Back to Top
Zaterdag 16 Nov
86374 users - nu online: 1487 people
86374 users - nu online: 1487 people login
VAN ONZE EDITORS
Share:







lengte: 9 min. Printervriendelijke Pagina  
Paris Menswear 2012-2013


door Bernardo van Eekhout in Mode & Lifestyle , 08 november 2012

This article is also available in English
lengte: 9 minuten


De enorme bezuinigingsmaatregelen zorgen ervoor dat het bestedingspatroon van de consument fors aan banden wordt gelegd. Maatregelen die ertoe leiden dat de economische groei met name in de Eurozonelanden enorm wordt getemperd. De mode-industrie wordt hierdoor gesplitst in twee segmenten waarbij de winst alleen nog valt te behalen in het goedkope segment of juist in het luxe segment.

“De luxe markt is momenteel de enige markt die booming is, want daar zijn de consumenten wel bereid te betalen,” aldus de Duitse ontwerper Wolfgang Joop.

De wereldwijde luxegoederenmarkt zal, ondanks de Europese economische crisis, dit jaar toch een omzetcijfer behalen van tweehonderd miljard euro. De luxegoederensector lijkt immuun te zijn voor de wereldwijde crisis, althans waar het landen betreft buiten de Eurozone. Zo hoeft het luxeconglomeraat PPR (eigenaar van onder andere Gucci en Yves Saint Laurent) niet in te zitten over de economische situatie in Europa, want het is minder afhankelijk geworden van de verkoop van mode binnen de Eurozone. De behaalde omzet buiten de Europese Unie was het afgelopen halfjaar goed voor bijna zestig procent van de gehele PPR-omzet (die een nettowinst van 477 miljoen euro boekte in het eerste halfjaar van 2012), met Azië (Japan uitgezonderd) als voornaamste omzetstuwer. Vooral het luxesegment binnen PPR boekte een aanzienlijke groei van 30,7%. Het zijn met name de Chinese toeristen die zorgen voor goede omzetcijfers bij de Europese modelabels. Diezelfde toeristen zorgen voor ruim vijftig procent van de Gucci-omzet in Europa.

Chinese consumenten komen geregeld naar Parijs voor hun jacht naar luxegoederen aangezien de prijzen in Europa significant lager liggen dan in hun thuisland. Modehuizen Chanel en Christian Dior gaan zelfs zo ver dat ze Chinese A-sterren invliegen om front row te zitten bij hun modeshows. Chinese modellen zijn de laatste tijd dan ook in iedere show wel vertegenwoordigd. Voor de mode-industrie is China al jaren de onbetwiste groeimotor en een immens grote en belangrijke afzetmarkt geworden. Ieder zichzelf respecterend modehuis en designer opent wel een winkel (liefst meerdere) in China om zo mee te tellen en te profiteren van de enorme winsten die daar worden gerealiseerd. Zo wil de Britse designer Paul Smith in vijf jaar tijd vierentwintig winkels in China gaan openen. Als eerste komt er in december dit jaar een flagship store in Sjanghai om zo snel mogelijk een graantje mee te pikken van de groeiende modemarkt in China, die naar verwachting de komende acht jaar zal gaan verdriedubbelen.

“De winkel in Sjanghai is een geweldige kans om onze collectie daar te kunnen showen. We hopen dat China een significante markt voor ons zal gaan worden,” aldus Smith. Maar hij loopt wel wat achter want merken als Prada, Salvatore Ferragamo en Burberry zijn al ruim en breed vertegenwoordigd in China en immens populair onder de dertig- tot veertig-jarige Chinese consumenten. Niet vreemd als je realiseert dat volgens de Quote Top-500 China inmiddels meer dan één miljoen miljonairs telt. De helft daarvan bestaat uit zakenmensen en de andere helft uit investeerders in aandelen. Het aantal superrijken is ook gestegen; zeker 63.500 Chinezen hebben een vermogen van minstens dertien miljoen euro en verder telt China meer dan tweehonderd miljardairs. En deze, vaak jonge, rijke Chinezen geven graag hun geld uit aan luxe producten.



Non-Crisis!

Een ontwerper die zich juist tegen de crisis keert is de Belg Dries Van Noten. “Ik wilde wat humor brengen in de mannenmode. Want alles in de wereld is té serieus geworden. Daarom wilde ik items laten zien die wat vrolijker zijn. Zo is er bijvoorbeeld een psychedelische print van de jaren zestig, die ikzelf een fascinerende periode vindt.” En die print komt geweldig tot zijn recht op een kort jasje met epauletten of als gedeeltelijke print op een lange jas. Of als tekst “Scattered” op een wit shirt. Fris en nieuw. Lange officiersjassen met grote kragen in donker marineblauw of olijfgroen zijn tijdloos. Ruimvallende zwarte pantalons worden subtiel vastgeknoopt met een ultradunne ceintuur. Als schoeisel twee-kleurige karamel-zwarte platte lederen instappers.

