Back to Top
Vrijdag 15 Nov
86374 users - nu online: 1195 people
86374 users - nu online: 1195 people login
VAN ONZE EDITORS
Share:







lengte: 8 min. Printervriendelijke Pagina  
Health - Forever Young in the Sun: de blue zones


door Jasper van Capelle , 20 augustus 2011

This article is also available in English
lengte: 8 minuten


“Blue Zones” zijn de zonnige streken op aarde waar de meeste vitale honderdjarigen wonen. De kans dat je gezond langer dan een eeuw leeft als je in deze gebieden woont, is twintig keer groter dan in de Verenigde Staten. De krachtige honderd-plussers delen één eigenschap: door hun hele leven overdag actief te zijn in zonnige velden of tuinen zitten zij tjokvol met zonvitamine D. Een hoog niveau aan vitamine-D maakt zowel het immuunsysteem als de botten en de spieren supersterk.

De ouderen zien er veertig jaar jonger uit en houden tot aan het eind van hun leven hun spierkracht en hun tanden. Inwoners van de Blue Zone die hun eiland verlaten en een moderne levenswijze aannemen zijn het haasje, verzwakken en sterven net zo snel als ieder ander. Het geheim van de eeuwige jeugd is de juiste voeding van het land en het actieve zonovergoten leven.

De vier eilanden waar wij wat van kunnen leren zijn Okinawa (Japan), Sardinië, Nicoya (Schiereiland van Costa Rica) en Ikaria (Griekenland). Als ritueel wordt in zowel Okinawa - met het grootste aantal inwoners die geboren zijn voor 1900 - als in Costa Rica dagelijks een zonnebad genomen.


Tekort vitamine-D in Nederland

Wij hebben geen optimale gezondheid doordat we te ver van de evenaar wonen en teveel achter glas zitten. Onze aangeklede huid kan binnen en in de winter geen vitamine-D aanmaken. Gelukkig kunnen we nog een beetje vitamine-D met onze voeding opnemen. Vette vis, lever, eieren, kaas en roomboter zijn de voedingsbronnen van vitamine-D. Om aan de optimale hoeveelheid te komen moeten wij dagelijks zeven flinke rauwe haringen of vijftig eieren of vier kilo kaas eten. Bevolkingsonderzoek onder Rotterdamse bejaarden laat zien dat hoe meer vette kaas de ouderen eten, hoe ouder ze worden. Kaas helpt, maar een kwartier onder de zonnebank liggen of het slikken van hooggedoseerde vitamine-D pillen is beter.

Nederland is bepaald geen blue zone. De universiteit van Utrecht sloeg dit jaar groot alarm: de helft van de pasgeborenen (ook de autochtone) heeft een tekort aan vitamine-D en zij hebben zes keer zoveel kans op astma en diabetes. Dit betekent dat de moeders een zwaar tekort hebben. Donkergekleurde mensen en gesluierde vrouwen hebben altijd een tekort, maar worden hierop door een goede huisarts geattendeerd en slikken, als ze verstandig zijn, al een supplement. De supplementen die door deskundigen in Amerika worden aangeraden zijn vijftien keer zo sterk als wat we in Nederland krijgen aanbevolen.

De Amerikaanse D3 van 5000 Internationale Units zijn bedoeld om een optimale gezondheid te bereiken, de Nederlandse D2 pillen (400 IU) zijn om uit de gevarenzone te blijven. D3 pillen die van dierlijk vet zijn neem je beter op dan plantaardige D2 pillen. Om het optimum te bereiken zul je, als je niet de hele dag naar haring wilt ruiken, in Amerika D3 pillen moeten bestellen.

Binnen zitten slecht voor gezondheid

De Engelstalige landen zijn vanaf de jaren zeventig low-fat gaan eten en zijn nu de “dikste” landen ter wereld. Meer dan zeventig procent van Amerikanen is moddervet. Het eens zo stoere leger kan geen sterke slanke soldaten meer vinden. De politie en brandweer zijn er dik en de baby’s worden er vet geboren. Engelsen zijn de dikkerds van Europa. Als iemand te zwaar is, leidt dat indirect tot vitamine-D tekort. Een dikkerd komt niet buiten, gaat niet op een fiets zitten, niet naar het strand, etc. In Japan, waar overgewicht niet voorkomt en bedrijven boetes krijgen als de buikomvang van werknemers toeneemt, eet men de meeste vette vis ter wereld en geen suiker. Modern, vet-arm voedsel leidt tot overgewicht en tekort aan vitamine-D.

