Back to Top
Zondag 17 Nov
86374 users - nu online: 1114 people
86374 users - nu online: 1114 people login
VAN ONZE EDITORS
Share:







lengte: 10 min. Printervriendelijke Pagina  
Menswear 2011-2012 Milaan


door Bernardo van Eekhout in Mode & Lifestyle , 19 oktober 2011

This article is also available in English
lengte: 10 minuten


Voor menige Italiaanse modehuizen is de laatste nasleep van de mondiale crisis eindelijk bijna overwonnen. Vele boekten alweer enorme omzetwinsten over 2010. Opgelucht kan men weer naar de toekomst kijken en zich met name richten op de opkomende markten zoals India, Rusland en China.

De Italiaanse luxesector verwacht eind dit jaar weer op hetzelfde niveau te zitten als in de periode vóór de wereldwijde crisis, waarin met name 2007 en begin 2008 voor de modebranche enorme piekjaren waren. Wereldwijd zit de markt voor luxe producten goed in de lift en verwacht men dat de omzet ervan eind 2011 zal stijgen met zo’n acht miljard naar een totale waarde van 164 miljard Engelse ponden.

Met name in de VS zijn de verkopen van luxe producten na de recessie in 2010 omhoog gesprongen met zo’n tien tot twaalf procent. Uitgaven aan luxe merkkleding stegen daar met vijfendertig procent. Over het algemeen koopt de consument nu weliswaar minder items... maar wel duurdere. “De crisis heeft ons duidelijk realistisch gemaakt,” concludeert Giorgio Armani terecht.

Dit jaar kan de verkoop van Italiaanse luxegoederen klimmen naar het hoogste niveau sinds 2007. Dit als gevolg van de enorme vraag vanuit China en door de opleving in de VS. Dat merkt ook het label Ermenegildo Zegna dat over 2010 de nettowinst heeft verdriedubbeld (dankzij een forse omzetgroei in China) en verwacht dat de verkoop dit jaar zal groeien met zo’n tien procent en uiteindelijk hoger zal uitkomen dan de 870,6 miljoen euro omzet van 2008.

“Het herstel is sneller dan we hadden verwacht. Waarbij de omzetgroei uit China zo tussen de dertig-veertig procent ligt. Maar ik maak mij wel zorgen over de ontwikkelingen in 2012, over hoe Europa dan evolueert en de aanhoudende onduidelijkheid in Amerika,” concludeert Ermenegildo Zegna.

Versace

Versace verwacht over 2011 een omzetstijging van 4,4% naar een bedrag van over de 300 miljoen euro. “Het is zeer moeilijk te voorspellen wanneer de omzet in westerse landen terug gaat naar die van voor de crisisperiode. Ons gevoel is dat de crisis definitief de perceptie van de consument heeft bepaald in relatie tot wat voor waar hij voor zijn geld krijgt,” aldus Versace’s CEO Gian Giacomo Ferraris. Ook andere modehuizen zoals Prada en Salvatore Ferragamo hebben hun winsten over 2010 zien stijgen door booming China. Momenteel telt China zo’n 960.000 miljonairs en twaalf procent van alle bestedingen aan luxeproducten wereldwijd wordt door de Chinezen gedaan.

Men voorspelt dat China in 2020 de grootste markt zal worden voor luxeproducten en het goed zal zijn voor zo’n vierenveertig procent van alle bestedingen. Wat zal gaan inhouden dat ze meer luxeproducten zullen gaan kopen dan dat de gehele wereld nu doet. Volgens Marco Bizzarri (CEO van luxelabel Bottega Veneta) wordt 2010 een testjaar voor de Italiaanse modehuizen. “Het is gemakkelijk om een herstel te zien als we de resultaten vergelijken met 2009, wat een uitermate moeilijk jaar was voor de Italiaanse modesector.”