Luxe kent ook geen crisis bij het überluxe label Louis Vuitton waar de collectie een en al exclusiviteit, klasse en rijkdom uitstraalt. Voor de Britse creative director Kim Jones was de beroemde mode-illustrator Antonio Lopez uit de jaren zeventig-tachtig zijn voornaamste inspiratiebron. “Het was destijds een opwindende tijd om in Parijs te zijn met veel Japanse ontwerpers die het modebeeld drastisch veranderden. Het gaat om de luxe en decadentie die destijds rondom Antonio Lopez hingen; zijn vrienden en de partyscene. Luxe is het voornaamste gegeven in deze fantastische collectie, wat terug te vinden is in de materialen: hagedis, astrakanbont, cashmere. Ik wilde alles echt super superrijk maken. Al deze kleding is bedoeld voor de man die rondom de wereld reist want dat is waar het bij L.V. om draait,” aldus Jones. Resultaat? Schitterende luxueuze herenmantels in camel of cognackleur. Dekenachtige driekwart jassen met uitvergroot L.V.-print in grijs, camel en bordeauxrood met bijpassende, royale sjaals.

Ceintuurs hebben zilveren teksten als PARIS of TOKYO, al naar gelang waar de koopkrachtige L.V.-consument zich begeeft. Uiteraard is er voor iedere outfit een bijpassende Vuitton-tas. Persoonlijk vindt Jones de croco blouson met geschoren schapenbont kraag één van de luxe must haves uit de collectie. En ja, met een prijskaartje van 30.000 euro zijn er al kopers in geïnteresseerd. Voor de zevende keer op een rij is Louis Vuitton benoemd tot het meest luxueuze merk wereldwijd. Met een geschatte waarde van 16,5 miljard euro is het één van de meest lucratieve merken.

Luxeconglomeraat LVMH (waaronder Louis Vuitton valt) behaalde in de eerste kwartaal van 2012 een grotere omzetstijging dan over 2011; 20,4% naar 7,35 miljard euro. “We hebben veel vertrouwen in de ontwikkelingen van onze activiteiten in 2012. De behaalde omzetstijging is te danken aan de voortgezette groei van opkomende markten en aan het feit dat LVMH tachtig procent van haar productie exporteert,” aldus de CEO van LVMH, Bernard Arnault. Om het Vuitton-imago strikt te bewaren en zodoende begerenswaardig te blijven hanteert dit merk geen uitverkoop... evenals Hermès. En om overexposure te voorkomen opende Louis Vuitton geen nieuwe winkels in 2011. Wereldwijd heeft het merk al 461 winkels in vijftig landen.



Militarism

Het was weliswaar niet de beste collectie van Jean Paul Gaultier maar er zijn gelukkig altijd wel pareltjes te ontdekken. Zo kleuren de rode bakstenen print goed bij de roodharige modellen, blijken nylon rugzakken eenmaal uitgevouwen regenjassen te zijn en ogen de hagelwitte coltruien met zwarte tattooprint begeerlijk mooi. Qua snit en afwerking is zijn kleding bijna op coutureniveau gesneden en iedere outfit is uniek en verschillend wat sowieso al respect verdient. “Ik heb veel prints die als strepen ogen maar dat niet zijn, het zijn minuscule teksten. De algemene look oogt als een mix van boerenkleding met traditionele mannenkleding. Maar dan op een moderne manier.

Er zitten elegante, dandy-achtige kledingstukken tussen zoals smokingjasjes die goed samen gaan met nylon broeken of anoraks. Een bepaalde mix van twee werelden,” aldus Gaultier. En zolang de mannenrok nog niet geïntegreerd is in het modebeeld blijft ze verrassend en nieuw overkomen en dus blijft Gaultier dit kledingstuk showen; deels geplisseerd tot enkellengte. Of onder een double-breasted blazer (met trompe l’oeuil effect) waarvan de ene rij knopen ontbreekt. Schitterend en supermasculien. Ook Gaultier’s muze was als model aanwezig: het twintig-jarige platinablonde androgyne (mannelijke) model Andrej Pejic; geboren in Australië maar opgevoed in Bosnië.

Een stuk monotoner oogde de militaristische collectie van Dior Homme genaamd A Soldier of My Own, waarbij de in militaire pas lopende modellen letterlijk uit vijf witte kasten te voorschijn komen. Een parade van strenge en sobere kleding die qua kleur geleidelijk oploopt van olijf/militairgroen naar donkerblauw-zwart. Mooi zijn de zwarte wollen jasjes met omhoog geklapte kragen en contrasterende witte houtje-touwtje sluitingen. Soms lijkt het of de kleding binnenstebuiten is gedragen en de voering zichtbaar is met afritsbare onderdelen. “Ik heb alles toegepast wat ik geleerd heb over kostuums en sportswear,” aldus creative director Kris van Assche. “Ik wilde al langer iets met sportswear doen en dat heb ik nu op een meer uniformachtige manier gedaan. De jassen zijn losser geworden, waarbij ik de sportswear-techniek heb toegepast om zo het verschil te maken met het standaard Dior-kostuum.”

