Dinsdag 10 Dec
86388 users - nu online: 1368 people
86388 users - nu online: 1368 people login

Printervriendelijke Pagina
CD Review - Tropisch Genot

door Henk Harskamp in Muziek & CD's , 07 februari 2005

Voor diegene die de winter het liefste buiten de deur willen houden, zijn er drie uplifting cd's verschenen met zwoele tropische klanken. Van Pedro Jesus uit Puerto Rico is zojuist z'n vierde cd Pa'l Bailador van de pers gerold en deze is ook in Nederland uitgebracht. Acht swingende nummers voor de dansvloer. Pedro is niet alleen een fantastische zanger maar ook songwriter, hij schreef al z'n teksten zelf. Ditmaal horen we hem ook in een duet met salsero Tito Rojas. De salsa cd van 2004!

Van salsa-veteraan Tito Gomez is ook zijn laatste cd in ons land verschenen. Naast lekkere salsa hoor je hem ook in een bachata-duet met Luis Vargas. Sommigen zullen Tito Gomez kennen als voormalig zanger van de Colombiaanse band Grupo Niche. Begin jaren negentig verliet hij de groep en startte een succesvolle solo-carière. Puerto Ricaanse salsa op z'n best!

Voor hen die meer van het ruigere werk houden is er Libido's Pop'Porn, een rockband uit Peru die twee jaar achter elkaar een MTV Award in ontvangst mocht nemen als beste Zuid-Amerikaanse band. Het roze hoesje doet misschien vermoeden dat het hier om een "gay" band zou gaan maar volgens contacten in Peru is dat puur toeval en zijn de jongens gewoon hetero. Stevige Spaanstalige rock, voor de liefhebbers!
Bovenstaande cd's zijn uitgebracht door Walboomers en verkrijgbaar voor de prijs van vijftien euro.

Leonard Cohen - Dear Heather

Een van de opvallendste cd's is Dear Heather van Leonard Cohen. Onlangs zeventig geworden en nog steeds aan de top! Muzikaal al een heerlijke schijf, maar ook de teksten zijn zeer zeker de moeite waard. Zo verbaast hij zich er in "Because of" over dat vrouwen zich nog seksueel aan een oude man willen aanbieden, puur omdat hij een paar liedjes heeft geschreven. "Because of a few songs... woman have been exceptionally kind to my old age. They become naked and say - Look at me, Leonard."
Het nummer "On That Day" gaat over 9/11 - "Some people say it's what we deserve for sins against God, for crimes in the world" - "i'm holding the faith since that day that wounded New York." Een kippenvelnummer!

Je kunt het eigenlijk geen zingen noemen wat Leonard doet, in het verleden en ook nu weer komt het meer in de buurt van "mompelen"... maar o zo melodieus. De muzikale begeleiding is magnifiek, en de background-dames horen we wel degelijk zingen, en hoe! Sharon Robinson en Anjani Thomas zijn al zo'n twintig jaar Cohen’s achtergrondzangeressen en ditmaal is hun rol groter dan ooit. De twaalf nummers vormen een mooi geheel. Destemeer ben ik dan ook verbaasd over het bonusnummer "Tennesse Waltz,” een live opgenomen (country) lied uit 1985; dit raakt echt kant noch wal, men had het beter weg kunnen laten op deze voor de rest prima cd.
Uitgebracht door Columbia/Sony.

Lucebert getoonzet

Bij Basta is een cd uitgekomen met werk van Lucebert die de titel De Hemelse wanklank draagt. De kunstenaar/dichter (leefde van 1924-1994) leest zijn eigen gedichten voor en Erik Voermans heeft er begeleidende muziek bijgemaakt. Tegelijkertijd is er een grote Lucebert tentoonstelling te zien in het Cobra Museum in Amersfoort (tot 14 januari).

Lucebert kan samen met Vondel gezien worden als de grootste dichter die de Nederlandse taal ooit heeft gekend (volgens poëziecriticus Ilja Leonard Pfeiffer). Op tv hoorde ik iemand zeggen: “Pas als je de gedichten begrijpt dan ga je ook de kunstwerken begrijpen.” Een leuke uitdaging voor de kerstvakantie. Eerst de vijftien gedichten op deze cd beluisteren of lezen (want een boekje is bijgevoegd) en vervolgens op naar de overzichtstentoonstelling... Je kunt de cd bestellen op www.basta.nl

Britney Spears en Westlife

Britney Spears Greatest Hits: My Prerogative (Limited Edition with Bonus CD) De cd bevat haar grootste hits en enkele nooit eerder uitgebrachte nummers, plus een inlay met nooit eerder gepubliceerde foto's. Als extra is er de bonus cd met remix versie's van bekende nummers.

Westlife - Allow Us to Be Frank - De titel zegt het al, de jongens van Westlife wagen zich na het vertrek van Bryan aan iets geheel nieuws. Op de cd staan niet alleen klassiekers van Frank Sinatra, maar ook van Sammy Davis jr en Dean Martin. Ik ben benieuwd of deze cd zal aanslaan bij de fans, want het klinkt wel even heel anders dan we van ze gewend zijn. Het is mij allemaal wat te steriel en ik mis het unieke, doorleefde stemgeluid van Sinatra en Sammy Davis jr.

Een eerdere poging van Robbie Williams - Swing When You’re Winning - waarop hij songs van Sinatra liet horen, klonk een stuk overtuigender. Op 30 maart is Westlife te horen en te zien in de Heineken Music Hall met de Red Carpet Tour ‘05.

GERELATEERDMEER VAN HENK HARSKAMPMEEST GELEZEN VAN HENK HARSKAMP

CD Review - Tropisch Genot

Henk Harskamp, in Muziek & CD's op 11 februari 2019