Back to Top
Zaterdag 04 Apr
86426 users - nu online: 1002 people
86426 users - nu online: 1002 people login
VAN ONZE EDITORS
Share:







lengte: 4 min. Printervriendelijke Pagina  
Lifestyle - Dom Perignon Vintage 1988 by Karl Lagerfeld


door Bernardo van Eekhout in Mode & Lifestyle , 09 januari 2006

This article is also available in English
lengte: 4 minuten


Dom Perignon is terug te vinden in alle luxueuze hotels over de hele wereld. Op adellijke tafels, in trendy bars en in de meest zwoele nachtclubs. Het is het raspaardje onder de champagnelabels. Zeven jaar lang rijpen de Dom Perignon champagnes in de kelders van Epernay. Ook de cuvée van 1998 die in 2005 uitkwam. Die zeven jaar zijn nodig om alle rijkdommen en de diepte van de champagne ten volste tot uitdrukking te brengen. Aan Karl Lagerfeld de eer om haar nu aan de buitenwereld te presenteren...

Voor Dom Perignon is Karl Lagerfeld een symbool voor de luxemaatschappij. Hij is van die ontwerpers, zonder gelijke, waarin Dom Perignon zich herkent. Toen het champagnemerk hem vroeg de publiciteitscampagne te realiseren voor de Dom Perignon Vintage 1998 aarzelde Lagerfeld dan ook geen moment.

“Ik ben erg familiair met de Franse mood,” zegt Lagerfeld. “Vaak hebben buitenlanders een betere kijk op het land, omdat ze het vanaf een afstand beleven, dan de bewoners die erin zijn opgegroeid. Zelf drink ik weinig alcohol. Bovendien is deze champagne ontstaan in de achttiende eeuw, een periode die mij uitermate interesseert.”

Helena Christensen

Voor Lagerfeld is het niet de eerste keer dat hijzelf de camera hanteert. Al eerder was hij verantwoordelijk voor de Adidas-campagnes en nam hij reclamespots voor H&M voor zijn rekening. Voor deze keten ontwierp hij vorig jaar een goedkope kledinglijn. En sinds een aantal jaren fotografeert hij ook de reclamecampagnes voor het modehuis Chanel, waar hij tevens actief is als creative director. De shooting voor de Dom Perignon campagne vond plaats in het begin van de lente van 2005 in een hotel in het zevende arrondissement van Parijs en nam twee dagen in beslag.



Het hotel ademt de sfeer van een kasteel in Versailles. “Vergelijk het met de sfeer van een kunstwerk. Denk maar aan sommige schilderijen uit de negentiende eeuw,” aldus Lagerfeld. Als heldin in Lagerfeld’s werk voor Dom Perignon fungeert het Deense topmodel Helena Christensen. Samen met Linda Evangelista, Christy Turlington en Cindy Crawford behoorde zij tot de absolute top in het begin van de jaren ’90.

“Ik ken Helena al zestien, bijna zeventien jaar. Voor mij is ze meer dan een model. Helena is een echte vriendin. Bovendien had ik voor deze campagne een sterke persoonlijkheid nodig. Iemand die vrouwelijkheid en kracht in zich draagt. Geen naïef meisje. Ik houd van het beeld van een vrouw met ervaring en wijsheid... Helena’s gelaat weerspiegelt alles wat ze heeft gezien, alles wat ze heeft beleefd, maar vooral het plezier van het leven,” meent Lagerfeld. In de door roze en perzikkleur gedomineerde foto’s is de sensuele sfeer doorspekt met androgyne elementen; mannen en vrouwen wier seksuele voorkeur in het gewisse blijft. Het besloten karakter van de foto’s nodigt de toeschouwer uit om aan het tafereel te willen deelnemen. “Het is erg intiem en ietwat erotisch... maar wel op een elegante manier,” aldus Helena Christensen.



