954 users - nu online: 1462 people login
VAN ONZE EDITORS
Printervriendelijke Pagina  
Hellun Zelluf en consorten geŽerd in het Amsterdam Museum

door Redaktie in Uitgaan , 06 december 2013


Het Amsterdam Museum heeft in het kader van Wereldaidsdag tm 31 januari een aantal nieuwe aanwinsten een prominente plek te geven in het museum. Het betreft kostuums van de legendarische Hellun Zelluf, de artiestennaam van Geert Visser (1960Ė1992), die zij droeg in de roemruchte Gay Dating Show.

Dolly Bellefleur reageerde opgetogen over deze aandacht door het in herinnering roepen van een liedtekst en een mijmering over de onthutsende tijden waarin Hellun Zelluf, met de haar kenmerkende haarspriet op het voorhoofd, op flamboyante wijze de strijd tegen aids oppakte: “Ik ben pas dood als jij me bent vergeten / Jubelde de trava in haar kist / Ach die arme stakker moest eens weten / Dat er echt geen hond is die haar mist / Those were the gays my friend / Ze streden ooit fervent / Tegen taboes en truttige clichés / Maar na hun glorietijd / Volgde vergetelheid / Those were the gays / Oh yes those were the gays...

“Dit zijn enkele regels uit het lied Those were the gays dat ik schreef en waarin ik oproep dat we onze roze pioniers nooit mogen vergeten. Ik ben dan ook zeer verheugd dat oud-collega Hellun Zelluf, die in 1989 optrad in mijn allereerste show in het Anthony Theater, bovenstaand lot niet is beschoren en wordt geëerd met een kleine expositie in het Amsterdam Museum. Ik leerde Hellun kennen in een heftige tijd in Amsterdam. Vrienden en collega’s stierven bij bosjes aan de gevolgen van aids. Vanaf het moment dat deze ziekte de kop opstak waren die letters voor mij de afkorting van Altijd In De Stress.

Jaren was ik letterlijk als de dood voor de liefde. Vroeg ik me iedere ochtend angstig af van wie ik die dag weer een rouwkaart zou ontvangen of een overlijdensbericht zou lezen in de krant. Het goede van Hellun’s Gay Dating Show was dat in deze barre tijden zonder een opgeheven vingertje en met een flinke scheut humor de ziekte aids en veilig vrijen bespreekbaar werden gemaakt. Hellun’s boodschap van Lu-lu-lu-liefde draag ik twintig jaar later nog steeds uit. Laat liefde regeren. Let love rule! Gay, straight, lesbian, transgender or bi? We are family!,” aldus Dolly.

Hellun Zelluf werd in haar bezigheden bijgestaan door een kleurrijke troep gelijkgezinden. Deze bestond onder anderen uit moeder Bep von Zelluf, het travo-personage van Joost Mous die al in de jaren zeventig betrokken was bij flikkertheatergroep De Softies; Vera Springveer, het alter ego van Charles Lücker (1965–2008); Coby Genezijde (Marco de Koning; 1948-1995); Agnetha Immergeil, de flamboyante creatie van acteur Richard Dreise die eind jaren negentig het grote Nederlandse publiek op een heel wat tuttiger manier met homoseksualiteit liet kennismaken als Brian Mulder in Goede tijden, slechte tijden; en diverse anderen met roemruchte namen als Mizz Mopsie, Coco Coquette, Viola Voilà  en natuurlijk het appetijtelijke leerslaafje Beestje Freek.

Hellun Zelluf begon haar carrière in de jaren tachtig met optredens in het Amsterdamse Anthony Theater, waar ook Dolly Bellefleur triomfen vierde. Iets later presenteerde zij de travestieshow Club Chique in discotheek Mazzo. “Hellun Zelluf was glamoureus, ad rem, vals, charmant, intelligent, ordinair en soms zelfs lief,” zoals Paul Verstraeten bij het overlijden van Geert Visser in Homologie schreef. Het was dus niet verwonderlijk dat ze naar de televisie zou doorstoten en het indertijd gemakkelijk toegankelijke Amsterdamse kabelnetwerk bood daartoe alle gelegenheid. Vanaf 1990 presenteerde ze dan ook vanuit de Mazzo op de lokale zender Salto de Hellun Zelluf Show, die later werd omgedoopt tot de Gay Dating Show, een toentertijd veel bekeken quasi-liefdesquiz, waarin optredens, interviews en voorlichting over aids elkaar afwisselden.

