Back to Top
Maandag 09 Dec
86387 users - nu online: 1851 people
86387 users - nu online: 1851 people login
VAN ONZE EDITORS
Share:







lengte: 6 min. Printervriendelijke Pagina  
Exhibition - Sixties! De woelige jaren zestig museaal bijgezet


door Redaktie in Media & entertainment , 18 april 2007

This article is also available in English
lengte: 6 minuten


De Sixties, voor nieuw-rechtse denkers en dito politici is het een scheldwoord dat staat voor de geboorte van alles wat er mis is in Nederland en de rest van de wereld. Voor vele anderen zijn de jaren zestig juist de periode waarin het juk van zuinigheid, dat de wederopbouw mogelijk had gemaakt, langzaam werd afgegooid en de kranten van de ramen werden gerukt, zodat de blik ook op de rest van de wereld kon worden gericht.

In de jaren zestig bereikte bovendien de eerste generatie de volwassenheid, die de ontberingen van de Tweede Wereldoorlog niet aan den lijve had ondervonden. Deze ontwikkelingen leidden tot een van de meest woelige decennia van de twintigste eeuw. De tentoonstelling Sixties! in het Haags Gemeentemuseum, geeft een uniek tijdsbeeld van deze jaren. De expositie vangt aan in 1958 met de val van het kabinet Drees, waardoor een periode van economische bloei aanbrak die door de oliecrisis in 1973 abrupt beëindigd werd.

De explosie van gebeurtenissen in de jaren zestig - van de studentenopstanden, tot de eerste man op de maan en de Vietnam oorlog - heeft een enorme weerslag op kunstenaars en (mode)ontwerpers gehad. Een keur aan stromingen – gecreëerd door de steeds invloedrijkere kunsthandel – als Pop Art, Minimal, Fluxus en Happening ziet dan ook in deze periode het levenslicht. Door stromingen en kunstvormen naast en door elkaar te presenteren, werpt Sixties! een verfrissende kijk op de beeldende kunst uit dit welhaast mythische decennium. Naast Nederlandse kunstenaars als Stanley Brouwn, Constant, Ger van Elk, Daan van Golden en Jan Schoonhoven, zijn ook internationale iconen als Bill Copley, Roy Lichtenstein, Richard Hamilton, Robert Morris, Dan Flavin en Andy Warhol vertegenwoordigd.


De combinatie kunst, mode, films, foto’s en design maakt naast de culturele ook de politieke en maatschappelijke veranderingen van deze kleurrijke periode voelbaar.
Een sterke jeugdcultuur met eigen kledingcodes, variërend van hippie tot mini, kon floreren dankzij de opkomst van de massamedia, waardoor trends jongeren gemakkelijk bereikten.

De zogenoemde Pop Art kunstenaars als Andy Warhol, Roy Lichtenstein, Jim Dine en Jasper Johns werden hierdoor geïnspireerd en speelden met de vervagende grenzen tussen de hoge en lage cultuur.

De kunstenaar en het kunstwerk werden in deze periode ook op een aantal andere manieren “ontheiligd.” Arman leegde prullenmanden in plexiglas dozen van hetzelfde formaat, unieke voorwerpen die hij als editie verkocht. Frank Stella ontwikkelde een basale schilderkunst, waarbij hij emotie, intuïtie en improvisatie uitschakelde.

Hiermee legde hij de basis voor wat zou uitgroeien tot de minimal art. Met minimalisten als Donald Judd, Dan Flavin en Carl Andre verdween de idee van de persoonlijke signatuur. Hun werken kenmerken zich door eenvoudige, geometrische vormen die veelal machinaal vervaardigd zijn.

