Back to Top
Vrijdag 15 Nov
86374 users - nu online: 1174 people
86374 users - nu online: 1174 people login
VAN ONZE EDITORS
Share:







lengte: 10 min. Printervriendelijke Pagina  
Milan Menswear 2012


door Bernardo van Eekhout in Mode & Lifestyle , 23 april 2012

This article is also available in English
lengte: 10 minuten


Over 2011 bedroegen de totale inkomsten van de Italiaanse modemerken zo’n drieënzestig miljard euro. Het label “Made-in-Italy” doet het internationaal dus duidelijk goed. Maar de huidige eurocrisis doemt als een dreigende, donkere wolk boven het Italiaanse modelandschap. “Het meest evidente aspect van de huidige economische situatie is de totale onzekerheid van de toekomst,” aldus president Mario Boselli van de Nationale Kamer van de Italiaanse Mode.

Ondanks alle alarmerende berichten over de dalende euro, stijgende staatsschulden en de algemeen stagnerende Europese economieën zijn de omzetcijfers over 2011 voor vele Italiaanse modemerken uiterst positief geweest. Zo rapporteert bijvoorbeeld Ermenegildo Zegna een verkoopstijging van veertien procent over 2011 naar een totale opbrengst van 1,1 miljard euro. “We komen uit een uiterst voortreffelijk 2011, waarbij we naast Azië ook goed hebben verkocht in Europa dankzij de bezoekers uit Rusland en Brazilië,” aldus Gildo Zegna.

Roberto Cavalli zag zijn omzet over de eerste zes maanden van 2011 met zo’n 6,8 procent stijgen. Giorgio Armani laat zich in ieder geval niet al te somber maken door de Italiaanse schuldencrisis. “Ik kan niet de hele tijd bezorgd zijn. Anders zou ik simpelweg mijn geld pakken en op vakantie gaan. Bovendien was het jaar 2011 positiever dan verwacht en we zijn momenteel ook goed op koers.”


Met een vooral stijgende “koophonger” naar luxe mannenkleding in China, zien luxeconglomeraten LVMH en PPR (eigenaar van onder andere Gucci en Alexander McQueen) zich genoodzaakt om hun investeringen in dit land te intensiveren.

De markt voor luxe herenkleding (die goed is voor zo’n veertig procent van de totale mannenkledingmarkt) is zo’n 180 miljard euro waard en groeit jaarlijks zo’n veertien procent.

Daar waar Europa in een algehele recessie verkeert, staat China duidelijk op het punt om marktleider te worden als het gaat om allerlei producten die over de top zijn qua aanschafprijs. De verkoop van luxe goederen bedroeg in China over 2011 zo’n 12,57 miljard dollar. Het nieuwe geld begeeft zich duidelijk in China en er is geen enkel merk dat daar niet van mee wil profiteren.

Momenteel is China ’s werelds grootste luxegoederenmarkt in termen van groei, die jaarlijks gemiddeld met zo’n twintig tot vijfentwintig procent stijgt. Rond 2020 zal China goed zijn voor zo’n vierenveertig procent van de totale wereldwijde luxegoederenmarkt, wat nu nog zo’n zeventien procent is.

In 2011 heeft de Chinese consument meer Lamborghinis en Rolls Royce auto’s gekocht dan wie ook in de gehele wereld. De Chinese consumenten van luxegoederen zijn vaak jonge volwassen (gemiddeld zo’n vijftien jaar jonger dan de Westerse consument) die extrovert zijn en geen moeite hebben om hun rijkdom publiekelijk tentoon te spreiden.

Deze nieuwe selfmade miljonairs hebben hun rijkdom vergaard door de verkoop van in massa geproduceerde artikelen in het buitenland en willen voor zichzelf enkel en alleen het allerbeste. Soms hebben deze superrijke, tweede generatie jongeren geld geërfd van hun ouders, die op hun beurt dát kopen wat hun kinderen graag willen hebben. Men is van mening dat de mannenmarkt gaat exploderen, want de vraag is erg groot en mannelijke Chinese consumenten kennen geen grenzen. De bekende Italiaanse merknamen zijn dan ook hot en booming business in China.