“Er hing een licht erotische sfeer in de lucht tijdens de opnames. Zo kunnen we ook het gevoel omschrijven dat champagne ons bezorgt. Want champagne wordt toch vaak gedronken bij feestelijke momenten of tijdens intieme momenten. Karl weet ontzettend goed gebruik te maken van gevoelens en emoties. Het is alsof men een filmscène met champagne draait in een discreet erotische verlichting.”

L’Histoire

Dankzij een visionaire monnik met durf is de Dom Perignon champagne ontstaan. Deze Pierre Perignon wilde aan het eind van de zeventiende eeuw de beste wijn op aarde maken. Vóór deze tijd bestond er alleen gewone wijn uit de Champagne-regio. In 1668 nam de jonge monnik zijn taak op als keldermeester in de Benediktijnerabdij van Hautvilles. Zijn opzet was om de bezittingen van de abdij zo goed mogelijk te laten renderen, te beginnen met de wijngaarden om zodoende de beste wijn op aarde te maken. Tot aan zijn dood in 1716 bleef hij die ambitie nastreven.

Vierenveertig jaar lang liet Perignon zich leiden door zijn scherpe waarnemingen, zijn passie voor experimenten en zijn ongelooflijke doorzettingsvermogen. Door geduldig te blijven werken aan de verfijning van zijn technieken ontstond wat we nu kennen als de “méthode champenoise.” Het huis Dom Perignon maakte de visionaire aanpak van zijn stichter onsterfelijk. Vandaag de dag ligt de verantwoordelijkheid voor dat heruitvinden bij de Chef de cave van Dom Perignon, Richard Geoffroy. Iemand die absoluut geen compromissen sluit.



“Voldoet de oogst niet aan de normen van Dom Perignon dan komt er dat jaar geen vintage champagne,” verklaart Geoffroy stellig. Niet voor niets scoorde de Dom Perignon Vintage 1996 (uitgebracht in 2004) met 98 op 100. De allerhoogste score die een champagne ooit haalde. En nu, na zeven jaar rijpen maakt de Dom Perignon Vintage 1998 zijn opwachting. Geoffroy is ingenomen met hoe deze champagne zijn afdronk blijft vasthouden: “Alsof hij niet wil loslaten. Verrassend, vreemd en schitterend”.

Nu, anno 2005 is de Vintage 1998 in een uiterst sensueel spel van licht en schaduw door Lagerfeld op de gevoelige plaat vastgelegd. Want kunstenaars, fashiondesigners en trendsetters... ze hebben allemaal één ding gemeen: ze leven op het scherp van de snede. Met een tomeloze energie als belangrijke luxe. Datzelfde DNA vinden we terug bij Dom Perignon. En dat maakt van dit huis een uitzonderlijk icoon van hedendaagse luxe.









SLaunge
Premium man to man massages

BEKIJK OOK

Hirschfeld in ballingschap










GERELATEERDMEER VAN BERNARDO VAN EEKHOUTMEEST GELEZEN VAN BERNARDO VAN EEKHOUT



mei 2019        lengte: 12 min.


mei 2015       




Lifestyle - Dom Perignon Vintage 1988 by Karl Lagerfeld

Bernardo van Eekhout, in Mode & Lifestyle op 13 januari 2020
Reageren? Jouw reactie:

Je naam:
Email (wordt niet getoond):
min. 15 karakters, geen links of html svp




















bottom image




Entire © & ® 1995/2020 Gay International Press & Stichting G Media, Amsterdam. All rights reserved.
Gay News ® is een geregistreerde merknaam. © artikelen Gay News; duplicatie niet toegestaan. Opname uitsluitend na schriftelijke toestemming van uitgever, met verplichte bronvermelding gaynews.nl. Door derden overgenomen artikelen worden in rekening gebracht, en zo nodig geincasseerd. Gay News ISSN: 2214-7640, ISBN 8717953072009. Gay News op Wikipedia.
Volg Gay News:
Twitter Issuu
RSS RSS Editors
zelfstandige Escortboys

CMI
Neem contact op
Abonneren
Adverteren






© 1995/2020 Gay News ®, GIP/ St. G Media