Back to Top
Zondag 25 Aug
86352 users - nu online: 1112 people
86352 users - nu online: 1112 people login
VAN ONZE EDITORS
Share:





lengte: 10 min. Printervriendelijke Pagina  
Zin en onzin van sociale media - deel 2


door Ron Meijer in Internet , 06 juli 2013
lengte: 10 minuten


Twitteren, twatteren, bloggen en faceboeken ons in Nederland helemaal ongelukkig of worden we er gelukkiger van? Uit cijfers blijkt dat we schijnbaar niet meer zonder (denken) te kunnen. Het gebruik van sociale media blijft wereldwijd nog steeds toenemen.

Nederland koploper

In Nederland is momenteel 8 op de 10 internetgebruikers op enige manier actief op sociale media, waarbij Facebook, Hyves, LinkedIn en Twitter het populairst zijn, zo blijkt uit onderzoek. In weinig landen in Europa zijn mensen zo actief op de sociale media als in Nederland. Acht op de tien Nederlanders doen actief mee aan sociale sites, zoals Facebook, Twitter, LinkedIn en Hyves. Daarmee staat Nederland in de kopgroep van Europa. Ook het aantal Nederlandse dat zelf een website of een blog bijhoudt, is het hoogste van Europa: namelijk 17 procent. Deze cijfers komen van Eurostat, de statistische dienst van de Europese Unie. Die heeft onderzoek gedaan in de 27 EU-lidstaten.


Twitter: 200 miljoen actieve gebruikers

Meer dan 200 miljoen mensen zijn inmiddels minstens één keer per maand actief op Twitter. Dat heeft de site in een tweet van december 2012 bekendgemaakt en inmiddels zal dat aantal alweer groter zijn geworden.

'Er zijn nu meer dan 200 miljoen maandelijks actieve @twitter-gebruikers. Jullie zijn de hartslag van het internet. We zijn dankbaar voor jullie voortdurende steun!', aldus jubelde het officiële Twitter-acount.


Facebook doorbreekt magische grens van 1 miljard

1 miljard dat is 15 procent van de wereldbevolking,is evenveel als er op het hele continent Afrika wonen, 1 miljard is twee keer zoveel mensen als er in de hele EU wonen, dit om een cijfer van 1 miljard wat begrijpelijker te maken.

Facebook ontstond op 4 februari 2004 (toen nog "The facebook" genoemd). Mark Zuckerberg is de medeoprichter en algemeen directeur. Het hoofdkantoor bevindt zich in Menlo Park, Californië.

In eerste instantie konden alleen studenten van Harvard College lid worden. Later werd dit uitgebreid tot de gehele Harvard-universiteit en enkele andere universiteiten. Nog later werden studenten van alle universiteiten toegelaten. In september 2006 werd Facebook geheel openbaar, waarna iedereen vanaf 13 jaar en ouder zich kon registreren.

Er was in 2006 sprake van een overname door Yahoo voor een bedrag rond een miljard dollar. De verkoop was mondeling overeengekomen, maar toen Yahoo zijn bod verlaagde naar 800 miljoen sloeg de toen 23-jarige Mark Zuckerberg het bod af. Ook nadat Yahoo zijn oorspronkelijke bod van een miljard weer op tafel legde weigerde Zuckerberg te verkopen. In 2007 maakten Google en Microsoft bekend te azen op een belang in het bedrijf. Op 25 oktober 2007 werd bekend dat Microsoft voor 240 miljoen dollar een belang heeft genomen van 1,6 procent in Facebook. De waarde van Facebook zelf werd hierdoor geschat op 15 miljard dollar. In 2010 stond de toen 26-jarige Mark Zuckerberg op nummer 35 van de Forbeslijst van rijkste mensen ter wereld, met een vermogen van 6,9 miljard dollar.


Facebook was een van de eerste virtuele gemeenschappen die een publieke web-API aanbood, een manier voor derden om gebruik te maken van de data van Facebook in een eigen (web)applicatie. Dit was een groot succes, wat tot uiting kwam in populaire Facebook-applicaties als Scrabble, Schaken, Poker, Frontierville, FarmVille, CityVille, Gardens of Time en Pet Society. De meeste van deze applicaties worden uitgegeven door Zynga en Playfish. Veel andere virtuele gemeenschappen, waaronder het Nederlandse Hyves, hebben inmiddels ook dergelijke API's gelanceerd of zijn van plan dit te doen. Enige standaardisatie in dergelijke API's wordt gebracht door het OpenSocial-initiatief van Google. Onder meer Googles eigen Orkut zal zijn API's via die manier toegankelijk maken, maar ook concurrenten als Friendster, hi5, Netlog en MySpace zullen dat gaan doen.

