Back to Top
Zaterdag 16 Nov
86374 users - nu online: 1483 people
86374 users - nu online: 1483 people login
VAN ONZE EDITORS
Share:







lengte: 9 min. Printervriendelijke Pagina  
Fashion: Milan Menswear 2013


door Bernardo van Eekhout in Mode & Lifestyle , 15 april 2013

This article is also available in English
lengte: 9 minuten


Dit betekent dat consumenten niet langer bereid zijn om zomaar klakkeloos geld te spenderen aan dure merken. Men wil weliswaar minder besteden maar dan wel aan goed gemaakte producten. Producenten van luxegoederen en kleding zullen hierdoor niet langer immuun blijven voor de mondiale crisis zoals ze dat wel gewend waren in de voorgaande jaren.

Voor Italië is de modesector een van de belangrijkste industriële sectoren en ook op wereldniveau geldt ze als een belangrijke speler. Vooral mode in het hogere/luxe segment doet het wereldwijd goed. De totale omzet van de Italiaanse modesector over 2011 bedroeg 63,5 miljard euro. De herenmode is goed voor 8,3 miljard euro. Als gevolg van de economische crisis is de detailhandelomzet in Italië in het eerste trimester van 2012 tussen de twintig en dertig procent gedaald. Mede door de aanhoudende economische onzekerheid zal de vraag verder gaan afnemen. Eén van de eerste merken die verleden jaar een winstwaarschuwing gaf was Burberry.

Door een daling van de economische groei in China en de aanhoudende euro- en schuldencrisis in Europa zag dit Britse luxemerk een daling qua vraag naar luxegoederen. Dit nadat drie jaar lang de vraag naar luxegoederen ongeremd bleef groeien, waarbij met name China de drijvende kracht was achter de bestedingen aan luxegoederen sinds de uitbraak van de financiële crisis van 2007-2008. “De globale economische crisis sleept zich maar voort en hoe langer die voortduurt, zullen daardoor zelfs ook de meest rijke individuen er onzeker van worden,” aldus Burberry.

Toch zijn de Chinese consumenten nog steeds goed voor zo’n vijfentwintig procent van de wereldwijde bestedingen aan luxegoederen. Ze besteden echter op een andere manier dan vijf jaar geleden omdat ze nu beter geïnformeerd zijn over trends. Daarnaast moeten Europese luxemerken nu meer dan vroeger hun best doen om hun goederen aan de Chinese consument te slijten. In China zijn de bestedingen aan luxegoederen afgenomen omdat de Chinese consument meer is gaan reizen en gemerkt heeft dat designkleding in Europa en Amerika veel minder kost dan in hun thuisland; vaak zo’n vijftig procent goedkoper.

Waren de uitgaven aan luxeproducten door Chinese consumenten nog zo’n dertig procent in 2011, nu is dat cijfer gedaald naar acht procent over 2012. De mannelijke Chinese consument is goed voor zo’n vijfenvijftig procent van de totale omzet van de Chinese luxegoederenmarkt. Ver boven het wereldwijde gemiddelde van veertig procent. En dus een interessante doelgroep voor Europese luxemerken die zodoende profiteren van de Chinese geschenkcultuur en de “honger” van rijke Chinese mannen naar Europese designproducten. Met name Prada, Salvatore Ferragamo en Louis Vuitton profiteren hiervan en ontsnapten zodoende aan de negatieve verkoopeffecten van de crisis.

Zo steeg de netto omzet bij Prada over 2012 met vijftig procent van 273,2 miljoen naar 408,6 miljoen euro. “Onze groeicijfers behoren tot de hoogste in de sector en zijn gerealiseerd in een zeer moeilijk economisch klimaat. We worden beloond voor onze toewijding aan stijl en kwaliteit,” aldus C.E.O. Patrizio Bertelli. Prada blijft zich richten op expansie en opende in 2012 zo’n zestig nieuwe winkels. Wereldwijd heeft Prada 414 winkels. Prada gaat in haar zomercollectie terug naar de minimalistische basis en simpele essentie van kleding waarmee ze haar stempel drukte. Geen prints, geen overbodige details maar sobere ruimvallende kleding waarbij de vlak- en kleurverdeling de boventoon voert.