Exclusive Luxury

Er is een duidelijke trend gaande waarin consumenten op zoek gaan naar peperdure producten die ook nog eens hoogst exclusief zijn: hyper luxury. Naar datgene wat nog niemand anders heeft. Bekende merknamen zijn nog steeds absolute bestsellers, maar de huidige economie heeft wel gedicteerd dat het niet langer en vogue is om zichtbare logo’s te dragen. “Ik denk dat de wereld steeds meer en meer onpersoonlijk wordt en kleding/objecten worden in toenemende mate massaal geproduceerd, waardoor er een verlangen ontstaat naar dat ene ‘zeldzame’ en ‘exceptionele,’” aldus Tom Ford. “Terwijl de economische groei lijkt te stagneren is er nog nooit zoveel rijkdom in de wereld geweest als in de afgelopen tien jaar.”

Als je als luxe merknaam een uniek, handgemaakt of limited-edition product op de markt brengt, dan creëer je iets exclusiefs wat nog niemand anders heeft. Zo wordt in China een handtas van Afrikaans krokodillenleder van Bottega Veneta voor zo’n slordige 51.000 dollar verkocht en brengt Burberry limited-edition trenchcoats op de markt.

“Mensen keren zich af van ‘wegwerp-consumptie,’ van producten die niet lang meegaan. Wellicht komt het door de financiële crisis dat we zorgvuldiger zijn geworden in het aanschaffen van producten. Er zullen altijd mensen zijn die op zoek zijn naar uitzonderlijke luxeproducten en misschien is de volgende stap wel dat de vraag naar ambachtelijk vakmanschap zal toenemen als tegenhanger van het digitale tijdperk waarin we leven,” aldus Tomas Maier, creative director van Bottega Veneta.

Ontdaan van allerlei accessoires zoals stropdassen, ceintuurs of sokken oogde de collectie van Bottega Veneta sober en uiterst mannelijk. Het nieuwe mannenpak (in neutrale aardse tinten) is minimalistisch chic: met blinde sluiting, hoog gesloten Mao-kraag, zakken op borsthoogte (al dan niet gesloten met ritsen) en deels gekreukt. De schoenen vaak matchend qua materiaal.



Mooi zijn de zwart-wit grafische truien met boothalskraag alsmede de shirts met bijpassende vesten in strakke lijnenprint. “De inspiratie was een enkel stuk kleding dat voor mannen werkt zoals een jurk dat voor vrouwen doet. Het is een intrigerend idee maar gemakkelijker in theorie dan in de praktijk. Overigens vind ik alles wat gaande is inspirerend, zoals de Arabische lente.”



Voor Burberry’s creative director Christopher Bailey was juist Afrika zijn inspiratiebron.

Gekleurde raffiamutsen, stam-achtige cirkelprints voor parka’s, shirts en bermuda’s, hand gebreide raffiatruien, vogelappliqués van vilt op witte shirts; alles mijlenver verwijderd van het eigen Britse karakter.

Veel handwerkdetails in de truien en shirts met opgestikte gekleurde houten kralen in grafische patronen.

“Ik houd van al de digitale mogelijkheden, maar het is nu tijd om dingen met de hand te maken.

Ik wilde een ode brengen aan het handwerk dat vaak in kleding zit verborgen. Ik wilde het vakmanschap laten zegevieren en noem het dan ook ‘handgemaakte erfenis,’” aldus Bailey.
Dankzij de laatste technologie was de show live via internet te volgen en met zo’n miljoen volgers op Facebook is Burberry de meest populaire merknaam op dit medium.

Over het eerste halfjaar van 2011 heeft Burberry een nettowinst van 137,3 miljoen euro gerealiseerd, een stijging van eenenveertig procent ten opzichte van 2010. De stijgende omzet is voor een deel te danken aan het openen van nieuwe winkels in het Midden Oosten en Hong Kong. Momenteel heeft Burberry wereldwijd 187 eigen winkels en er moeten tien winkels bijkomen in onder andere China en Latijns-Amerika.