Facebook is sinds mei 2008 in het Nederlands te raadplegen. Spaans, Duits en Frans waren de eerste talen waarin Facebook werd vertaald.


In Nederland was Hyves jarenlang de marktleider voor sociaalnetwerksites bij jongeren. Netlog was dit in België tot eind 2009.


Advertentieprogramma Beacon  en schenden van de privacy

Begin november 2007 introduceerde Facebook een nieuw onderdeel genaamd Beacon. Het is een advertentieprogramma waarmee advertenties worden getoond op basis van voorkeuren en gedrag van gebruikers en vrienden. Na een paar weken ontstond er commotie bij de gebruikers van Facebook wegens het schenden van de privacy van de gebruikers door deze Beacon-applicatie. De nieuwe toepassing zorgde ervoor dat het aankoopgedrag van de gebruikers bij tientallen andere onlinewinkels aan hun vrienden werd getoond. Dit gebeurde zonder duidelijke aankondiging of toestemming De onlinegemeenschap stond op zijn achterste benen en startte een online protestactie. Na een korte week van protesten van gebruikers en een petitie van ruim 50.000 gebruikers heeft Facebook eind november het advertentieprogramma Beacon gewijzigd en gebruiksvriendelijker gemaakt.


Facebook Timeline

Op 22 september 2011 kondigde Facebook de nieuwe functionaliteit "Facebook Timeline" aan. Facebook Timeline is een chronologisch overzicht van activiteiten van een gebruiker op een visuele manier. Op deze manier creëert Facebook een overzicht van het digitale leven van een gebruiker op Facebook, naast de realtime en de belangrijkste meldingen. De functionaliteit werd als optionele functie beschikbaar in december 2011. In december 2011 werden alle officiële Facebook-apps voor mobiele telefoons voorzien van Timeline.


Beursgang

Over de beursgang van het bedrijf Facebook is lang gespeculeerd. Door de groei van het bedrijf en de hoge jaarlijkse winst wordt het bedrijf eind 2011 gewaardeerd op bedrag in de richting van 100 miljard dollar. In november 2011 werd bekend dat het door beleggers gewilde bedrijf waarschijnlijk tussen april en juni 2012 naar de beurs zal gaan, zonder gebruik te maken van de diensten van zakenbanken. De beursgang is een van de grootste ooit en staat op de zesde plaats van grootte. Op 18 mei 2012 ging Facebook daadwerkelijk naar de beurs. De eerste dag sloot het aandeel fractioneel hoger in plaats van de verwachte grote stijging op de eerste dag. De handelsdag erna zakte de koers fors onder de uitgifteprijs, waarmee twijfels over de waardering van het bedrijf sterker werden. Deze dalende trend zet door nadat Capstone bekendmaakte dat in de Verenigde Staten en diverse West-Europese landen het gebruik met 1,1 procent is teruggelopen.


Privacy en Facebook

Duidelijk moge zijn dat dit enorme netwerk ook een heleboel geld kost. En wie zo naief is te denken dat het is opgezet om U gebruiker aan veel vrienden en kontakten te helpen is meer dan naief. Met geld verdienen is niets mis maar het is wel iets waar weinig gebruikers van deze media bij stilstaan. De enorme servers moeten onderhouden, software geschreven data, stroom en niet te vergeten sinds de beursgang de aandeelhouders moeten ergens van worden betaald. En de betaler bent U de gebruiker natuurlijk en wel via advertenties en dat kan op den duur behoorlijk vervelend zijn en U weet absoluut niet wat er met die gegevens gebeurt. Niet voor niets waren de protesten hevig toen bleek dat het aankoopgedrag van de gebruikers bij tientallen andere onlinewinkels aan hun vrienden werd getoond. Dit gebeurde zonder duidelijke aankondiging of toestemming. Maar er is al een hoop wat we zelf kunnen doen, namelijk de instellingen zelf handmatig aanpassen. Hierbij enkele tips:


