Back to Top
Zondag 17 Nov
86374 users - nu online: 1132 people
86374 users - nu online: 1132 people login
VAN ONZE EDITORS
Share:





Columns & Opinie

Het hoe en waarom van Slavernij van de griekse oudheid tot nu...

door Gert Hekma - 29 augustus 2001

lengte: 5 min. Printervriendelijke Pagina  
Het woordenboek van perversies


This article is also available in English
lengte: 5 minuten




Slavernij was tot halverwege de negentiende eeuw de gewoonste zaak van de wereld en nog tot op heden zou er op afgelegen plekken sprake van zijn. In de jaren vijftig van de vorige eeuw trok de katholieke kerk haar morele goedkeuring van de slavernij in. Ze was daarmee erg vlot, nog geen honderd jaar nadat alle westerse landen het hadden afgeschaft. Misschien dat de kerk in 2095 haar goedkeuring hecht aan het homohuwelijk!
Slavernij staat voor de particuliere eigendom van mensen door mensen. Slaven hadden geen zeggenschap over hun eigen leven en werkzaamheden, maar waren in onderscheiden mate afhankelijk van hun eigenaren. In de regel vormden ze handelswaar dat gekocht en verkocht werd. Vaak waren leven en dood van slaven de zaak van hun bezitters die met hen konden doen wat ze wilden.

Geile wreedheid

Slaven waren er in soorten en maten. Rusland kende nog heel lang lijfeigenen die het land bewerkten voor de eigenaar en alleen met het land verkocht werden. Er waren krijgsgevangenen die dwangarbeid moesten verrichten, galeislaven, huisslaven, plantageslaven, gladiatoren die tot vermaak van het Romeinse volk elkaar mochten doodslaan. Vaders verkochten hun kinderen, die zo iets opbrachten in plaats van geld kostten. Mannen verkochten hun vrouwen als ze er zat van waren. Krijgers die de strijd verloren hadden, kwamen als oorlogsbuit in de verkoop op de markt terecht. Dorpen in Afrika en elders werden leeggeroofd en de bewoners in slavernij weggevoerd. Vrije mensen die hun schulden niet konden betalen, moesten boeten met de verkoop van hun lichaam. Moderne slavernij gebeurt meestal in de vorm van wurgcontracten die een salaris van niks bieden voor een vorm van dwangarbeid. Soms lopen mensen in de val van handelaren die gouden bergen beloven maar onderbetaald werk achter gesloten deuren bieden.
In China, in het Ottomaanse rijk, in de Arabische wereld en elders waren mooie jongetjes kostbare waar die met harde hand tot een bestaan als schandknaap werd opgeleid. Waren ze goed in hun handwerk, dan konden ze hun bezigheden als castraten na hun volwassenheid voortzetten. Hadden ze geluk dan vonden ze een rijke beschermheer die hen vrij kocht en in de gelegenheid stelde een carrière op een ander terrein te maken. Maar voor de meeste hoerejongens zal een leven van misbruik in de goot of met de dood geeindigd zijn.
Het was een harde en gruwelijke wereld waarin slavernij gedijde. Maar juist die wreedheid heeft een geile kant die de fantasie van heel wat mensen in vuur en vlam heeft gezet. In de tijd van de slavernij toen de bezittende klasse seksueel misbruik kon maken van slaven en in de tijd dat er geen slaven meer waren en masochisten begonnen te dromen van bezeten en misbruikt worden door een wrede meester.