International Golf

Ook voor Prada was 2011 qua verkoopcijfers een fantastisch jaar, waarbij het over de eerste negen maanden van 2011 een nettowinst rapporteerde van 279,2 miljoen euro; een stijging van vijfenzeventig procent in vergelijking met 2010. Mede dankzij de toenemende vraag in Azië. Prada ziet dan ook dit werelddeel als haar grootste afzetmarkt, waarbij de inkomsten uit deze regio met negenendertig procent stegen.

In de komende jaren verwacht Prada de omzet in China zelfs te verdrievoudigen. “Zo rond de veertig procent van onze omzet komt uit Azië en het zou zelfs kunnen stijgen naar vijftig procent in 2012. Ik verwacht niet dat de Chinese economie zal lijden onder de wereldwijde crisis,” aldus Patrizio Bortelli (CEO van Prada). Maar ook Rusland en Zuid-Amerika worden als belangrijke toekomstige afzetmarkten gezien.
De kracht van Miuccia Prada ligt in het gegeven dat iedere collectie van haar hand compleet afwijkend is van de voorgaande, zonder enige continuïteit. Ieder seizoen verrast ze weer met een nieuw, onvoorspelbaar thema; ditmaal de golfwereld.

“Zelf haat ik golf en ik speel het niet eens, maar toch is het internationaal,” verklaart Prada. Op haar ironische manier vertaalt zich dat naar geruite blazers en pantalons, glanzende tricotvesten, fel gebloemde pantalons en gewatteerde jacks met bijpassende golftassen. De shirts, golfcaps en jaren zestig jacks met cartoonprints van ondermeer golfers en surfers zijn ongetwijfeld de meest commerciële en begeerlijke items uit de gehele collectie. De gebloemde golfshirts met zilveren studs zijn zeker niet esthetisch verantwoord en smaakvol, maar omdat ze nu eenmaal Prada’s handschrift dragen komt ze er bij de modecritici mee weg. “Het is Americana, waarbij ik golf als excuus gebruik om het excentriek en vrolijk te maken.”

Minder enthousiast is Armani over de collecties van zowel Prada als die van Dolce & Gabbana. Hij noemt ze “belachelijk, lelijk, clownesk en niet draagbaar. Vandaag de dag is mode niet meer in handen van de eigenaren, maar van banken en aandeelhouders. Prada’s probleem is dat zij het geld moeten terugbetalen dat banken aan hen hebben geleend om het modehuis op te bouwen. Ik heb geen zin om aan te moeten kloppen bij hoge pieten want mijn modehuis heeft geen schulden.” Giorgio Armani is inderdaad als één van de weinige ontwerpers nog eigenaar van zijn (mode)-imperium.

Overigens moet het Italiaanse modeduo Domenico Dolce en Stefano Gabbana wederom voor de rechter verschijnen. Tezamen met vijf andere medewerkers binnen hun modehuis worden ze verdacht van belastingontduiking via een bedrijf in Luxemburg. In totaal zou het modebedrijf voor 416 miljoen euro aan belastinggeld hebben ontdoken. In april 2011 werden de ontwerpers nog vrijgesproken wegens gebrek aan bewijs, maar dat vonnis heeft de Hoge Raad inmiddels verworpen. “Ons geweten is zuiver. De beslissing ligt nu in Gods handen. De Italiaanse staat weet niet wat ze moet doen om geld van ons te krijgen. Misschien is het maar beter voor ons dat we Italië verlaten...,” aldus Dolce & Gabbana.





Gentlemen’s Classics

Ook Gucci bijt zich stevig vast in de Chinese markt en brengt zelfs speciale producten op de Chinese markt zodat de Chinezen niet alleen de goedkopere Europese producten zullen kopen. De omzet steeg bij Gucci in het derde kwartaal van 2011 met 17,6 procent to 788,2 miljoen euro. Maar niet alles is even goed nieuws uit China.

