Back to Top
Vrijdag 22 Nov
86376 users - nu online: 1486 people
86376 users - nu online: 1486 people login
VAN ONZE EDITORS
Share:







lengte: 9 min. Printervriendelijke Pagina  
Fashion: Menswear Parijs 2013-2014


door Bernardo van Eekhout in Mode & Lifestyle , 07 november 2013

This article is also available in English
lengte: 9 minuten


Uit een onlangs gehouden onderzoek onder welgestelde Chinese consumenten komen Louis Vuitton, Chanel en Dior als de meest favoriete Franse luxemerken naar boven. Frankrijk blijft voor deze doelgroep de favoriete bestemming qua land binnen Europa. Waarbij Chinese mannen goed zijn voor vijfenvijftig procent van de Chinese luxegoederenmarkt; ruim boven het algemeen gemiddelde van veertig procent. Daarmee zijn ze een zeer interessante afzetmarkt voor Europese luxemerken.

Toch is er sprake van een rem op de groeiende Chinese welvaart die maar niet leek te stoppen. Zelfs China is niet geheel ongevoelig voor de aanhoudende wereldwijde economische crisis.

Zonder de koopkrachtige Chinese consument zouden vele Franse luxemerken lang niet zo floreren als ze dat in de afgelopen jaren hebben gedaan. De groei van de Chinese luxegoederenmarkt leek onaantastbaar. Men voorspelde dat de verkoop van luxegoederen in China jaarlijks met zo’n vijfentwintig procent zou gaan toenemen (tussen 2007 en 2012 groeiden de bestedingen aan luxegoederen in China met gemiddeld 233 procent!) en dat China in 2020 goed zou zijn voor negentien procent van de totale luxemarktbestedingen wereldwijd. Toch zijn nog steeds de Chinese consumenten dé meest kapitaalkrachtige doelgroep binnen de gehele luxemarkt en zijn ze goed voor een kwart van de totale bestedingen wereldwijd.

Dit jaar zullen de uitgaven voor luxegoederen in China met zo’n zes tot acht procent stijgen naar vijfendertig miljard dollar. Maar inmiddels drijft de Chinese consument steeds verder weg van de grote Franse logomerken en andere opzichtige statussymbolen. Hun rijkdom en status hoeven niet langer tentoongespreid te worden door grote Europese merknamen. Men wordt logo-moe. Zo heeft luxeconglomeraat LVMH de retail-uitbreiding in deze regio inmiddels gehalveerd en zal het merk Louis Vuitton daar speciale, logovrije, “China exclusive” versies van haar handtassen gaan uitbrengen. Maar de groei is ook geremd doordat de Chinese regering de “geef-cultuur” van luxecadeaus, aan bedrijven en door zakenrelaties onderling om deals te versoepelen, flink aan banden heeft gelegd. Maar toch rekenen de Europese luxemerken nog steeds op de onverzadigde “honger” van rijke Chinezen naar hun luxeproducten, die nog steeds gedurende hun Europese reizen flink uitpakken omdat in Europa de prijzen fiks lager liggen dan in hun thuisland China.

Een ander paradepaardje binnen de rijke LVMH-merkenstal is Dior Homme waar Kris Van Assche de creatieve scepter zwaait. Met een krachtige opening van de show met smal gesneden kostuums met ritssluitingen, witte shirts en zilveren gespriem om de taille katapulteert Van Assche de Dior-man de toekomst in. Strak en avant-gardistisch. “Mode voor de toekomst. De Dior-man kijkt vooruit en hij is optimistisch,” aldus Van Assche. Het silhouet is geïnspireerd op de film Gattaca uit 1997 waarin genetisch gemodificeerde mensen werden voorbereid op de toekomst. Veel tweekleurige kleding zoals klassieke trenchcoats in zwart-wit of donkergrijs en uitgevoerd in verschillende materialen. Niet altijd even geslaagd.

Absolute must-haves zijn de strakke, tweekleurige truien met grafische cirkel- en driehoek-print die ook terugkomt op hoog gesloten Mao-jasjes. Alles even slank langs het lichaam gesneden. “Ik houd niet van het woord skinny. Het gaat meer om een atletisch type persoon en bijpassend silhouet waar ik lang aan heb gewerkt. Een look voor de toekomst op een optimistische manier.” Met goedkeuring van Karl Lagerfeld die al jaren overtuigd Dior-fan is: “Ik vind de kleding geweldig! De details, allure en het silhouet. Eén van de allerbeste collecties, zo niet dé beste.”



