Back to Top
Dinsdag 10 Dec
86388 users - nu online: 1367 people
86388 users - nu online: 1367 people login
VAN ONZE EDITORS
Share:







lengte: 8 min. Printervriendelijke Pagina  
Adverteren met mannelijk naakt


door Bernardo van Eekhout in Mode & Lifestyle , 27 december 2010

This article is also available in English
lengte: 8 minuten


Al voor de aanvang van onze jaartelling beeldden Griekse en Romeinse kunstenaars mannenlichamen zo mooi mogelijk af. In onze huidige maatschappij anno 2010 is mannelijk naakt als lokmiddel voor het aanprijzen van producten een opkomend fenomeen. Met name in de cosmetische wereld verenigen halfnaakte heren begeerlijke lust en commercie smaakvol in één beeld.

Voor menig modehuis c.q. -designer is parfum een onmisbare financiële levensader geworden, waarbij de omzetten kunnen oplopen tot zo’n honderd miljard euro per jaar. Maar in een overvolle markt, waarbij jaarlijks zo’n honderden geuren worden gelanceerd, flopt zo’n zestig procent ervan. Om op te vallen zal de mannelijke en/of vrouwelijke consument moeten worden geprikkeld met een opvallende beeldcampagne.

Het laten zien van mannelijk naakt lijkt hiervoor een aansprekende formule te zijn. En ook daarin gaan de desbetreffende designers heel ver... zo heeft de Amerikaanse designer Marc Jacobs geen enkele moeite om zichzelf naakt te laten fotograferen voor de advertentiecampagne van zijn nieuwe mannengeur. Liggend op een aluminium ondergrond en geheel glad geschoren houdt hij de zilveren XXL Bang flacon strategisch voor zijn kruis vast. “Ik vind dat ik in goede conditie ben en ging ermee akkoord om me naakt te laten fotograferen,” aldus Marc Jacobs.

“Niet eerder voelde ik me zo comfortabel en zeker van mezelf als ooit tevoren. Voor de fotoshoot was ik niet nerveus want ik was al eerder door de (mode)fotograaf Jürgen Teller gefotografeerd. We hebben van tevoren geëxperimenteerd door foto’s te nemen met kleding aan, maar dat werkte niet echt. Ik met een jas of shirt aan geeft niet echt een ‘bang’ gevoel. Dus toen besloten we over te gaan op volledig naakt. Door veel naar de sportschool te gaan heb ik een goed getraind lichaam gekregen en hoefde in dat opzicht dus niet veel voorbereidingen te treffen. Ik ben eigenlijk wel trots om er goed uit te zien.”

En juist in de sportschool kwam Jacobs op het idee om de geur de naam “Bang” te geven. “Het woord heeft zoveel bijbetekenissen en ook in het bijzonder een seksueel aspect. En dat zette de toon voor de verpakking, geur en alles verder erom heen.” De ingedeukte zilveren flacon oogt alsof iemand er een flinke dreun op heeft gegeven. “Oorspronkelijk wilden ze het ‘Bang Marc Jacobs’ noemen, maar gelukkig hebben ze de naam veranderd.” Foto’s waarbij de desbetreffende ontwerper zich naakt laat fotograferen voor zijn eigen geur komen niet vaak voor.


Pionier hierin was wijlen Yves Saint Laurent die zich in 1971 door de fotograaf Jeanloup Sieff voor zijn allereerste herengeur “Y.S.L. Pour Homme” naakt (met slechts een bril op), zittend op zwarte lederen kussens, liet fotograferen en daarmee destijds een enorm schandaal veroorzaakte. Het was de eerste keer ooit dat een ontwerper zelf naakt poseerde voor een reclamecampagne. Met de foto daagden Yves en Sieff op een brutale manier het conventionele mannelijke machismo uit dat destijds veelal in advertenties tentoon werd gespreid door merken als Old Spice of Aramis.

Persoonlijk hoopte Yves dat de foto een icoon zou gaan worden van homo-emancipatie. “Het was gewoon een provocatie vanuit Yves zelf. De foto was niet gericht op de gay populatie ondanks dat het een grote weerklank op hen had. Behalve in de Franse pers werd die bewuste foto nauwelijks gepubliceerd. Pas later kreeg de foto van een naakte Yves een haast mythische lading,” verklaart Yves’ ex-partner Pierre Bergé. De beruchte foto is onlangs geveild, waarbij de opbrengst werd geschat tussen de 2.000 en 15.000 euro.