Kunstenaars als Joseph Beuys en Gilbert & George verruilden op hun beurt het atelier voor projecten of acties in de openbare ruimte. Films getuigen hiervan.
De Nederlandse kunst stond vooraan bij al deze ontwikkelingen, maar behield daarbij een heel eigen karakter. Verschillende Nederlandse kunstenaars als Stanley Brouwn, JCJ Vander Heyden en Anton Heyboer worden in Sixties! dan ook in een apart kabinet belicht.
Met deze tentoonstelling sluit het Gemeentemuseum ook op de eigen geschiedenis aan, want het organiseerde in de jaren zestig enkele zeer invloedrijke presentaties, zoals de expositie De Nieuwe Realisten in 1964 en de Minimal-tentoonstelling in 1968.

De visuele herinneringen aan de sixties zijn divers: het is de tijd van de Beatles, Flower Power, de dood van John F. Kennedy en Martin Luther King. Polygoon-journaals en historische foto’s brengen de sfeer van deze sprankelende periode weer helemaal terug op het netvlies.

Het is de vraag of er op de tentoonstelling enige aandacht aan wordt besteed, maar de bloei en de successen van de zwarte mensenrechtenbeweging in de Verenigde Staten, inspireerden ook de Amerikaanse homobeweging, die tot dan toe in het verborgene had geopereerd. De toenemende zichtbaarheid en strijdbaarheid van homo’s culmineerden in die fameuze woelige uren in de vroege ochtend van 28 juni 1969, toen de bezoekers van de Stonewall Inn in New York de routinematige invallen van de politie niet langer accepteerden en terugmepten.

De agenten werden aangevallen door een boze menigte travestieten, potten en nichten van de straat en mietjes met ogenschijnlijk slappe pols gooiden met gebroken flessen, straatstenen en alles waar ze verder de hand op konden leggen.

De Stonewall-rellen waren enerzijds het roerige hoogtepunt van een emancipatoire ontwikkeling die al langer aan de gang was, maar anderzijds vormden ze ook een begin van de uitbundige discocultuur die de jaren zeventig en begin jaren tachtig kenmerkte. Niets komt echter uit de lucht vallen.



Mel Cheren, die nauw betrokken was bij het roemruchte New-Yorkse danspaleis Paradise Garage, meent in zijn memoires Keep On Dancin’: My Life and the Paradise Garage (New York 2000) dat het begin van het moderne nichtennachtleven in New York, dat wereldwijd een overweldigende invloed zou uitoefenen, op oudejaarsavond 1960 gesitueerd moet worden, toen Le Club geopend werd. Le Club was klein in vergelijking met de megadisco’s die in de jaren zeventig tot bloei zouden komen. “Eigenaar Oliver Coquelin,” aldus Cheren, “had een oude garage veranderd in een jachthuis-fantasie - zware wandkleden en tapijten - en liet alleen de jetset voorbij de intimiderende portier.”

Le Club werd al snel razend populair bij degenen die er werden toegelaten en die later een fameuze club als Studio 54 zouden opluisteren. In Le Club stond ook de eerste dj die een ster werd, Slim Hyatt. Tot dan toe was het dansleven vooral gebaseerd geweest op live orkesten en er bestonden ook nog geen specifieke dansplaten, hoewel veel Motown-muziek aan alle eisen voldeed. De dj’s werden geacht het nieuwe aanbod te overzien en de dansbare muziek uit te kiezen. Hoewel Le Club in principe een heterotent was, werden homo’s die aan de eis van glamour voldeden al wel uitbundig welkom geheten.


In Nederland waren in de jaren zestig de ontwikkelingen op uitgaansgebied niet zo overweldigend. In De roze rand van donker Amsterdam: De opkomst van een homoseksuele kroegcultuur (Amsterdam 1992) meent Gert Hekma dat er rond 1955 al sprake was van “een ware doorbraak van de homowereld.”

De twee dansgelegenheden die het Amsterdamse nichtennachtleven domineerden, De Schakel en het DOK, bloeiden dan ook al volop toen de jaren zestig een aanvang namen. Wel werd, aldus Hekma, de homowereld “in de jaren zestig diverser en kwam boven de grond. Het hele oude systeem tegen indringers met portiers en uilen [een ‘geheim’ teken dat de binnenkomst van onbekenden, mogelijk hetero’s of politie, signaleerde, red.] ging tot het verleden behoren. [...]