Powerful China

De afgelopen jaren hebben luxeconglomeraten als LVMH en Kering (voormalig PPR en eigenaar van onder andere Gucci, Alexander McQueen en Yves Saint Laurent) vele winkels geopend in China; daar waar een derde van de luxe-aankopen plaatsvindt. Maar het merendeel van de Chinese luxe-aankopen vindt juist buiten China plaats, namelijk in Europa waar de prijzen aanzienlijk lager liggen. De uitgaven van Chinezen buiten China stegen met achttien procent naar 8,5 miljard dollar; de helft daarvan werd in Europa uitgegeven. Daarom heeft LVMH besloten om de wereldwijde uitbreiding van haar parademerk Louis Vuitton voorlopig af te remmen. Hoewel de mode-inkomsten van Louis Vuitton over de eerste drie maanden van 2013 met drie procent stegen, was dit wel het laagste percentage sinds 2009. Aan de geweldige collecties van de Britse creative director Kim Jones zal het niet liggen, want de luxe en het vakmanschap waarmee het gefabriceerd is spatten er vanaf. “On top of the world!,” aldus Jones.

Voor dit seizoen mooie combinaties van sportswear met businesswear. Scherp gesneden zakenpakken (gedragen met T-shirts) waar overheen royale, gewatteerde korte jacks met bontkraag of dikke parkajassen. Als schoeisel tweeduizend euro kostende, glimmende bergschoenen in krokodillenleder. Stoer, mannelijk en elegant. Aan het einde van de show een serie blazers met zwarte sjaalkragen, kamerjassen en bijpassende tassen in Oosterse brokaatstoffen, die ongetwijfeld gericht zijn op de koopkrachtige en Vuitton minnende Aziatische consumenten.

Na een mislukte poging in 2002 gaat ook Paul Smith flink investeren in China door er de komende vijf jaar vijfentwintig nieuwe winkels te openen. “We hebben steeds meer Chinese consumenten die discrete en simpele designkleding willen. Want Paul Smith is niet een merk voor mensen die met een logo willen worden geassocieerd,” aldus Smith zelf. Dat verklaart ook het hoge gehalte van mannelijke Aziatische modellen in zijn show. En zo zitten ook Chinese inkopers steeds vaker front row bij de diverse shows. Want men verwacht dat China binnen vijf jaar de grootste modemarkt zal gaan worden. “China is een land dat gepassioneerd is over mode. Net als alle andere opkomende markten waar het uiterlijk zo’n belangrijke rol speelt,” aldus Didier Grumbach, hoofd van de Franse modefederatie.

En de Nederlandse man? Uit een onderzoek gehouden onder 3500 Europese mannen tussen de achttien en negenenveertig jaar blijkt dat de Nederlandse man het leuk vindt om kleding te kopen. Hij shopt niet alleen wanneer hij werkelijk iets nodig heeft, maar doet ook vaak spontane aankopen. Gemiddeld geeft de Nederlandse man per maand honderdacht euro uit aan kleding en schoenen. De Nederlandse online kledingmarkt steeg over 2012 met zestien procent naar 730 miljoen euro. Men verwacht dat dit jaar de online markt met acht procent verder zal groeien naar 10,5 miljard euro. De recessie en het lage consumentenvertrouwen lijken vooralsnog geen vat te hebben op deze retailbranche.



Modern Male

Echte mannen die hebben baarden, moet de Japanse ontwerper Yohji Yamamoto hebben gedacht toen hij zijn modellen met grote, opgeplakte snorren en baarden de catwalk op stuurde. Zo revolutionair als hij destijds in de jaren tachtig was door medeverantwoordelijk te zijn voor het oversized silhouet van destijds (alles in zwart uitgevoerd), anno 2013 is hij een stuk getemperder en commerciëler geworden. Gebleven is het spelen met de proporties en de lengtes van de verschillende kledingstukken, alsmede het laag-over-laag dragen. Waarbij zijn kleding duidelijk beter is gesneden en geconfectioneerd dan voorheen. Mooie klassieke blazers komen vaak in krijtstreep met een veelheid aan knopen of een smalle ritssluiting waarbij de pantalon (soms met vetersluiting onderaan de pijpen) veelal wordt vervangen door de geplooide mannenrok.

Want samen met Jean Paul Gaultier is hij nog steeds voorstander van de mannenrok. Lange, gebreide vesten (tot knielengte) komen soms in panter- of zebraprint en dragen bij aan het verlengde silhouet. De vroegere experimentele Yamamoto heeft nu plaats gemaakt voor een draagbare collectie, want eenmaal ontdaan van de opzichtige styling, zoals lange schorten en pilotenoveralls, blijven er schitterende klassiekers over die geen houdbaarheidsdatum hebben.

Als ontwerper ligt Raf Simons behoorlijk onder vuur omdat hij als creative director voor modehuis Dior enkel en alleen blanke modellen gebruikt en nauwelijks etnische of donkere. Een feit dat overigens ook opgaat voor de modellen in zijn herencollectie waarin ditmaal de dandy-man het uitgangspunt was. “Ook David Bowie was een inspiratiebron. Alsmede de jaren zeventig. Het voornaamste idee was om het mannensilhouet te veranderen; om de mannenlook van vandaag de dag te veranderen,” aldus Simons. En zo hebben de driekwart zwarte herenmantels een trapeze-lijn waardoor ze als couturestukken ogen.