Ze had hierbij, zoals Helm de Laat onlangs in zijn e-nieuwsbrief GLIMP memoreerde, “echt wel wat te mekkeren [...] op de eindeloze vergadercultuur van het medisch establishment die uiteindelijk vooral ook tot een eindeloze folderstroom voor de oud papier bak leidde.” Het stereotype beeld van het zielige hiv-slachtoffer en de tragische aids-patiënt werd door de Gay Dating Show echter vakkundig onderuit gehaald. De producent van de show Paul Verstraeten herinnerde zich in Homologie: “In het begin moest Hellun wel enige weerzin overwinnen voor de serieuze aandacht die aids zou krijgen [...]. Onbegrijpelijk was dit niet, Hellun was seropositief en haar entertainment activiteiten waren juist een manier om daar niet te veel aan herinnerd te worden. Maar na de eerste afleveringen zag zij hoe wonderwel de safeseks-promotie werkte en stortte zij zich met hart en ziel op het thema.”

Voor de kersverse immigrante Jennifer Hopelezz waren de activiteiten van Hellun Zelluf indertijd een openbaring:
“Ik was in het begin van de jaren negentig net met mijn meiden naar Amsterdam verhuisd toen ik Hellun Zelluf’s Gay Dating Show ontdekte – het was een geweldige openbaring dat alles op tv te zien! Voor ons symboliseerde het de Nederlandse openheid en vrijmoedigheid, absoluut het tegenovergestelde van de omgeving die we hadden achtergelaten in Australië.
Persoonlijkheden als Hellun en ook Fabiola die travestie combineerden met een politieke of maartschappelijke boodschap waren belangrijke rolmodellen en inspiratiebronnen voor mijn familie & mij.”

Het Amsterdam Museum heeft onlangs een aantal kostuums van Hellun Zelluf in de collectie opgenomen. De kostuums zijn ontworpen, gemaakt en aan het museum geschonken door ontwerper Tycho Boeker. Met zijn studio Prince Charming is Boeker volgend jaar ook een kwart eeuw verantwoordelijk voor de kostuums van Dolly Bellefleur, die eerder dit jaar in een interview met Reijer Breed voor Gay News bekende: “Mijn lijf verdraagt geen andere creaties. Ich bin von Kopf bis Fuss auf Tycho eingestellt. Wij zijn immers twee handen op één buik. Figuurlijk dan!”

De kostuums van Hellun Zelluf en een aids memorial quilt, dat tegelijkertijd in de schuttersgalerij hangt, zijn te zien van 1 december 2013 tot en met 31 januari 2014. Zie voor nadere informatie en openingstijden www.amsterdammuseum.nl.



 









Rubrieken:










Robert Mapplethorpe
Tm 27 aug @ Kunsthal Rotterdam











Meer uit Uitgaan
Meer uit nummer 268
Meer van Redaktie





Ebab - locatie Prinsenstraat


Ebab, Enjoy Bed And Breakfast

meer info |visit


RoB


Leather, Rubber & Twisted gear

meer info |visit















bottom image




Entire © & ® 1995/2017 Gay International Press & Stichting G Media, Amsterdam. All rights reserved.
Gay News ® is een geregistreerde merknaam. © artikelen Gay News; duplicatie niet toegestaan. Opname uitsluitend na schriftelijke toestemming van uitgever, met verplichte bronvermelding gaynews.nl. Door derden overgenomen artikelen worden in rekening gebracht, en zo nodig geincasseerd. Gay News ISSN: 2214-7640, ISBN 8717953072009. Gay News op Wikipedia.
Volg Gay News:
Twitter Issuu
RSS RSS Editors
zelfstandige Escortboys

CMI
Neem contact op
Abonneren
Adverteren






© 1995/2017 Gay News ®, GIP/ St. G Media