Italiaanse modevertegenwoordigers voorspellen dat de wereldwijde verkoop de komende tien jaar zal gaan verdubbelen vanwege de vraag vanuit opkomende landen, zoals Rusland, India, China en Brazilië. Verwacht wordt dat kopers uit die landen in 2020 goed zullen zijn voor vijftig procent van de wereldwijde uitgaven aan luxe artikelen. Kopers uit diezelfde vier landen waren in 2009 nog goed voor zo’n dertig procent van de wereldwijde luxe bestedingen. Toch hebben niet alle Italiaanse modehuizen de crisis goed doorstaan en hebben sommigen hun creative directors ontslagen zoals bij Trussardi en Gianfranco Ferré, waarbij laatstgenoemde de beslissing nam naar aanleiding van de magere verkoopresultaten.

’80s Oversized

Een nieuw seizoen... een nieuw silhouet. Het seizoenenlang gepropagandeerde tight-to-the-body-silhouet lijkt te worden ingeruild voor een breder silhouet; minder smalle schouders en minder nauw rondom de taille, getuige het nieuwe drie-knoops jasje bij Prada dat hoekig is qua snit, niet getailleerd en met verbrede, afgezakte schouders. Herenmantels zijn oversized met overhangende schouders, wat vooral in de jaren tachtig een veel gezien silhouet was. Hoe serieus de daarbij behorende knickerbockers met kniekousen moeten worden genomen is nog maar de vraag. In het oog springend zijn de glimmende lurex poloshirts en V-hals truien; in dennengroen, paars of een retro-print als uit de jaren vijftig.


“Het is privé en persoonlijk, sophisticated en met gestratificeerde [= laagswijs op elkaar gelegde] lagen. Het is geen extravagant idee op zich, maar wel het persoonlijk aanbrengen van lagen,” verklaart Miuccia Prada. “Ik ben een goede ontwerpster want ik verkoop.”
En cijfers bevestigen dat, want over 2010 steeg de omzet bij Prada met honderdvijftig procent van 88,4 miljoen euro in 2009 naar 221,2 miljoen euro. Met name in Azië werd een flinke omzetgroei gerealiseerd van achtenveertig procent, waardoor het inmiddels de belangrijkste markt is geworden voor dit modelabel.

Zelfs bij het mode duo Dolce & Gabbana zijn de korte jasjes beduidend breder in de schouders geworden (veelal uitgevoerd in wol of krijtstreep) en hebben ook zij voor dit seizoen het door hun lang gekoesterde pres-du-corps silhouet losgelaten. Pantalons hebben vaak een laag kruis en worden door smalle zwarte bretels opgehouden.

Optisch interessant zijn de shirts die deels bedrukt zijn met Prince de Galles print of gestreept en deels wit waardoor het lijkt alsof het model twee shirts over elkaar heen draagt. Een idee dat waarschijnlijk snel zal worden overgenomen door bekende winkelketens in een goedkopere uitvoering. “We dringen geen stijl op maar volgen het juist. We noemen onze nieuwe stijl ‘drunge’; een mix van dandy en grunge,” aldus het modeduo.

Als eregast was de Britse zanger Bryan Ferry uitgenodigd, wiens platenhoezen als print de T-shirts sierden. “Natuurlijk ben ik gevleid en de kleding is trouwens ook erg mooi,” aldus de zesenzestig-jarige zanger. Overigens ziet de rechtbank van Milaan wegens gebrek aan bewijs af van vervolging van dit modeduo. Ze werden ervan beschuldigd via een bedrijf in Luxemburg belasting te hebben ontdoken voor een bedrag van bijna één miljard euro.

In het boekjaar van 2010-2011 heeft dit modelabel een omzetgroei gerealiseerd van tien procent naar 1,13 miljard euro, waarbij de omzetgroei vooral te danken is aan de toegenomen belangstelling voor de herencollectie. Wereldwijd telt Dolce & Gabbana 258 merkwinkels waarvan tweeënnegentig in eigen beheer.

Zegna

Het bredere silhouet komt het best tot uiting in de fantastische collectie van Z Zegna: het sportievere broertje van Ermenegildo Zegna. Verbrede schouders voor korte wollen jacks tot aan de taille (soms met bijpassende tasjes om de ceintuur geklemd), oversized karamelkleurige sweaters met capuchon en volumineuze trenchcoat mantels in geruite wollen stof. Een duidelijke verwijdering van het smalle silhouet dat seizoenenlang het mannenbeeld bepaalde.