Nu doet geen enkel merk moeilijk meer om geuren aan te prijzen met naakte modellen... het lijkt juist eerder een must te zijn. De met naakt doorspekte campagnes moeten de consument vooral het gevoel geven dat ze er onweerstaanbaar seksueel aantrekkelijk door worden voor de andere (of dezelfde) sekse. Campagnes van aangeklede modellen zijn in de parfumbranche anno 2010 een uitzondering geworden.

Total Exposure

Het hoogtepunt qua mannelijk naakt in parfumadvertenties werd bereikt in 2002 toen de toenmalige creative director Tom Ford voor Y.S.L. het niet schuwde om frontaal mannelijk naakt te gebruiken voor de lancering van de mannengeur M7. Het Franse mannelijke model, de 25-jarige Samuel de Cubber (wereldkampioen in de Japanse krijgskunst tae kwando), schaamde zich niet om zittend met zichtbaar blote penis het betreffende parfum aan te prijzen. Dat was in de advertentiebranche nog nooit eerder vertoond.

Wetende dat niet ieder tijdschrift de bewuste advertentie zou gaan plaatsen (met uitzondering van de Franse Vogue) werd er voor de campagne ook een kuisere foto geschoten, waarop alleen de blote borst van Samuel te zien is. Tom Ford begreep de hele heisa eromheen niet want “parfum wordt op de huid gedragen dus waarom zou je het lichaam verbergen? We wilden iemand die er als een echte man uitziet met natuurlijke lichaamsbeharing. Niet iemand die er té verzorgd uitziet. Het is een soort van mannelijke schoonheid die ik in lange tijd niet meer heb gezien; eigenlijk niet meer sinds de jaren zeventig.”

Voor Ford was de M7-campagne een hommage aan de beruchte naaktfoto van Yves uit 1971. “Ik wilde op een subtiele manier de mensen eraan herinneren dat het huis Yves Saint Laurent altijd een voorloper is geweest in het presenteren van provocatieve foto’s. Ik wilde een man laten zien die een natuurlijk en relaxt imago van mannelijke schoonheid neerzet. Voor mij is de foto een voorbeeld van academisch naakt.” Wijlen Yves was destijds “not amused” over de gehele campagne. En uiteindelijk was de geur, ondanks de gehele opzienbare campagne, ook geen doorslaand kassucces.



Voor Jean Paul Gaultier heeft mannelijk naakt wel voor veel verkoopsucces gezorgd. Zijn in 1995 uitermate succesvol gelanceerde herengeur “Le Male” is nog steeds een rijke bron van inkomsten. De intensieve reclamecampagne heeft duidelijk zijn vruchten afgeworpen, want na vijftien jaar is de geur is nog steeds een hit; in Nederland en Duitsland geldt Le Male als de beste verkochte mannengeur. En ook in de VS en Australië is de geur een absolute bestseller.

Begon de reclamecampagne nog in 1995 met twee identieke tweelingbroers, beiden gehuld in een blauwwit gestreepte matrozentrui, die bezig zijn met een handdrukwedstrijd... anno 2010 is het torso van het mannelijk model geheel ontbloot. Het zeemansshirt in de broek gepropt, het naakte torso voorzien van tatoeages, een lederen armband; het Male-model is overduidelijk trots op zijn gespierde lichaam. De “zwoele” matroos is sowieso een veel terugkerend (homo)personage dat Gaultier ook geregeld in zijn kledingcollecties de revue laat passeren. Wellicht vond Gaultier inspiratie in vroege herinneringen? “Ik herinner me van vroeger nog een advertentie van de geur Eminence. Het model droeg alleen maar ondergoed, wat destijds voor een schandaal zorgde. De foto zag eruit als een Grieks beeld en de mensen vroegen zich af of hij homo was. Het laten zien van een ongeklede man als (lust)object was toen nog iets totaal nieuws.”