Standaard privacyinstellingen

De privacyinstellingen vind je rechtsboven in je Facebook account als je op het kleine driehoekje klikt en daarna op Privacy Settings. De standaard (default) instellingen staan helemaal open en je gegevens zijn voor iedereen zichtbaar en te gebruiken. Iedereen kan je dan vinden via Facebook als je een account aanmaakt, iedereen kan je friend requests sturen, wanneer vrienden foto's uploaden waar je op staat worden die standaard aangeboden om je te "taggen" in die foto en berichten die je plaatst zijn, als je de "Audience Selector" niet gebruikt ben je openbaar en dus voor iedereen zichtbaar ook voor mensen waarmee je liever helemaal niets te maken wilt hebben. Beter is het zelf het initiatief te houden  voor het uitnodigen van vrienden en je niet gevonden wil worden via de zoekresultaten van de Facebook zoekmachine, ga dan naar je privacyinstellingen, klik dan op Instellingen bewerken en wijzig de optie “Wie kan je profiel zoeken op naam of contactgegevens?” naar Vrienden (meest beperkt) of Vrienden van vrienden, maar ja wie zijn die vrienden van vrienden, dus beter kiezen voor alleen vrienden.

In de rubriek "Instellingen voor maken van contact" kun je verder instellen hoe je gevonden kunt worden en wie jou vriendschapsverzoeken en berichten kunnen sturen en wie er kunnen zien welke berichten anderen op jouw geplaatst hebben. Voorkomen dat vrienden jouw gegevens delen en die weer doorgeven aan anderen die je helemaal niet kent. De apps die je vrienden gebruiken krijgen van Facebook standaard toegang tot al je privé-gegevens, ook als je deze alleen met vrienden deelt. Het gaat - bijvoorbeeld - om geboortedatum, foto's en opleiding enzovoort.

Ga naar je Facebook profiel. Klik rechtsboven op het icoon en kies Privacyinstellingen. Klik aan de linkerkant op Apps. Klik bij Apps die anderen gebruiken op Bewerken. Haal alle vinkjes weg en kies dan Wijzigingen opslaan.


Tagging mogelijkheden

Taggen op Facebook is het "aanwijzen" van personen in foto's en andere content. Als je een foto op Facebook ziet, of die nu van jezelf is of van een vriend, dan kun je een persoon aanwijzen op deze foto en aangeven wie het is. Facebook gebruikt gezichtsherkenningssoftware om te bepalen wie er op een bepaalde foto aanwezig is, maar aangezien dit niet altijd werkt  en soms zelfs heel slecht werkt, kun je ook zelf aangeven wie er in de foto staat. Je kunt taggen beperken door naar de privacyinstellingen te gaan, dan opinstellingen bewerkente klikken voor de rubriekinstellingen voor taggen. In de popup die verschijnt kun je verschillende zaken instellen. De meeste privacy krijg je als volgt. Zet controle voor profiel aan vink bekijken aan, Maximale zichtbaarheid op je profielop Vrienden, Tagsuggesties uit en Vrienden kunnen je bij plaatsen inchecken op uit. Met deze instellingen kunnen mensen je niet taggen zonder jouw toestemming en de content is alleen zichtbaar voor directe vrienden en niet voor 'jan en alleman die daar weer misbruik van kunnen maken.


Verwijder je profiel uit Google

Via de privacyinstellingen van Facebook kun je instellen dat je profiel niet in Google mag verschijnen als iemand zoekt op je naam. Je profiel zal niet direct uit Google verdwijnen als je deze optie hebt uitgezet. Er gaat behoorlijkwat tijd overheen voordat Google je profiel verwijdert.

Ga naar de privacyinstellingen en klik op Instellingen,bewerken bij Toepassingen en websites. Klik nu op de knopInstellingen bewerken bij Openbaar zoekenen vink vervolgens de optie'Openbaar zoeken' inschakelen uit.


Beperk toepassingen die met je account kunnen communiceren

Eveneens bij de privacyinstellingen voor Toepassingen en websites vind je de rubriek "Hoe personen je gegevens toevoegen aan toepassingen die ze gebruiken". Open deze rubriek door op Instellingen bewerken te klikken. Je ziet nu een lijst met types informatie waar games en applicaties die jouw vrienden gebruiken toegang tot hebben. Je kunt hier de hoeveelheid informatie die je vrijgeeft beperken door soorten informatie uit te vinken.