Door onze levenswijze van binnen zitten achter glas en niet bewegen krijgen we ziektes die vroeger nauwelijks voorkwamen. Kanker, hartziektes en diabetes zijn moderne ziektes waar de overovergrootouders nooit van gehoord hadden. Ouderdomssuikerziekte bestond wel, maar nu zijn er troep etende (en suikerdrank drinkende) kinderen die deze ouderdomsziekte krijgen. De alvleesklier werkt beter met extra vitamine-D, waardoor iemand met een hoger gehalte vitamine-D vijfendertig procent minder kans heeft op diabetes 2.

Tot zo’n honderd jaar geleden waren we continu buiten en hadden we begin oktober een goede voorraad vitamine-D in ons bloed. De hele zomer hadden we 10.000 IU per dag aangemaakt. In de wintermaanden konden we geen vitamine-D maken, maar in dierlijk vet zit ook een beetje. Vette vis en roomboter zijn de enige bron van betekenis. Beste bron is een flinke haring, die levert zo’n 1400 IU op. Dat betekende dat we in de wintermaanden wat zwakker werden, maar door het overschot van de zomer bleven we gezond en er was meer vis dan nu; zalm en paling zwom nog gewoon in de rivier...

Elke cel in je lichaam heeft vitamine-D nodig en je immuunsysteem is er ook van afhankelijk. Vitamine-D is de belangrijkste vitamine, een door de zon (vitamine-D) gesterkt immuunsysteem gaat ook infecties tegen. Zonnen helpt tegen kanker, hart- en vaatziektes, longziektes, huidziektes, MS, de griep, diabetes en depressies.

Ook helpt de zon de mineraal-huishouding, waardoor je optimaal calcium opneemt en sterke botten en tanden krijgt. Belangrijker nog: door vitamine-D maak je testosteron aan. Door testosteron wordt je gespierder en potenter.

Deens bevolkingsonderzoek laat zien dat de Denen met veel vitamine-D in hun bloed beter presteren in bed en meer goede zaadcellen hebben. De testosteron-spiegel wordt verhoogd door de zon, en dat is ook wat je spieren nodig hebben.

Een gespierd lichaam werkt als vetverbrandingsmachine, waardoor je veel kunt eten zonder dik te worden. Als je tien kilo spier meer hebt dan je buurman met hetzelfde gewicht, verbrand je zevenhonderd calorieën per dag extra. Zon en krachttraining zijn de efficiëntste combinatie om af te vallen.




Zon, ziekte en breedtegraad

Al in 1941 werd ontdekt dat er een verband is tussen de breedtegraad van een land en de ziektes die er voorkomen. Kanker, MS, astma en psoriasis kwamen niet voor in landen bij de evenaar, waar mensen het hele jaar vitamine-D in overvloed hadden. Hoe verder van de evenaar, hoe minder zon, hoe meer kanker.
In de Verenigde Staten komen darm- en prostaatkanker voor in het noorden, en nauwelijks in het zuiden. Ziekten als tuberculose en de griep gedijen alleen in een zonarme omgeving.
De griep komt in de winter en mensen met een hoog niveau vitamine-D zijn hier immuun voor.

Zon voorkomt meeste ziektes

De Universiteit van Californië denkt dat met de zonvitamine-D behalve botziekten als osteoporose ook zevenenzeventig procent van de kankers en minimaal de helft van de hart- en longziektes voorkomen kan worden. Op www.grassrootshealth.net vind je een wetenschappelijke onderbouwing.
In 2009 overleden in Nederland 49.000 mannen aan de grootste drie doodsoorzaken, namelijk kanker: 23.000; hartziektes: 19.000; longziektes: 7.000. De zon zou, volgens de wetenschappers uit Californië, bijna 31.000 van de 49.000 doden kunnen voorkomen. Huidkanker was in 2009 goed voor vierhonderd doden door verbranding van bleke mannen, die zou je er dus van af kunnen trekken.

Michael Holick, dermatoloog en wetenschapper aan de universiteit van Boston bestudeert vitamine-D al veertig jaar en geldt als de belangrijkste expert ter wereld. Holick werd jarenlang voor gek verklaard omdat hij beweerde dat de zon goed voor je is en alle andere dermatologen denken dat de zon de duivel is.



Holick is van mening dat diabetes 1, auto-immuunziektes, MS en astma bij kinderen veroorzaakt worden door een gebrek aan deze vitamine bij de zwangere moeder. Ook laat hij in een college zien dat hoe minder de moeder van deze vitamine in haar bloed heeft, hoe groter de kans op een gecompliceerde bevalling met keizersnede en zwangerschapsvergiftiging.

Als je geïnteresseerd bent in 177 ziektes waar de zon goed voor is kijk op www.vitaminhealth.org.