Het volumineuze jaren-tachtig-silhouet wordt versterkt door gebruik van stug leder, waarbij een nieuwe techniek ervoor zorgt dat er geen zichtbare stiksels te zien zijn; met als resultaat een naadloos leder kledingstuk gevoerd met cashmere. “We zijn eigenlijk ambachtelijke alchemisten. Want het idee is om iets tot een nieuw iets te transformeren,” aldus creative director Alessandro Sartori.

Female Touch

Na een teleurstellende debuutcollectie voor Alexander McQueen is Sarah Burton’s tweede collectie voor dit label een stuk overtuigender. Weliswaar minder excentriek dan McQueen’s eigen handschrift, maar nu onder Burton’s leiding duidelijk een stuk commerciëler. Dramatische, lange rode militaristische mantels met zwarte bontkraag; korte wollen jassen met hoge kragen over elkaar heen gedragen in rood-wit-zwart.

Het traditionele Britse kleermakersvakmanschap komt tot uiting in de mooi gesneden colberts, waarbij in sommige exemplaren de kop van de mouw er los bij hangt. Schitterend is een lange grijze visgraat herenmantel met daaroverheen een losgeknoopte gilet in hetzelfde materiaal uitgevoerd. Moderecensenten zijn lovend over haar werk en zo lijkt Burton het modelabel McQueen voor de toekomst veilig te hebben gesteld.

Alexander McQueen

Na vijf jaar lang shows in privé-theaters, gaat Versace terug naar haar roots door te showen in het Versace-hoofdkwartier in Milaan; daar waar wijlen Gianni ook altijd zijn collecties toonde. Trouw blijven aan ieder zijn eigen identiteit is sowieso voor ieder modelabel het nieuwe credo. De scherp gesneden en streng ogende collectie grenst bijna aan die van de jaren tachtig collecties van Claude Montana. Korte lederen jacks en hesjes met reliëf-noppenprint worden over kostuums gedragen, smalle lederen pantalons met reliëfprint ogen als dierenhuiden; alles in zwart of camel.

Grafische blokpatronen als print voor korte jacks of mantels en als dessin voor twee-kleurige truien. Het rigide uiterlijk wordt versterkt door de strakke, glimmende scheiding die de modellen hebben. “Dit is de terugkeer naar de elegante man. Het casual heb ik achter mij gelaten. Veel zwart-wit en erg grafisch met veel leder en riemen die over de jassen worden gedragen. En ook wat rood en elektrisch blauw, wat ik persoonlijk erg mooi vind,” aldus Donatella Versace.

Voorlopig blijft Donatella nog trouw aan het strakke mannensilhouet. Om dit merk toegankelijker te maken voor een groter publiek is ze een samenwerkingsverband aangegaan met H&M dat vanaf 17 november wereldwijd verkrijgbaar zal zijn. De ontwerpen zullen gebaseerd zijn op iconische designs uit eerdere Versace-collecties. “Ik ben heel enthousiast over onze samenwerking met H&M om op deze manier hun brede klantenkring te kunnen bereiken. De collectie zal typisch Versace zijn voor alles fans wereldwijd,” aldus een overenthousiaste Donatella.

Comeback Color

Werd internet vroeger nog als een bedreiging gezien door menig modemerk, anno 2011 worden veel modeshows rechtstreeks op internet uitgezonden waardoor de consument meteen kan zien wat het modebeeld gaat worden. Inspelende hierop liet het Britse modelabel Burberry de mannen-wintershow 2011-2012 live uitzenden via internet, waarbij de consumenten na afloop een pre-order van de collectie konden plaatsen die binnen twee maanden wordt geleverd.

Ditmaal geeft Burberry’s creative director Christopher Bailey de collectie een flinke kleurinjectie, waarin met name jassen de hoofdrol spelen. Veel variaties op de bekende Britse dufflecoat in verschillende zwart-geel-rood-blauw ruitvariaties, stugge wollen houtje-touwtje jassen in oranje en glimmende plastic regenjassen in geel. Daaronder smalle grijze pantalons, klassieke zwarte veterschoenen met dikke witte zolen en zwarte bontmutsen.