Tweekleurige haltertops en (T)-shirts met grote kragen; smalle pantalons hebben contrastbanen in de binnenkant van het been, soepelvallende driekwart jassen hebben kleurbanen aan voorpand of de binnenkant van de mouw. De korte jasjes hebben vaak a-modieuze brede revers. Open plastic sandalen die qua kleur met de outfits overeenkomen. “Ik ben vanaf nul begonnen,” verklaart Miuccia Prada. Eigenlijk oogde de kleding het mooist op de paar oudere mannelijke modellen die meeliepen; zij zullen zich deze kleding dan ook financieel gezien gemakkelijker kunnen permitteren.


Basic Beauty

Tijdens de modeweken in Milaan werd reikhalzend uitgekeken naar de terugkeer van de 68-jarige Duitse ontwerpster Jil Sander naar haar gelijknamige label. Dit nadat ze twee keer eerder was opgestapt en zeven jaar geleden haar laatste collectie toonde. Nu Raf Simons (de voormalige creative director van Jil Sander) naar Dior is gegaan kwam de post weer vrij voor Jil Sander die haar eigen modelabel in 1968 oprichtte. “Het voelt goed om weer terug te zijn. Ik wil onze integriteit behouden en terug gaan naar onze roots,” aldus Sander. Alles ademt 2013 wederom de bekende Sander minimalistische ethiek uit waarmee ze zo bekend en geliefd is geworden in de modewereld.

Mode zonder poespas of overbodige details. Als basis het witte overhemd met daar overheen double-breasted jasjes (soms mouwloos) in donkerblauw met ruimvallende bermuda’s. Vesten hebben grafische streep- en blokpatronen en T-shirts grafische letterprints ter doorbreking van het uni-kleurenpalet. Opvallend is de kleur koningsblauw die door de Nederlandse modeketen WE alvast is opgepikt. “Eigenlijk heb ik alles al eens gezegd. Nu heb ik meer vaardigheden en ervaring en zijn we op een ander tijdstip. Ik wil essentiële kleding maken; items waarvan je de waarde begrijpt en waarom je daar meer voor betaalt.” Want prijzig is Jil Sander zeker.

Een andere Duitse ontwerper in de Italiaanse modescene is Tomas Maier, die als creative director verantwoordelijk is voor het Italiaanse luxelabel Bottega Veneta. In tegenstelling tot vele andere Italiaanse modelabels hier geen felle kleuren maar mooie mokka, aarde- en bruintinten met een hoog safari-woestijn-Marokko gehalte. Verlengde shirts (soms tot een tuniek) met vetersluitingen, leverkleurige satijn/nylon parka’s en grote lederen tassen.

Het toppunt van sportieve luxe zijn de suède sweaters met koordsluiting. Maier nam de jaren zeventig in Californië als bron van inspiratie. Hij speelt met diverse lengtes; zo hebben truien (soms met korte mouwen) hoge zijsplitten, zijn shirts oversized en komen schoudertassen in XXL-formaat. Over de eerste zes maanden van 2012 steeg de omzet bij Veneta met 44,35%. De afgelopen najaarscampagne is geschoten door de Nederlandse fotograaf Erwin Olaf.
 



Roman Gladiator

Onder veel gejuich van de aanwezige journalisten opende Donatella de Versace-show met modellen die oogden als ware Romeinse gladiatoren. Gespierd, sexy en met perfect gestyled haar. “Ik noem de collectie Combat Rock,” aldus Donatella. “Hij is opgedragen aan de gladiator waarmee ik de show open want mannen moeten vechten; niet alleen tijdens het sporten maar ook om hun levensdoelen te kunnen realiseren. Ik denk aan sterke mannen met veel kracht in hun lichaam en geest.”