Het jaren zeventig-silhouet komt het best tot uiting in de gebreide vesten en spencers (met patronen van stripfiguren) en de felgekleurde, azuurblauwe en kanariegele shirts met extra lange manchetten. Diezelfde manchetten piepen vaak zichtbaar onder de mouwen van truien door. Blazers zijn breed qua snit met grote revers en hoog gesloten met vier-knoopssluiting. “Ik heb veel cartoons gebruikt, zoals die van Roadrunner, als breisels voor truien en vesten. Met mijn collecties wil ik altijd een dialoog aangaan. Dat is mijn doel. Als die dialoog eenmaal op gang is gekomen dan is dat goed, ook als ik er slechte reacties op krijg. Het beste is echter als ik er gemixte reacties op krijg.” Nu nog een gevarieerdere modellenkeuze...



Creative Highlights

Economisch moeilijke tijden doen de creativiteit van vele ontwerpers temperen. Maar gelukkig is dat niet het geval bij Alexander McQueen waar de Britse designer Sarah Burton de collecties ontwerpt sinds het overlijden van McQueen in 2010. Als rasecht Engels modelabel speelt ze met de klassieke krijtstreepstof in verschillende breedtes voor lange herenmantels, driedelige kostuums met brede en ietwat opgehoogde schouders en gilets. Sommige blazers zijn gevormd door een “puzzel” van ingezette patronen uit verschillende tinten grijs. Traditioneel Brits vakmanschap. In het oog springend is de schitterende serie van pakken en mannenrok (met bijpassende shirts) in opvallend glas-in-lood print.

Mooie volumineuze, double-breasted, camelkleurige herenmantels of tweekleurig in felrood en zwart. Het geheel krijgt een sinistere uitstraling door de presentatie in een oud treinstation en door de emotieloze en lijkbleke modellen met strenge, jaren dertig haarscheidingen die soms een transparant gezichtsmasker droegen waardoor ze oogden als levende wassen poppen. Geen alledaagse commerciële mode maar wel één die verfrissend origineel is. McQueen behoort tot het Franse luxeconglomeraat Kering dat als groep over 2012 nog een nettowinststijging boekte van achtentwintig procent. Maar over de eerste helft van 2013 steeg de omzet met slechts 1,4 procent en kwam de nettowinst 371 miljoen euro lager uit dan in 2012. Deze winstdaling is te wijten aan het huidige slechte Europese economische klimaat en de verminderde vraag in de regio rondom China.

Origineel is ook de presentatie van Jean Paul Gaultier waarbij de mannelijke modellen als ware strippers in een redlight district peepshow hun kleding één voor één uittrekken... zonder overigens enig naakt te laten zien. Nadat alles is uitgetrokken blijft er als laatste een lange tricot pyjama over. Daaroverheen de klassieke krijtstreep voor kostuums of korte bolerojasjes tot borsthoogte. Bijpassende tricot truien en vesten komen in dezelfde krijtstreep, waardoor alles vloeiend in elkaar overloopt. Pantalons met bandplooi hebben een verhoogde taille.

Mooi gesneden trenchcoats, herenmantels en kostuums waarvan de mouwen soms bezaaid zijn met zilveren studs. Vernieuwend of écht shockerend is Gaultier’s kleding allang niet meer, maar daar zijn de huidige tijden ook niet naar. Want begrijpelijke en goed gefabriceerde kleding zonder allerlei opzichtige details is waar de consument nu naar vraagt. Maar als de economie weer eenmaal aantrekt, dan zal de behoefte aan uitbundigheid en vernieuwing weer de kop opsteken. En designers zullen daar als eersten meteen op inspringen.





 













GERELATEERDMEER VAN BERNARDO VAN EEKHOUTMEEST GELEZEN VAN BERNARDO VAN EEKHOUT

Fashion: Menswear Parijs 2013-2014

Bernardo van Eekhout, in Mode & Lifestyle op 07 november 2019
Reageren? Jouw reactie:

Je naam:
Email (wordt niet getoond):
min. 15 karakters, geen links of html svp




















bottom image




Entire © & ® 1995/2019 Gay International Press & Stichting G Media, Amsterdam. All rights reserved.
Gay News ® is een geregistreerde merknaam. © artikelen Gay News; duplicatie niet toegestaan. Opname uitsluitend na schriftelijke toestemming van uitgever, met verplichte bronvermelding gaynews.nl. Door derden overgenomen artikelen worden in rekening gebracht, en zo nodig geincasseerd. Gay News ISSN: 2214-7640, ISBN 8717953072009. Gay News op Wikipedia.
Volg Gay News:
Twitter Issuu
RSS RSS Editors
zelfstandige Escortboys

CMI
Neem contact op
Abonneren
Adverteren






© 1995/2019 Gay News ®, GIP/ St. G Media