Burberry

“Als een natie zijn we geobsedeerd door het weer en ik wilde dat juist onderzoeken en met name door een ode aan de jas te brengen,” aldus Bailey. Opende de show nog met een projectie van regen op de achterwand... tijdens de finale kwam er daadwerkelijk water naar beneden vallen op de catwalk, waarbij de modellen als bescherming plastic regencapes over hun outfits droegen. Het afgelopen boekjaar heeft Burberry afgesloten met een forse winst van achtendertig procent en ook het eerste kwartaal van 2011 is goed begonnen met een omzetstijging van vierendertig procent naar 417 miljoen euro.

En ook in het eerste kwartaal van 2011 doet Burberry het boven verwachting goed met een gerealiseerde omzet van 416 miljoen euro. Het Britse modelabel opende zesentwintig nieuwe winkels (onder andere in Egypte, Israël en Armenië) en het nam vijftig winkels over in China. “Hoewel we in het oog zullen houden hoe de wereldwijde economische situatie eruit ziet in het komende jaar, willen we blijven doorgaan met investeren om groei te realiseren,” aldus de CEO van Burberry.

De Belgische ontwerper Raf Simons was één van de eersten die vorig seizen weer kleur terugbracht voor heren. En continueert dat wederom voor het label Jil Sander met wollen kostuums in blinde sluitingen in mosterdkleur, fuchsia-roze en babyblauw. Prés-du-corps tricot vesten en poloshirts in felle contrasterende kleuren worden over elkaar gedragen of juist ton-sur-ton. Het meest in het oog springend is de roze parkjas, maar die zal wellicht alleen speciaal voor de catwalk zijn gemaakt. Een summiere verklaring van Simons aangaande de collectie: “Geen referenties en ook geen concept. Enkel en alleen technische en stoffen met structuur.”

Bottega Veneta

Van nichemerk binnen de Franse luxegoederenconcern P.P.R. is Bottega Veneta (met een omzetgroei van zevenenveertig procent in China over 2010) inmiddels uitgegroeid tot een belangrijke speler binnen de internationale mode-scene. Naast veel grijs, zwart en chocoladebruin (onder andere voor zware gebreide vesten en gekreukt zacht leder) ook hier kleuren als feloranje, mosterdgeel en mosgroen voor gekreukte smalle corduroy pantalons. Opvallend kobaltblauw voor driekwart wollen mariniersjassen of houthakkersjassen met houtje-touwtje sluiting.

Met name de gebruikte kleurcombinaties van grijs met een felle kleur hebben een hoog jaren tachtig gehalte. “De elementen waarmee de mannengarderobe wordt opgebouwd variëren niet veel over de tijd. Dus om te veranderen moet je opnieuw uitvinden wat je al hebt,” aldus Veneta’s creative designer Tomas Maier. Stof om over na te denken...













GERELATEERDMEER VAN BERNARDO VAN EEKHOUTMEEST GELEZEN VAN BERNARDO VAN EEKHOUT

Menswear 2011-2012 Milaan

Bernardo van Eekhout, in Mode & Lifestyle op 23 oktober 2019
Reageren? Jouw reactie:

Je naam:
Email (wordt niet getoond):
min. 15 karakters, geen links of html svp




















bottom image




Entire © & ® 1995/2019 Gay International Press & Stichting G Media, Amsterdam. All rights reserved.
Gay News ® is een geregistreerde merknaam. © artikelen Gay News; duplicatie niet toegestaan. Opname uitsluitend na schriftelijke toestemming van uitgever, met verplichte bronvermelding gaynews.nl. Door derden overgenomen artikelen worden in rekening gebracht, en zo nodig geincasseerd. Gay News ISSN: 2214-7640, ISBN 8717953072009. Gay News op Wikipedia.
Volg Gay News:
Twitter Issuu
RSS RSS Editors
zelfstandige Escortboys

CMI
Neem contact op
Abonneren
Adverteren






© 1995/2019 Gay News ®, GIP/ St. G Media