De flacon van Le Male oogt als een mannelijk torso waarbij de verpakking in metalen conservenblik een bewuste tegenreactie van Gaultier is op de al té elitaire parfumwereld. Bij het samenstellen van het parfum kreeg Francis Kurkdjian (créateur van de geur Le Male) een tweeledige opdracht. “De man moest lekker ruiken en gelijktijdig moest het een gevoel geven van extreme sensualiteit en seksualiteit. Aan mij werd gevraagd om beide elementen met elkaar te combineren. Le Male weerspiegelt een facet dat nog niet eerder in de parfumbranche was gebruikt, een nogal zachte kant, wat belangrijk is voor Gaultier. Want in zijn perceptie zijn man en vrouw gelijkwaardig. Om een man te zijn vindt Gaultier het belangrijk dat hij extreem mannelijk is om dat te kunnen dragen wat hij draagt. Ik denk dat Le Male speelt met de traditionele mannelijke codes.”

Natural Nude

Ook in de cosmeticawereld worden de bestaande conventionele codes steeds meer doorbroken en schuwt men mannelijk naakt ter promotie van de producten niet langer. Met één van de snelst groeiende markten vormt de mannelijke doelgroep een uiterst interessant afzetgebied voor de diverse merken. Verzorging voor mannen is inmiddels big business geworden. Om in die overvolle cosmetica markt op te vallen adverteert het Zwitserse merk Skintech met opvallend mannelijk naakt... waarbij de campagnefoto’s ongetwijfeld eerder de homoseksuele consument dan de heteroman zullen aanspreken.

“De bedoeling is om puurheid uit te stralen. Vandaar een naakte man,” licht directeur Roelof Hartog toe. “Dat dit extra interessant is voor de homoseksuele man is een bijkomstigheid... maar niet wat we proberen te communiceren. We geloven ook dat de heteroseksuele man die om zijn uiterlijk geeft, het beeldmateriaal interessant zal vinden. Omdat we ervan uitgaan dat hij niet zit te wachten op campagnes met halfnaakte vrouwen en allerlei poespas erom heen.”

Skintech staat voor technologie met een mannelijk en robuust design, overeenkomend met het type man waar het merk haar producten op richt.

“Eén van de Skintech-waarden is natuurlijk. Dat kenmerkt zich met name doordat dit merk voornamelijk natuurlijke ingrediënten gebruikt. De naakte man is ook natuurlijk; ontdaan van alle franje en puur gefocust op het natuurlijke.” Dit verklaart het inzetten van afgetraind mannelijk naakt voor de campagnefoto’s. “We geloven dat onze klanten zich hierin herkennen of in ieder geval willen herkennen.” Een extra eye-candy voor de potentiële homoklant?

“De homoseksuele klant is voor ons even belangrijk als de heteroseksuele klant. Voor ons is het belangrijkste gegeven dat je een man bent met interesse in uiterlijke verzorging. Waarbij het wel een bekend gegeven is dat de homoman meer aandacht besteedt aan zijn uiterlijk. Die heeft ook vaak een groter budget tot zijn beschikking voor dit soort luxe-artikelen, waardoor ze in die zin voor ons een doelgroep zijn die we erg interessant vinden...”
















GERELATEERDMEER VAN BERNARDO VAN EEKHOUTMEEST GELEZEN VAN BERNARDO VAN EEKHOUT

Adverteren met mannelijk naakt

Bernardo van Eekhout, in Mode & Lifestyle op 30 december 2019
Reageren? Jouw reactie:

Je naam:
Email (wordt niet getoond):
min. 15 karakters, geen links of html svp







In het nieuwste nummer, Gay News 340, december 2019





















bottom image




Entire © & ® 1995/2019 Gay International Press & Stichting G Media, Amsterdam. All rights reserved.
Gay News ® is een geregistreerde merknaam. © artikelen Gay News; duplicatie niet toegestaan. Opname uitsluitend na schriftelijke toestemming van uitgever, met verplichte bronvermelding gaynews.nl. Door derden overgenomen artikelen worden in rekening gebracht, en zo nodig geincasseerd. Gay News ISSN: 2214-7640, ISBN 8717953072009. Gay News op Wikipedia.
Volg Gay News:
Twitter Issuu
RSS RSS Editors
zelfstandige Escortboys

CMI
Neem contact op
Abonneren
Adverteren






© 1995/2019 Gay News ®, GIP/ St. G Media