Back to Top
Vrijdag 15 Nov
86374 users - nu online: 1155 people
86374 users - nu online: 1155 people login
VAN ONZE EDITORS
Share:







lengte: 9 min. Printervriendelijke Pagina  
Milan Menswear 2012-2013


door Bernardo van Eekhout in Mode & Lifestyle , 19 oktober 2012

This article is also available in English
lengte: 9 minuten


Met de Spaanse bankencrisis, de ineenstorting van de vastgoedmarkt in Ierland en de Griekse schuldencrisis worden alle Europese landen in de Eurozone momenteel in een wurggreep gehouden, met als gevolg wankelende economieën, nerveuze beurzen en pessimistische consumenten die geen geld durven uit te geven. Hoe belangrijk is in deze onzekere tijd dan nog dure designerkleding?

PradaItalië lijkt na Portugal, Ierland en Griekenland het vierde Europese land te zijn dat in financiële problemen komt door een te grote staatsschuld. Van alle landen in de Eurozone heeft alleen Griekenland een grotere staatsschuld dan Italië. Modelabel Prada waarschuwde al dat een aanhoudende euro-crisis de vrijgevige toeristen uit Italië zou wegjagen. Zij die de luxelabels nog een beetje beschermden van een onzekere wereldwijde economie en ze zelfs nog enigszins financieel spekten. “Als de Griekse crisis zich naar Spanje of Italië uitbreidt dan heeft dat een remmende invloed op de uitgaven van toeristen. En als dat uitwerking heeft op toeristen, dan heeft dat ook impact op ons,” aldus Prada’s vice president Carlo Mazzi.

In navolging van andere ontwerpers speelt Miuccia Prada logischerwijze dit seizoen op safe. Een bataljon aan dandy kamerjassen (soms met bontkraag) en trenchcoats (soms mouwloos) waarbij veel kleding laag over laag wordt gedragen. Verschillende streepdiktes en grijstinten over elkaar. Herenmantels over jassen: klassiek, draagbaar en ietwat degelijk. Als accessoires revolverpins op borsthoogte en opvallende brillen. Voor de finale liep een aantal bekende acteurs mee zoals Gary Oldman, Tim Roth en Adrien Brody. De collectie is dan ook geïnspireerd op invloedrijke en/of machtige mannen. “Kleding is een instrument van macht en een manier om mannelijke ijdelheid te uiten,” aldus Miuccia Prada. “Deze collectie vormt een kloof tussen machtige mannen en hoe mode autoriteit en superioriteit kan uitstralen.”

BurberryAlle economische crisis ten spijt realiseerde Prada in de eerste drie maanden van 2012 op de Europese markt haar beste verkoopresultaat met een stijging van zevenenvijftig procent. De nettowinst in die periode bedroeg 121,7 miljoen euro. “We hebben deze cijfers weten te bereiken in een onzeker en erg onvoorspelbaar (mode)-klimaat. We zijn zeer tevreden met het resultaat,” aldus Patrizio Bertelli, C.E.O. van Prada. In de komende drie jaar is Prada van plan 260 nieuwe winkels te gaan openen; met name in de opkomende markten zoals Brazilië, China, India en de landen rondom de Perzische Golf. Dit jaar opent Prada twaalf tot vijftien winkels in China. “Wij als bedrijf profiteren van het toenemend aantal rijke Chinese toeristen die de groei in Europa doen toenemen. We gaan uitbreiden in Marokko, Istanboel, Beiroet, Dubai en Quatar. Maar ook Brazilië is een markt waar we naar kijken,” aldus Bertelli. Opvallend genoeg veel landen buiten de onstabiele Eurozone.

In navolging van Prada overweegt ook Versace een beursgang om zo genoeg financiële middelen in huis te hebben om de concurrentie in de modebranche te kunnen bijbenen. Wel wil Versace onafhankelijk en absoluut een familieconcern blijven. Het door de Italiaanse modelabels dominerende modebeeld van mannen in pak is ook bij Versace geen uitzondering; double breasted krachtige bankierspakken met verticale strepen die rond de taille steeds smaller worden. Grafisch interessant. Over the top denimjasjes, haltertops en jeans overladen met gouden studs in grafisch vierkant patroon.

Voor crisisbegrippen een explosie van kleur: framboosrode lammycoats, fluor gekleurde bontkragen, full color bedrukte jeansoutfits; soms ligt het net aan de grens van wansmaak maar het is wel Versace pur sang. “Ik noem het hard en glamour,” verklaart Donatella Versace. “Een ironische insteek van militaristische kleding, met name bij de accessoires van pins en hoeden. Er is ook veel kleur. We hebben speciaal voor de show en alleen voor ons negentien modellen geboekt, want ik wilde een nieuwe Versace-man neerzetten.” Na jaren van verlies maakt Versace eindelijk weer winst; dankzij groei in Amerika en nieuwe opkomende regio’s zoals Brazilië en Azië was de winst over 2011 8,5 miljoen euro. In 2010 was er nog een verlies van 21,7 miljoen euro. En natuurlijk heeft de samenwerking met H&M verleden jaar het merk Versace een enorme boost en naamsbekendheid gegeven.