Naast theatrale kimonojasjes met barokke Versace-prints, brede glimmende boksergordels en bijpassende goud-zilveren gladiatorensandalen hebben ook de draagbare zakelijke kostuums een gouden glans over zich. Soms mouwloos en gedragen op bermuda’s. Leuk om te zien dat het twintig-jarige Nederlandse model Stefan (kandidaat van het Nederlandse modellenprogramma The Face) nu al meeliep in de Versace-show. Opvallend is het schoeisel dat een combinatie is van sneakers en open sandalen in glimmend roze en jadegroen.

De Aziatische markt zal ongetwijfeld smullen van de kitscherige jaren-tachtig-glamour die (helaas) van de collectie afdruipt. Toch is het jammer dat Donatella weer teruggrijpt naar de typische vintage Versace-ingrediënten, want eerder sloeg ze juist een nieuwe weg in waarin ze zich losweekte van het stereotype Versace-manbeeld. Het teruggaan naar de roots van het merk, daar waar het merk bekend mee is geworden, is juist nu echter belangrijker dan ooit. Met name in economisch moeilijke tijden nemen merken geen enkel risico en laten ze duidelijk hun eigen DNA zien met bijbehorende waarden en imago.


Ook creative director Christopher Bailey van het Engelse Burberry is bevangen door de metallic-koorts waardoor het 157-jarige merk behoorlijk wordt verjongd in de collectie genaamd Come Rain Come Shine. Met name ook door de défilerende piepjonge modellen. Driekwart trenchcoats in metallic zijde roze, blauw of groen; paarse metallic shirts onder formele kostuums; goud metallic open sandalen en bijpassende metallic enveloptassen en zonnebrillen. Vraag blijft echter of al die glamrock metallic kleding daadwerkelijk de winkel haalt, of dat het opvallende gimmicks zijn voor de catwalk?

“Er is een tijd om erg serieus en sober te zijn, en er is een tijd om vrolijk en opgewonden te zijn. En dat is wat ik geprobeerd heb te doen met deze collectie,” aldus Bailey. Het sterkste uit de collectie zijn de korte jacks met grote opstaande kragen en militaire details in donkergroen en de tweekleurige korte bomberjacks. Hierbij zullen met name de felgekleurde metallic bomberjacks gretig aftrek vinden in de Aziatische markt. Ondanks de omzetvertraging blijft Burberry fors investeren in haar eigen winkels en trekt het 224-249 miljoen euro uit voor nieuwe flagshipstores in onder andere Chicago, Sjanghai, Londen en Brazilië. Ook hoopt Burberry meer inkomsten te gaan genereren uit de opbrengst van haar parfums en beautyproducten.


Color Explosion

Voor ieder wat wils moet creative director Frida Giannini hebben gedacht, aangezien alle kleuren van de (gay) regenboog in de Gucci-collectie zijn vertegenwoordigd. Alles in uni-kleuren zonder prints. Tomaatrode, lichtgroene en azuurblauwe kostuums, simpele vesten en polo’s die volgens Giannini vervaardigd zijn met het grootste vakmanschap. “Deze collectie gaat over het jetset-gevoel. Ik was niet in de stemming voor sport maar ik prefereer de Mediterrane glamour. Het is voor een man die ervan houdt om met kleur te spelen en die zich comfortabel voelt in de spotlicht te staan, zonder dat hij dat zelf opzoekt.

De kleuren vormen onderdeel van Gucci’s DNA en zijn erg energiek. Het is een smal silhouet met als focus de double-breasted jas.” Als schoeisel de überbekende Gucci-loafer in drieënvijftig verschillende kleuren die volgend jaar zestig jaar zal bestaan. De collectie is geen mode-openbaring maar geeft aan dat ook Gucci in tijden van crisis voor veilige en commerciële, verkoopbare items kiest. Ook Gucci constateert dat de handel in de grote Chinese steden moeilijker is geworden. Was de Gucci-omzet in het eerste kwartaal van 2012 nog twaalf procent, in het tweede kwartaal was dat tien procent en in het derde kwartaal daalde dat cijfer naar zeven procent.