Wil je helemaal geen informatie van je profiel delen met applicaties en games, dan moet je alle applicaties en games blokkeren. Je kunt games en applicaties helemaal blokkeren door naar de rubriek Toepassingen en websiteste gaan bij de privacy instellingen en vervolgens Alle platform toepassingen Uitschakelen kiezen. In het venster dat verschijnt kun je een of meerdere (of alle) applicaties selecteren en op platform uitschakelen klikken om die applicatie(s) te blokkeren.

Zo, als je de bovengenoemde privacy-instellingen hebt toegepast dan is je profiel een heel stuk veiliger dan met de standaard instellingen. Er zijn echter meer opties om je privacy nog verder te vergroten, zoals de optie Directe personalisatie. Hier kun je uitschakelen dat je informatie van vrienden ziet op partner websites van Facebook (en andersom, dat vrienden informatie van jouw zien op die websites). Sowieso is het een goed idee om af en toe eens langs de privacy-instellingen te gaan, omdat ze in het verleden regelmatig veranderd zijn en omdat Facebook constant van nieuwe mogelijkheden voorzien wordt die van invloed kunnen zijn op je privacy. Dat Facebook geld moet verdienen begrijpen we maar dat wil niet zeggen dat je je gehele prive leven voor iedereen op straat moet smijten. Aan verschillende zaken til je nu misschien niet zo zwaar, maar over een paar jaar kun je er grote spijt van hebben niet wat beter op je privacy gelet te hebben. En bedenk dan ook dat internet NIETS vergeet...


F-Secure helpt Facebook-gebruikers aan meer privacy

Facebook-gebruikers die twijfelen over hun privacy-instellingen op sociale netwerk kunnen ook hulp krijgen van F-Secure. Een applicatie controleert en adviseert over gedeelde informatie.Het Finse beveiligingsbedrijf F-Secure komt met een Facebook-applicatie die controleert welke informatie gebruikers exact delen met de buitenwereld. De Safe Profile-app (in bèta) kan worden gedownload op het sociale netwerk zelf en moet volgens het beveiligingsbedrijf bescherming bieden bij de privacy van gebruikers. Dat instellingenmenu is volgens F-Secure voor veel mensen verwarrend en kan leiden tot het onbedoeld delen van informatie aan mensen buiten de vriendenkring.

Volgens F-Secure is 76 procent van de consumenten bezorgd om hun privacy bij het delen van hun leven op sociale platforms. Het huidige menu voor privacy-instellingen, dat Facebook overigens door de jaren heen heeft versimpeld en gemakkelijker instelbaar gemaakt, zit volgens het beveiligingsbedrijf nog altijd vol ingewikkeldheden waar de gemiddelde persoon in de praktijk geen tijd voor vrij maakt.  



 










GERELATEERDMEER VAN RON MEIJER

Zin en onzin van sociale media - deel 2

Ron Meijer, in Internet op 06 juli 2019
Reageren? Jouw reactie:

Je naam:
Email (wordt niet getoond):
min. 15 karakters, geen links of html svp














Rubrieken:








In het nieuwste nummer, Gay News 337, september 2019














Meer uit Internet
Meer uit nummer 262
Meer van Ron Meijer





Boysclub 21


Oldest boysclub

meer info |visit


People


Amsterdams no. 1 gay escortservice

meer info |visit















bottom image




Entire © & ® 1995/2019 Gay International Press & Stichting G Media, Amsterdam. All rights reserved.
Gay News ® is een geregistreerde merknaam. © artikelen Gay News; duplicatie niet toegestaan. Opname uitsluitend na schriftelijke toestemming van uitgever, met verplichte bronvermelding gaynews.nl. Door derden overgenomen artikelen worden in rekening gebracht, en zo nodig geincasseerd. Gay News ISSN: 2214-7640, ISBN 8717953072009. Gay News op Wikipedia.
Volg Gay News:
Twitter Issuu
RSS RSS Editors
zelfstandige Escortboys

CMI
Neem contact op
Abonneren
Adverteren






© 1995/2019 Gay News ®, GIP/ St. G Media