Fashion Heritage

En wat is Gucci’s antwoord op de huidige crisis? Een opsomming van bekende en risicoloze Gucci-klassiekers zonder teveel sex-appeal, maar wel begeerlijk mooi uitgevoerd. Want volgens Gucci’s creative director Frida Giannini moeten mannen zichzelf niet al te serieus nemen en onthouden dat klassiek altijd dé beste keuze is. Met als collectienaam “Les Fleurs de Gucci” toont ze pakken in velours of botanische bloemenprints, ultrasmalle pantalons (met ritssluiting in de pantalonpijpen) in paisley-prints, grof (hand)-gebreide truien en vesten als warme bescherming. Bruine croco-schoenen met bijpassende tassen maken de verfijnde Gucci-man compleet. “Ik was echt op zoek naar iets romantisch maar tegelijkertijd ook erg decadent. Ik dacht aan bohemien grunge,” verklaart Giannini. “Maar romantiek was toch wel de hoofdsleutel voor deze collectie. Ik wilde echt spelen met verschillende lagen over elkaar en verschillende proporties, daarom zijn er veel jassen; single breasted, double breasted, grote truien die op een gemakkelijke manier worden gedragen.”

Veel korte, krappe jasjes met als mooiste die in militaire versie met een dubbele rij gouden knopen tot aan de schouder. Het smoking avondgedeelte in zwart velours oogde echter zwaar en gedateerd. In 2011 opende Gucci wereldwijd negenenvijftig winkels en in 2012 komen daar nog eens vijfenveertig bij. Met een geschatte waarde van 6,42 miljard dollar staat Gucci op de vijfde plek van de internationale luxemerken BrandZ ranglijst.

Juist in deze economische moeilijke tijden pronken luxemerken met termen als traditie, vakmanschap en erfenis; de sleutelingrediënten voor succes. Om zo de kleding extra meerwaarde te geven en zich te onderscheiden van andere, concurrerende luxemerken. Kleding met een geschiedenis. Dat is ook de achterliggende gedachte bij het mode duo Dolce&Gabbana die hun kleding echter niet “retro” vinden. “Kleding moet eruit zien alsof het al een heel leven achter de rug heeft. Het gaat om herinneringen, bekendheid en comfort,” aldus het modeduo.

De show opent met een parade van zwarte kostuums (de meest veilige en verkoopbare outfit) soms met capes gedragen of op donkere jeans. Veel grijze tweedstoffen met gouden borduursels voor truien, herenmantels met bontkraag en blazers. Maar de vele outfits met rijkelijk zwaar geborduurde gouden borduursels, die moeten overkomen als kleding met een lang en rijk verleden, ogen echter als theaterkostuums en zijn niet zozeer geschikt voor dagelijks gebruik. “We willen mensen iets geven om over te dromen zodat ze even kunnen ontsnappen uit de harde realiteit. Want de situatie in de wereld ziet er niet goed uit,” aldus het modeduo. Maar gouden schijn (uit de collectie) bedriegt. Het feit dat er acht Chinese mannelijke modellen meeliepen in de show geeft wederom aan dat de Chinese markt steeds belangrijker wordt voor de grote Italiaanse modelabels.


Luxury Tailoring

De favoriete luxemerken in China zijn momenteel Rolex, Gucci, Mercedes, Chanel, Armani en Louis Vuitton. Waarbij de Chinese mannelijke consument in eigen land goed is voor zo’n tweederde van alle luxe bestedingen, mede door de cadeaucultuur die in China onder zakenmannen en overheidsfunctionarissen heerst. In 2010 steeg het aantal miljonairs-huishoudens in China met eenendertig procent tot 1,11 miljoen en hiermee komt China op de derde plaats te staan achter de Verenigde Staten en Japan. Tussen 2010 en 2020 zullen de bestedingen aan luxegoederen in China jaarlijks gemiddeld met zo’n dertien procent stijgen, mede doordat de consumenten in deze op twee na rijkste wereldeconomie steeds rijker worden. In 2011 was die stijging dertig procent.

Europese merken doen dan ook hun uiterste best om hun populariteit in China te vergroten. Zo heeft Gucci tweeënveertig winkels in China, Louis Vuitton heeft er veertig, Burberry telt er negenenvijftig. Dolce&Gabbana willen in de komende twee jaar zo’n dertig nieuwe winkels in China gaan openen. Over 2011 maakte Burberry een winst van 376 miljoen pond waarvan tien procent van de gehele omzet is te danken aan de Chinese bestedingen. “Er zijn dertig steden in China die net zo groot zijn als Londen. En in de komende drie, vier jaar zal het middenklasse segment in China zevenvoudig groeien,” aldus de C.E.O. van Burberry over de groeikansen in China.