Gucci heeft drieënvijftig winkels in China met zo’n 1500 Chinese werknemers. Op de wereldranglijst qua verkoopcijfers staat Gucci als luxemerk op de tweede plek. Nummer 1 is Louis Vuitton.


Een stuk spannender is het felle kleurgebruik bij Salvatore Ferragamo. Een ware explosie van zomerse kleuren als remedie tegen de crisis. Fel in het oog springende oranje jasjes met blauw afgebiesde zakken en kragen, azuurblauwe kostuums met bijpassende zonnebrillen, vaalgele trenchcoats met fluorgeel omcirkelde borstzakken. Alle outfits gedragen op matching sportieve, veelkleurige sneakers. “Het is erg zomers en erg zonnig.

Juist nu willen we een boodschap van positiviteit uitzenden en de creativiteit van de consument stimuleren,” aldus creative designer Massimiliano Giornetti. “We begonnen met Los Angeles als uitgangspunt vanwege de popcultuur gemixt met sportcultuur. Het sportgedeelte in deze collectie is verfijnder en het maatwerk lichter qua constructie en gewicht.” Vernieuwend mooi zijn de flinterdunne transparante truien die zich qua kleur mengen met de eronder gedragen shirts. Een eyecatcher is een driekleurige oranje/wit blazer in drie brede horizontale strepen met bijpassend shirt en feloranje pantalon; alsof een schilder op een blanke stof de strepen geschilderd heeft. Uiteindelijk eindigt de collectie in fris wit; geheel kleurloos maar wel overtuigend.

“De finale in wit is het tegenovergestelde van creativiteit en staat voor mij voor het witte van een leeg schilderdoek.” Over de eerste negen maanden van 2012 heeft Ferragamo een omzetstijging gerealiseerd van negentien procent naar 832,6 miljoen euro. Dit dankzij de vermogende toeristen die Ferragamo-producten blijven kopen ondanks de Europese economische crisis. Na Prada en Louis Vuitton gaat echter ook Ferragamo de prijzen van haar artikelen in Europa met zo’n negen tot elf procent verhogen. Hoofdreden hiervoor is de enorme belangstelling van Chinese toeristen voor Europese luxeartikelen.

Producten van merken als Prada, Louis Vuitton en Ferragamo zijn in Europa gemiddeld zo’n dertig procent goedkoper dan in China. Resultaat is dat Europese merken in Europa meer producten aan Chinese consumenten verkopen dan in China zelf.













GERELATEERDMEER VAN BERNARDO VAN EEKHOUTMEEST GELEZEN VAN BERNARDO VAN EEKHOUT

Fashion: Milan Menswear 2013

Bernardo van Eekhout, in Mode & Lifestyle op 15 april 2019
Reageren? Jouw reactie:

Je naam:
Email (wordt niet getoond):
min. 15 karakters, geen links of html svp




















bottom image




Entire © & ® 1995/2019 Gay International Press & Stichting G Media, Amsterdam. All rights reserved.
Gay News ® is een geregistreerde merknaam. © artikelen Gay News; duplicatie niet toegestaan. Opname uitsluitend na schriftelijke toestemming van uitgever, met verplichte bronvermelding gaynews.nl. Door derden overgenomen artikelen worden in rekening gebracht, en zo nodig geincasseerd. Gay News ISSN: 2214-7640, ISBN 8717953072009. Gay News op Wikipedia.
Volg Gay News:
Twitter Issuu
RSS RSS Editors
zelfstandige Escortboys

CMI
Neem contact op
Abonneren
Adverteren






© 1995/2019 Gay News ®, GIP/ St. G Media