Er is een reden dat mensen in de prehistorie rond de evenaar zwart waren en dichter bij de Noordpool blank. Met een donkere huid ben je optimaal beschermd tegen de zon. Een donkere huid heeft tropenzon nodig om vitamine-D aan te maken, dat lukt in Noord-Europa niet. Als je blank bent, wat eigenlijk een afwijking is, kun je wel in Europa vitamine-D aanmaken. In Engeland en Ierland met de regenachtige, slechte zomers heeft de bevolking het allerlichtste, bleke huidtype zodat zij ook vitamine-D kunnen aanmaken in de middag. Dit huidtype verbrandt dan ook snel in Zuid-Europa.

Huidkanker aan de Costa: zonnebrandcrème

Begin jaren zeventig ontstond door goedkope vliegvakanties de mogelijkheid om snel vanuit Noord-Europa naar Zuid-Europa te reizen. De kinderen mochten voor de halve prijs mee, dus de familie White die het hele jaar nog geen zon had gezien, verbrandde op vakantie aan de Costa del Sol. Dermatologen zagen een schrikbarende toename van huidkanker, wat voorheen zeldzaam was, en sloegen de alarmklok. Zij vertellen niet dat vijfennegentig procent van de huidkankers onschuldig is, en dat de wel gevaarlijke “melanoom” eigenlijk alleen voorkomt bij mensen met huidtype 1 (rood haar, spierwitte huid, meer dan vijftig moedervlekken). Voor het eerst in de historie van de mensheid werd er voor de zon gewaarschuwd.

Zonnebrandcrème blokkeert de zon en daarmee ook de aanmaak van vitamine-D. Waarschijnlijk door een vals gevoel van veiligheid blijken mensen die zonnebrandcrème gebruiken vaker huidkanker te krijgen dan degenen die het niet doen. Met zonnebrandcrème ontneem je je huid de mogelijkheid om een kleur op te doen, en daarmee een natuurlijke bescherming te verwerven. Verstandig zonnen is op tijd in de schaduw.

Dermatoloog Hans van der Rhee was in 1989 de grote organisator van de sproetenbus in Nederland, waarmee hij in een soort marsmannenpak toeterend de stranden afging om zonaanbidders te waarschuwen uit de gevaarlijke zon te blijven. De toenmalige theorie dat de zon vooral gevaarlijk is en merendeels vermeden moet worden, heeft Van der Rhee losgelaten. Hij is totaal omgedraaid, en heeft het boek Zonnen mag geschreven, een aanrader over de positieve effecten van zonnebaden.



Barometer van je gezondheid

De 25(OH)D level is de beste manier om je vitamine-D-peil te laten meten. De waarden kunnen van 1 tot 100 lopen. Tien ng/ml is in Groningen een zwaar tekort, bij de VU vindt men het voldoende! Een strandwacht in het Middellandse zeegebied haalt 100ng/ml. De consensus onder experts is nu dat het optimum minimaal 40ng/ml is. Om de 40ng/ml te halen moet je 80 IU per kilo lichaamsgewicht slikken. Als je tachtig kilo weegt is dit dus 6.400 IU. Het maximum dat je huid van nature in de zon aanmaakt is 10.000 IU per dag. Dat bereik je door in augustus op het heetst van de dag een half uur naakt in de zon te gaan liggen. Je huid heeft minimaal zonkracht 3 nodig.









People.nl
Zelfstandige escortjongens

BEKIJK OOK

Roddel Nieuws










GERELATEERDMEER VAN JASPER VAN CAPELLEMEEST GELEZEN VAN JASPER VAN CAPELLE

Health - Forever Young in the Sun: de blue zones

Jasper van Capelle, in op 24 augustus 2019
Reageren? Jouw reactie:

Je naam:
Email (wordt niet getoond):
min. 15 karakters, geen links of html svp




















bottom image




Entire © & ® 1995/2019 Gay International Press & Stichting G Media, Amsterdam. All rights reserved.
Gay News ® is een geregistreerde merknaam. © artikelen Gay News; duplicatie niet toegestaan. Opname uitsluitend na schriftelijke toestemming van uitgever, met verplichte bronvermelding gaynews.nl. Door derden overgenomen artikelen worden in rekening gebracht, en zo nodig geincasseerd. Gay News ISSN: 2214-7640, ISBN 8717953072009. Gay News op Wikipedia.
Volg Gay News:
Twitter Issuu
RSS RSS Editors
zelfstandige Escortboys

CMI
Neem contact op
Abonneren
Adverteren






© 1995/2019 Gay News ®, GIP/ St. G Media