Om het de consument nog gemakkelijker te maken biedt dit Engelse modelabel (als enige) de consument de mogelijkheid om kleding rechtstreeks van de catwalk te kopen middels iPads in de winkels. En die consument zal zich moeten wurmen in de meest smalle en krappe tailormade blazers/trenchcoats van dit seizoen: in grijs tweed, corduroy of velours. Pantalons zo strak als leggings. Het korte, tot de taille reikende jasje (het must have item van dit seizoen) komt bij Burberry in bombermodel en is gewatteerd met forse opstaande kraag; vaak over de pakken gedragen. “Ik heb de collectie The Gentleman genoemd omdat ik de kleding beschaafd wil laten overkomen. Hiermee vier ik het kledingvakmanschap van Burberry dat traditioneel is maar ook bereikbaar en sexy,” aldus creative director Christopher Bailey.

Na enige seizoenen van afwezigheid is modehuis Valentino weer terug op de Milanese catwalk. Met als nieuwe creative directors Maria Grazia Chiuri en Pier Paolo Piccodi was de korte show een elegante en luxueuze opsomming van supersmalle pantalons, veel vierkant gesneden jassen en jacks (soms tweekleurig uitgevoerd of in twee verschillende materialen) en zwart leder. Nieuw qua proporties oogde de klassieke trenchcoat maar nu met overhangende mouwen voor een wijder silhouet. “De Italiaanse spirit is hoofdsleutel voor al ons werk.

Alles is erg subtiel om zo gebeeldhouwde ‘lichtheid’ te geven aan authentieke kledingitems uit de mannengarderobe. We hebben de mannencollectie met dezelfde waarden gecreëerd zoals we dat ook bij de couturecollecties van vrouwen doen,” aldus de twee designers. Overigens is de Valentino-man mannelijk genoeg om een handtas te dragen die qua kleur matcht met zijn outfit. Over de gehele wereldwijde bestedingen aan kleding neemt die van mannenconfectie veertig procent in en groeide over 2011 twee keer zo snel als die van vrouwen.

Mannenkleding is dus duidelijk “booming business.” In de luxe kledingmarkt zijn mannen zelfs goed voor zo’n vijftig procent; mede door de bestedingen van de mannelijke consument in opkomende markten zoals Azië en dan met name in China. Daar zullen dan ook door PPR (het luxeconglomeraat dat merken bezit zoals Gucci en YSL) men’s-only concept winkels worden geopend voor onder andere Gucci en Bottega Veneta.


Sinister Black

Ontwerpers komen en gaan bij modehuizen zoals ook sporters regelmatig van club veranderen. Voor de laatste maal toonde de Belgische ontwerper Raf Simons als creative director zijn mannencollectie voor Jil Sander. Een sinistere en donkere collectie waarbij zwart de hoofdrol speelt.

De show werd gehouden in een ondergrondse parkeergarage wat qua kilheid overeenkwam met de onheilspellende lange lederen Matrixjassen, kostuums van zwart leder,... ieder denkbaar jasmodel werd wel getoond in zwart leder: trenchcoats, parka’s, manteljassen. De strengheid wordt versterkt door de bijpassende zwarte handschoenen, stropdassen, brilmonturen en de strakke haarscheidingen van de mannelijke modellen. “Er zijn bepaalde dingen die we weten over hoe mannen zich kleden. Dat was voor mij het startpunt voor deze collectie; zoals het zwarte kostuum, de zakenman, zwart leder,” verklaart Simons. “Er bestaat de seksuele man, maar ook de man die altijd een jongen blijft, de familieman of de man als buitenstaander. Maar zeker weten doen we het niet, de man kan seksueel zijn maar wellicht is hij wel een moordenaar... of een control freak?”

In mei is Raf Simons benoemd tot creative director voor Christian Dior alwaar hij de vorig jaar ontslagen John Galliano opvolgt. Hiermee zal hij gekatapulteerd worden tot één van de meest invloedrijke ontwerpers binnen de internationale modescene. Zijn mannencollecties onder eigen naam zal hij nog wel blijven ontwerpen. Maar daarover meer in het volgende nummer waar de collecties uit Parijs zullen worden besproken.  














GERELATEERDMEER VAN BERNARDO VAN EEKHOUTMEEST GELEZEN VAN BERNARDO VAN EEKHOUT

Milan Menswear 2012-2013

Bernardo van Eekhout, in Mode & Lifestyle op 25 oktober 2019
Reageren? Jouw reactie:

Je naam:
Email (wordt niet getoond):
min. 15 karakters, geen links of html svp




















bottom image




Entire © & ® 1995/2019 Gay International Press & Stichting G Media, Amsterdam. All rights reserved.
Gay News ® is een geregistreerde merknaam. © artikelen Gay News; duplicatie niet toegestaan. Opname uitsluitend na schriftelijke toestemming van uitgever, met verplichte bronvermelding gaynews.nl. Door derden overgenomen artikelen worden in rekening gebracht, en zo nodig geincasseerd. Gay News ISSN: 2214-7640, ISBN 8717953072009. Gay News op Wikipedia.
Volg Gay News:
Twitter Issuu
RSS RSS Editors
zelfstandige Escortboys

CMI
Neem contact op
Abonneren
Adverteren






© 1995/2019 Gay News ®, GIP/ St. G Media