Donkere pilotenbrillen, hoge petten en stropdassen zijn essentieel voor deze strenge Dior look. Origineel is de klassieke militaire camouflageprint die nu is uitgevoerd in gestileerde zwanenprint als applicatie voor grote XL capes. Maar ook Van Assche kan zeker beter dan dit. Alle crisis ten spijt boekte Dior over het eerste kwartaal van 2012 (met name door de Amerikaanse en Aziatische markt) een omzetstijging van 25,5%. Over geheel 2011 groeide de winst bij Dior met eenentwintig procent naar één miljard euro. Vooral China en Japan blijven belangrijke markten voor Dior, waarbij ditmaal in de printcampagne louter mannelijke Chinese modellen worden ingezet.



Au Revoir Noir

In zijn allerlaatste rol als creative director voor het iconische modehuis Yves Saint Laurent brengt Stefano Pilati een eerbetoon aan de kleur zwart. Wellicht geïnspireerd door de gevleugelde uitspraak van wijlen maestro Yves die ooit zei: “Ik heb van zwart een kleur gemaakt.” Zijn beste (afscheids)-collectie tot nu, zonder ingewikkelde constructies maar een uiterst stoere en mannelijke collectie die pure YSL-chique uitstraalt. Strak gesneden, double breasted wollen/zijden blazers met lederen details in de kragen, als biesjes of knopen gedragen op smalle lederen pantalons. De snit is onberispelijk en prés-du-corps. Leder en wol complementeren elkaar in deze collectie waarin driekwart jacks en jassen veelal lederen applicaties hebben, of biezen.

Mooi zijn de getailleerde grijze mantels die door hun hoge zwarte bontkragen een hoog dandy-gehalte hebben. De enige print is een uitvergroot wit scheermes als breisel op een zwarte trui en komt terug als kleine all-over print op een zwart shirt. “Saint Laurent is een huis gebouwd op liefde, op de liefde van twee personen die veel van elkaar hielden. Een huis gebaseerd op waarden en principes,” aldus Pilati. Hij is trots op het feit dat hij bij zijn vertrek het huis YSL met winst achterlaat. Over het eerste kwartaal van 2012 realiseerde YSL wereldwijd een gemiddelde verkoopstijging van veertig procent. Pilati’s werk zal nu worden overgenomen door Hedi Slimane die tot 2000 de YSL Homme collecties ontwierp waarna Tom Ford het van hem overnam toen YSL gekocht werd door het luxeconglomeraat PPR. “Yves Saint Laurent is één van de mooiste Franse merken in het universum en heeft een zeer groot potentieel dat zeer zeker door Slimane’s visie succesvol zal worden geëxploiteerd,” aldus François-Henri Pinault, CEO van PPR.

Inmiddels is de eerste mannencollectie van zijn hand voor zomer 2013 afgelopen juni exclusief getoond aan alleen de inkopers, zonder aanwezigheid van de pers. Ook heeft Slimane de naam veranderd naar “Saint Laurent Paris” en werkt hij vanuit Los Angeles in plaats van Parijs. Volgens Pierre Bergé (ex-partner van Yves) is dit een excellent idee: “Ik hoop hiermee dat Hedi definitief afrekent met zijn twee voorgangers, Ford en Pilati,” die nooit Bergé’s goedkeuring konden krijgen. Ongetwijfeld zal door Hedi’s creatieve visie dit modehuis snel weer één van de meest begeerlijke modelabels gaan worden. Daar waar het eigenlijk altijd al thuis hoorde.













GERELATEERDMEER VAN BERNARDO VAN EEKHOUTMEEST GELEZEN VAN BERNARDO VAN EEKHOUT

Paris Menswear 2012-2013

Bernardo van Eekhout, in Mode & Lifestyle op 14 november 2019
Reageren? Jouw reactie:

Je naam:
Email (wordt niet getoond):
min. 15 karakters, geen links of html svp








TOP STORIES

MEEST GELEZEN (6 mnd)IN MODE & LIFESTYLEIN NUMMER 254














bottom image




Entire © & ® 1995/2019 Gay International Press & Stichting G Media, Amsterdam. All rights reserved.
Gay News ® is een geregistreerde merknaam. © artikelen Gay News; duplicatie niet toegestaan. Opname uitsluitend na schriftelijke toestemming van uitgever, met verplichte bronvermelding gaynews.nl. Door derden overgenomen artikelen worden in rekening gebracht, en zo nodig geincasseerd. Gay News ISSN: 2214-7640, ISBN 8717953072009. Gay News op Wikipedia.
Volg Gay News:
Twitter Issuu
RSS RSS Editors
zelfstandige Escortboys

CMI
Neem contact op
Abonneren
Adverteren






© 1995/2019 Gay News ®, GIP/ St. G Media