Zo werd Gucci onlangs nog door Chinese medewerkers beschuldigd van onmenselijke werkomstandigheden en onderbetaling. Opvallende aantijgingen, want Gucci wekt juist door haar advertenties de indruk dat de producten met de grootst mogelijke ambachtelijke zorg worden geproduceerd. Gucci heeft inmiddels maatregelen getroffen om goede werkomstandigheden in China te waarborgen.

Voor deze zomer bestaat de ultieme Gucci-outfit uit een jaren zestig geruite blazer met zwarte kraag, smalle zwarte pantalon met rood afgezette biesjes op de pijpen en de alom bekende Gucci-loafers. Want creative director Frida Giannini houdt het graag veilig en commercieel verantwoord en schuwt frivole uitspattingen.

Zeker in tijden waarin het economisch allemaal wat minder gaat. Voor ’s avonds zijn er perfect gesneden, grafische, zwart-wit geruite pantalons en blazers met een hoog cocktail lounge gehalte. “Ik dacht aan een gentlemen’s club; maar dan op een relaxte manier met een sportieve attitude. We hebben geen enkele stropdas of sokken in de collectie gebruikt. De Gucci-loafer vormt deel van onze DNA en is inmiddels een echte klassieker,” aldus Giannini.



Niet altijd even geslaagd mixt Donatella Versace moeiteloos kanariegeel, fuchsia-roze, turkooisblauw en bloedrood met elkaar, want de Versace-man is nu eenmaal nooit een grijze muis geweest. Hoewel de show wel opende met zakelijke, grijze kostuums (de mouwen opgestroopt) en matching loafers zonder sokken. Het geföhnde, golvende haar van de modellen is geïnspireerd op oude foto’s van wijlen Gianni Versace’s collecties uit de jaren negentig. “De gehele Versace-signatuur is hier present. Het is een viering van wat ik voel. Een aangename terugblik naar de jaren negentig, hoogtedagen van Gianni,” aldus diens zus Donatella Versace. Eyecatchers zijn de sportieve baseball jacks en shirts van geperforeerd suède met bloemapplicaties. Gedragen op lederen bandplooibermuda’s. Blazers worden met één of twee gespen gesloten en hebben gedateerde, brede, oversized jaren tachtig schouders.

Ook de lederen tassen komen in XXL-formaat, waarin de Versace-man al zijn onmisbare beautyproducten kwijt kan. Was Versace in 2009 met 49,6 miljoen euro nog verlieslijdend, over 2010 boekte het merk een winst van 22,3 miljoen euro. Over de eerste helft van 2011 stegen de verkoopcijfers met twintig procent en komen ze dicht bij de 300 miljoen euro. Voor de toekomst streeft Versace naar het behalen van een omzet van 700 miljoen dollar in 2014.













GERELATEERDMEER VAN BERNARDO VAN EEKHOUTMEEST GELEZEN VAN BERNARDO VAN EEKHOUT

Milan Menswear 2012

Bernardo van Eekhout, in Mode & Lifestyle op 29 april 2019
Reageren? Jouw reactie:

Je naam:
Email (wordt niet getoond):
min. 15 karakters, geen links of html svp




















bottom image




Entire © & ® 1995/2019 Gay International Press & Stichting G Media, Amsterdam. All rights reserved.
Gay News ® is een geregistreerde merknaam. © artikelen Gay News; duplicatie niet toegestaan. Opname uitsluitend na schriftelijke toestemming van uitgever, met verplichte bronvermelding gaynews.nl. Door derden overgenomen artikelen worden in rekening gebracht, en zo nodig geincasseerd. Gay News ISSN: 2214-7640, ISBN 8717953072009. Gay News op Wikipedia.
Volg Gay News:
Twitter Issuu
RSS RSS Editors
zelfstandige Escortboys

CMI
Neem contact op
Abonneren
Adverteren






© 1995/2019 Gay News ®, GIP/ St. G Media