Volledige overgave

De symbolen van slavernij zoals zweep, boeien, kooi, klem, knijper, ketting, brandmerk, blok, stang, martelpaal zijn veranderd van afschuwelijke begrippen van dwang tot opwindende woorden van kinky seks. Termen als verkoop, vernedering, onderdanigheid, misbruik, foltering, kwelling, opsluiting, bondage brengen tegenwoordig veler wellust op gang.
Het seksuele ideaal van slavernij heeft iets van het op de spits drijven van de liefde als volledige overgave aan de beminde. Het geven van zijn ziel en zaligheid en lichaam aan de geliefde die daar naar eigen inzicht over kan beschikken. De overgave aan een ander als de gift van jezelf. Waarna de beminde je meester wordt en met je kan doen en laten wat hij wil. Het zijn mooie dromen waarvan ik een floers voor mijn ogen krijg.
Het gebeurt evenwel ook wat praktischer. In de leerwereld zijn slavenverkopen georganiseerd. Soms gebeurde dat voor een goed doel en stelde de slavernij niet meer voor dan dat de koper het recht kreeg een pilsje te drinken en een dansje te maken met de gekochte waar. In de Verenigde Staten heeft de politie wel eens invallen gedaan in gelegenheden waar zulke verkopen werden gehouden, zodat de koopwaar van vrije slaaf in onvrije arrestant veranderde, voor de meesten onder hen geen echt pleziertje maar een dure grap. En dan maar zeuren over "meer blauw op straat"!
In Nederland organiseren s/m-gelegenheden zoals het Vagevuur te Eindhoven en de Schouw te Apeldoorn slavenmarkten waar de kopers voor een bepaalde, maar beperkte tijd van zo'n twee uur gebruik mogen maken van de slaven binnen grenzen die de slaven vooraf hebben aangegeven. In de context van privé-feesten en s/m-weekenden is de tijdsduur van de slavernij enigszins verlengd en de vrijheid van de slaven verder ingeperkt. Op een Sklavenhof in Oostenrijk kun je ervaren wat dwangarbeid aan den lijve betekent voor een periode van enkele dagen of een week.

Seksuele identiteit

Moderne slaven kunnen heel wat noten op hun zang hebben zodat de rollen van S en M soms omgekeerd lijken. Het moet wel een masochist zijn die als sadist alle bijzondere en ingewikkelde wensen van een slaaf uitvoert. Het zijn niet langer de slaven die hard moeten werken, maar de meesters. In een vorige aflevering over "schoonmaakseks" zijn vormen van moderne seksslavernij voorgesteld die nog enigszins lucratief zijn voor een sadist: weinig werk verrichten en toch geld verdienen door het verhuren van schoonmaak- en seksslaven aan derden. Het werk zit voor hem vooral in de werving, training en verkoop van slaven.
De moderne seksuele slavernij gaat terug op de schrijver Leopold von Sacher-Masoch (zie masochisme) die zich contractueel uitleverde aan "belles dames sans merci". Zijn vrijwillige seksuele overgave aan een wrede vrouw kwam op een moment dat de Westerse wereld bezig was de onvrijwillige slavernij af te schaffen. De officiële afschaffing van misbruik en slavernij aan de vooravond van de moderne tijd schiep kennelijk de ruimte voor een seksuele identiteit die was geïnspireerd door het oude gebruik van de mens als koopwaar, maar zich daarvan onderscheidde door een element van vrijwilligheid waar s/m-ers nog steeds de nadruk op leggen. Misschien brengt het postmoderne kapitalisme mensen die koopwaar willen zijn uiteindelijk de vrijheid om hun vrije wil en autonomie op te geven en zich uit te leveren aan een beestenmarkt van mensen. Zodat de idee van de vrije markt een onverwacht geile invulling krijgt.

volgende keer: sodomie

De illustratie op deze pagina is ontleend aan Etienne's Erotica: Book 2, het tweede deel in een reeks van vier waarin het werk van deze tekenaar wordt vastgelegd. Het boek verscheen begin dit jaar bij de Tom of Finland Company en kost in Nederland ongeveer 65 gulden.



Commentaar:
Re: Het woordenboek van perversies-


Reactie van dd. 15 oktober 2004
cool sex mega vet lekker












  • GERELATEERDMEER VAN GERT HEKMAMEEST GELEZEN VAN GERT HEKMA

    Het woordenboek van perversies

    Gert Hekma, in Columns & Opinie op 04 september 2019
    Reageren? Jouw reactie:

    Je naam:
    Email (wordt niet getoond):
    min. 15 karakters, geen links of html svp








    TOP STORIES

    MEEST GELEZEN (6 mnd)IN COLUMNS & OPINIEIN NUMMER 120














    bottom image




    Entire © & ® 1995/2019 Gay International Press & Stichting G Media, Amsterdam. All rights reserved.
    Gay News ® is een geregistreerde merknaam. © artikelen Gay News; duplicatie niet toegestaan. Opname uitsluitend na schriftelijke toestemming van uitgever, met verplichte bronvermelding gaynews.nl. Door derden overgenomen artikelen worden in rekening gebracht, en zo nodig geincasseerd. Gay News ISSN: 2214-7640, ISBN 8717953072009. Gay News op Wikipedia.
    Volg Gay News:
    Twitter Issuu
    RSS RSS Editors
    zelfstandige Escortboys

    CMI
    Neem contact op
    Abonneren
    Adverteren






    © 1995/2019 Gay News ®, GIP/ St. G Media