Tegelijk namen de homo’s afscheid van de extreme vormen van nichterigheid en zwoeren ze hun geheimtaal af. Homoseksuelen waren ze nu en nette jongens wilden ze wezen.” In de loop van de jaren zestig bleken echter niet alle homo’s een net imago na te streven, want in 1965 begon in de Heintjehoekssteeg de oudste vestiging van de Argos. Deze kroeg vormde het prille begin van de leerscene, die sindsdien een vaste plaats in het Amsterdamse homo-aanbod heeft verworven.

De jaren zestig waren nog om een andere reden cruciaal in de ontwikkeling van de moderne homowereld. In 1963 was Denemarken het eerste land waar ongeveer iedere vorm van censuur werd afgeschaft, waardoor dit land een paradijs werd voor de productie van pornotijdschriften en later ook -films.

Vervolgens namen eind 1965 twee homotijdschriften in Amerika de drieste stap frontaal-naaktfoto’s te publiceren. Natuurlijk leidde dit tot een jarenlange rechtsgang wegens obsceniteit, maar uiteindelijk oordeelde het Amerikaanse Hooggerechtshof dat het mannelijk lichaam als zodanig niet obsceen is, waarmee ook in de Verenigde Staten op federaal niveau de censuur de hals werd omgedraaid. Door deze uitspraak werd de opkomst en vervolgens de ongekende bloei van de porno-industrie mogelijk gemaakt, die sindsdien een niet te overschatten invloed heeft gehad op de homoseksuele zelfpresentatie.

Bij de tentoonstelling Sixties!, die tot 29 april is te zien, zijn tal van activiteiten georganiseerd, waaronder twee concerten van Cuby and The Blizzards, een lezing en een filmavond.

Gemeentemuseum Den Haag, Stadhouderslaan 41, 2517 HV Den Haag, geopend van dinsdag t/m zondag van 11.00 - 17.00 uur. www.gemeentemuseum.nl




[bijschrift Witte Huis]

Verslag in het sensatieblad Confidential van de eerste homobetoging voor het Witte Huis te Washington, die in 1965 werd georganiseerd door de Mattachine Society


[bijschrift Stonewall]

Betogers voor de Stonewall Inn, New York, juni 1969


[bijschrift Roberts]

Mel Roberts, Gary Seegar (Zuma Beach), 1965













GERELATEERDMEER VAN REDAKTIEMEEST GELEZEN VAN REDAKTIE

Exhibition - Sixties! De woelige jaren zestig museaal bijgezet

Redaktie, in Media & entertainment op 24 april 2019
Reageren? Jouw reactie:

Je naam:
Email (wordt niet getoond):
min. 15 karakters, geen links of html svp








TOP STORIES

MEEST GELEZEN (6 mnd)IN MEDIA & ENTERTAINMENTIN NUMMER 187

In het nieuwste nummer, Gay News 340, december 2019





















bottom image




Entire © & ® 1995/2019 Gay International Press & Stichting G Media, Amsterdam. All rights reserved.
Gay News ® is een geregistreerde merknaam. © artikelen Gay News; duplicatie niet toegestaan. Opname uitsluitend na schriftelijke toestemming van uitgever, met verplichte bronvermelding gaynews.nl. Door derden overgenomen artikelen worden in rekening gebracht, en zo nodig geincasseerd. Gay News ISSN: 2214-7640, ISBN 8717953072009. Gay News op Wikipedia.
Volg Gay News:
Twitter Issuu
RSS RSS Editors
zelfstandige Escortboys

CMI
Neem contact op
Abonneren
Adverteren






© 1995/2019 Gay News ®, GIP/ St. G Media